ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Allen,

er wordt gezocht naar een nieuwe bron om aan houtsnijgutsen en houtsnijbeitels te komen.
Jaren hebben studenten gereedschap gekocht bij Henry Taylor in Sheffield. In totaal Een paar honderden per jaar, steeds gebundeld in 1 groepsbestelling per jaar zodat ze de transportkosten met elkaar konden delen. De leden van de groep betaalde rechtstreeks aan de fabrikant, het aankopen zelf was iets tussen de fabrikant en elke individuele deelnemer aan de groepsaankoop, zonder tussenkomst van een derde. Met steeds dezelfde contactpersoon (salesmanager) in die smederij, gereedschapsmakerij. Als ze alle lijsten en betalingen binnen hadden, werden de houtsnijgereedschappen gesmeed. Ze hebben geen stock, we kennen dus ongeveer de geboortedata van de gereedschappen. Ze worden warm verzonden. Garantie was er ook, en een houtdraaiguts meebestellen ging ook. Omdat er toch geen enkele fabrikant een voor ons bruikbare vouw op zijn gutsen slijpt werd er speciaal voor ons terug als vroeger geleverd: er is een vouw aangeslepen maar de snede is niet scherp. Een bewerking minder, die we dan ook niet moesten betalen. En slijpen moeten we toch, want met een scherp gereedschap dat een bolle vouw heeft ( alle merken die scherpe, gebruiksklare gereedschap leveren), heb je toch te weinig controle.
De Brexit blijkt het te moeilijk te maken om daar nog gereedschap te laten maken. Wat is het douane tarief, hoe lang blijft de doos bij de douane liggen?enz. . Niemand kan het vertellen. Bovendien kregen we het bericht, van de ons onbekende directeur die instaat voor de verkoop aldaar dat er slechts een artikel wordt verkocht als men er minstens 5 (dezelfde) afneemt. Meestal geen probleem maar toch vervelend het verhindert de vrije keuze.
Dus we moeten een andere weg vinden om aan gereedschap te komen en dat is even zoeken. En we gaan gutsen testen

wordt vervolgt...

Groeten
Ornament

film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beetje een negatieve instelling in mijn optiek..... alsof we in al die jaren voor de EU geen producten uit het buitenland konden aanschaffen.

Wat is nu het echte probleem?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kun je eens uitleggen wat een bolle vouw inhoudt? Ik ken een holle vouw, hoe kleiner de ronde slijpsteen qua radius, hoe 'holler' de bouw, een vlakke vouw als iets op een vlakke slijpsteen is geslepen, maar ik kan me slecht voorstellen hoe je ergens een bolle vouw aan krijgt.

Overigens kan ik me voor een paar honderden voorstellen dat iemand het ophaalt in Engeland? Dan ben je er bij de douane zelf bij.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Tja, de Brexit.
Als ik je verhaal lees, dan lijkt me oponthoud bij de douane geen probleem. Er wordt immers slechts ééns per jaar één flinke bestelling gedaan. Én er wordt niet uit voorraad geleverd, dus het is ook wachten tot ze zijn gemaakt.
Ik vermoed dat het vaak een standaard bestelling is met meestal dezelfde typen.
De gutsen en beitels zijn dus niet 1,2 3 nodig, anders rijd je meteen naar baptist toch?

De onbekende douanekosten en waarschijnlijk ook invoerrechten en btw maken bestellen in de UK dus onaantrekkelijk.
Pfeil komt uit Zwitserland, dus duur denk ik meteen, zodat een mailtje aan Dastra misschien soelaas kan bieden.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Neemt allemaal niet weg dat het een zeer interessante vergelijkende test gaat worden en we ondanks de traditie van het Britse gereedschap erg benieuwd zijn of er op het vasteland niet minstens zulke goed fabrikanten zijn. Ik denk maar aan de bijlen en dissels die in Zweden gemaakt worden, dat is de wereldtop!

Fons
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dastra was het huismerk van het gerenommeerde Don Bosco Instituut in Luik waar talloze jongeren in het Luikse houtsnijwerk onderwezen werden.
Ik heb zelf een set van mijn vader zaliger die een avondopleiding Luiks snijwerk gevolgd heeft na zijn pensioen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
119
Ik denk dat de (invoer) problemen met Brexit wat worden overdreven.
Ik bestel nog steeds regelmatig (elektronica) onderdelen in de UK. Worden verzonden vanuit UK. met DPD.
Invoerrechten 0%, administratie kosten € 6,05 en BTW 21%
Verzendduur enkele dagen.
Invoerrechten zullen voor beitels etc niet veel hoger zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bolle vouw zal wel komen omdat ze veel polijsten uit de vrije hand. Wel scherp maar werkt niet lekker.
Volgens mij heeft Koch in duitsland ook een houtsnijschool en die werken met kirschen. Volgens mij maakt kirschen ook specials voor ze. Ik heb dit vroeger ook verkocht en vond het een prettig bedrijf.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Allen,
Eerst maar eens de vragen beantwoorden.

Indien er heffingen , wie kan zeggen hoeveel, op komen worden ze te duur. . Dat het pak bij de Douane blijft liggen , 1 week of 2 weken, dan komt ons totaal niet uit, we moeten ze zo snel mogelijk hebben, de klok tikt. . Blijft ook nog hun interne verkoopsvoorwaarden: van elke guts minstens 5 exact dezelfde afnemen ( de grote killer) en dat ze afgelopen jaren flink duurder zijn geworden. Met andere woorden: het interessante, de voordelen, zijn eraf. Dus als iemand iets wenst te kopen dat anderen niet willen, dan gaat dat niet. De prijslijst die bij het mededeling meekwam was hoger dan die van 3 weken ervoor. Ze worden gewoon, ook zonder heffingen duur. Er zijn momenteel lange wachttijden tussen bestellen en leveren. Nou ja, dat werd vroeger ook wel beweerd, maar we kregen het pak steeds rond dezelfde tijd. Een decennia lange relatie, zorgde er blijkbaar toch voor dat we stiekem toch op hun planning stonden. Al hoorden we steeds: eerst komen eerst malen.
Het totale plaatje , met de vele onbekende factoren , en minimum aankoop van 5 per artikel. Zelf halen? ik weet niet of je op één dag tot in Sheffield geraakt je dan naar een douanekantoor reist en daar uren wacht en nog terug geraakt. Je moet ook nog een steekkar hebben om het pak te transporteren.

Jurriaan de bolle vouw is het tegenovergestelde van de holle vouw. Het ontstaat bij "het over de kop wetten" waar de vroegere stielmannen tegen waarschuwden. Een microvouw doet hetzelfde kwaad: goed sturen op de vouw (vouw tegen het hout, vouw naar onder) is er niet meer bij, je kunt maar de helft van de mogelijkheden van de beitel goed benutten, het gebruik met de spiegelkant op het hout (nu hebben we het over een gewone steekbeitel van de meubelmaker). Helaas wordt dat nu steeds meer de regel. Indien ik het goed voor heb zijn er van die dure slijphulpjes ( potdorie van topmerken) die ook nog eens een instelling hebben voor een microvouw? Sorry , in mijn ogen een verloedering van het ambacht als ze even veel controle over hun gereedschap zouden moeten bewijzen als wij , dan zou ik daar graag bij willen zijn.
Is de uitleg wat duidelijk, of moet ik het opnieuw proberen te verwoorden?

Pfeil :
Neen, het is niet omdat ze uit Zwitserland komen dat ze duurder zijn. Ik denk dat ze bij Baptist de voorraad Kirschen afbouwen, weet iemand daar meer van? Heb een 18 mm schuin geslepen houtsnijbeitel kunnen vergelijken: Kirschen is in Arhem 10 % duurder dan hun Pfeil.

Wilco: ik had geen Kirschen die ik mee kon nemen in de test. Aangezien ze heel duur zijn, gaan we die weg toch niet bewandelen. over de kwaliteit van dit merk weet ik te weinig.

Vroeger heeft Willy Vanhoutte ook nog Henry Taylor verkocht, jawel die waren duurder dan die van Pfeil en ook Auriou was een stuk duurder.
Kopen bij Baptist: dit jaar zou het misschien nog lukken bij Baptist maar in jaren dat we veel nodig hebben heeft geen enkele handelaar genoeg op stock. En even bijbestellen in Zwitserland? Ik geloof niet dat dat zal lukken. Uiteraard zijn alle BE handelaren gevraagd om een offerte in te dienen, en dat hebben die ook gedaan. Over specifieke problemen bij aankoop van Pfeil later meer. Bij Willy Vanhoutte zijn de niewe Dastra gutsen aan ongeveer dezelfde prijs als de Pfeil Gutsen.

wordt vervolgd.

Groeten ,
Ornament


film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Allen

En nu Dastra.

Ook Dastra is overgenomen door Kirschen , hun vakhuis-werkplaats(je) ligt tegen de grond. De nieuwe Dastra beitels worden in de voormalige werkplaats van Heinrich Bracht gemaakt. De gereedschappen zien er anders uit en worden nu waarschijnlijk uit een "Kirschenstaal" gemaakt, maar zijn gelukkig niet zo gepolijst. Relatief nieuw op de markt, dus die weg moet onderzocht worden . Hun offerte was welkom, maar ik ken de nieuwe Dastra niet en de Kirschen onvoldoende, en ik vermoed dat ze alleen cosmetisch verschillen. Ze hebben er ééntje opgestuurd die mij , tot mijn verwondering, door iemand in mijn handen werd geduwd. Logisch, ze hadden mijn adres niet.....


Ojee,
wordt vervolgd.

Groeten ,
Ornament


film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ze worden gewoon, ook zonder heffingen duur.
Dus dat is eigenlijk het probleem.... de rest is een beetje een excuus om te klagen toch :).

Maar invoerheffingen zijn er helemaal niet (het is een origineel product) en die paar tientjes inklaringskosten zou er ook wel af moeten kunnen bij deze hoeveelheden. En een fatsoenlijke vervoerder laat helemaal niets bij "de douane" liggen. Het is een digitaal proces dat vaak al is afgerond voor het pakket in NL aankomt.

Succes met het zoeken naar een alternatief, ik schat dat er maar weinig fabrikanten interesse zullen hebben. De vraag is hoog en bestaande groothandel/winkelkanalen gaan voor. En wellicht toch ook eerst maar eens kijken wat de concurrent nu echt gaat kosten, zal zeker niet veel minder zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dastra was het huismerk van het gerenommeerde Don Bosco Instituut in Luik waar talloze jongeren in het Luikse houtsnijwerk onderwezen werden.
Ik heb zelf een set van mijn vader zaliger die een avondopleiding Luiks snijwerk gevolgd heeft na zijn pensioen.
Dat zijn dus de oude Dastra gutsen. Nu zijn het in alle opzichten andere producten.
Don Bosco stopte jaren geleden deze opleiding. In Vlaanderen ging de laatste opleiding houtsnijden in het voltijds secundair onderwijs een paar jaar geleden dicht. Ik ken er nog maar ééntje die over is in , die van St- Luc in Tournai (Doornik, Wallonië).

Indien ik het goed begrepen had, uit een vroeger post waren er in Tongeren 2 opleidingen houtsnijden, klopt dat?

In verband met de opleiding houtsnijden in Tongeren die door Patrick Damiaaens wordt, of moeten we al spreken over werd, gegeven is er slecht nieuws:
deze cursus houtsnijden houdt op te bestaan. Nieuwe studenten worden niet meer toegelaten en de anderen krijgen een versnelde cursus, ergens in februari stopt het. Voor Patrick is dat geen ramp, er verandert ook niets aan zijn statuut ( heeft geen leraarsstatuut). Werkt gewoon wat langer in zijn atelier.

Voor het cultureel ambachtelijk landschap, het aanbod, en later ook het patrimonium, is dit verdwijnen wel een catastrofe.
Een steeds verdere afbouw van ambachtelijke opleidingen. In Nederland heeft men al heel lang geen degelijke langdurige (en goed betaalbare) opleiding houtsnijden meer, een recentere poging in Deventer mislukte er eveneens. In BE staan we er wat beter voor, maar toch.

Les uit het verhaal: indien je ooit een opleiding , eender welke, eender over wat, , wil gaan volgen, start er dan nu meteen mee.
Dan heb je een groter deel van je leven genot van de kennis , vaardigheid, die je hebt opgedaan en dan heb je niet het risico dat de opleiding ondertussen is afgeschaft.

We zouden , wat er nog over is, wat meer moeten koesteren en meer bewust zijn van de waarde van ons grote, diverse onderwijsaanbod en cultuur in het algemeen.


Groeten
Ornament
film houtsnijden
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In Tongeren is er nog de volgende:
Maar ook dat is volgens mij een aflopend verhaal. Die docent nadert ook de pensioengerechtigde leeftijd.
Het is ook die cursus die mijn vader jaren gevolgd heeft.
Ik weet ook nog een houtsnijder uit de buurt van Tongeren die actief is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Mathieu,

eens gaan kijken ,op hun website staan enkel:

cursus "Houtsnijwerk beginners "

De werkstukken van je vader, zoals de staande klok kun je niet meer onder beginnerswerk rangschikken, er moet toen een cursus voor gevorderden hebben bestaan?

Je haalt nog een ander probleem aan, de opvolging van de meesters die op pensioen gaan, indien de cursus al zou blijven bestaan.
Voor traditioneel, vakkundig houtsnijden en beeldhouwen in hout, en met behoud van de kwaliteit van de allerbeste opleidingen op dit gebied wordt dit een immens groot probleem.

Voor eenzelfde opleiding als houtsnijden op zaterdagen, maar dan met marmer, albast en andere stenen, zal opvolging ook heel moeilijk zijn. Maar ik denk dat het voor houtsnijden toch een nog veel groter probleem is.

Om dat even te visualiseren hieronder een foto van een nog onvoltooid marmeren portret dat een een studente nog aan het uitvoeren is in de opleiding Steen - Beeld van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen DKO

DSC00055akvb.jpg
www.beeldhouwen.net

Groeten
Ornament
film houtsnijden




 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op de site staat inderdaad 'voor beginners'. In werkelijkheid kon je zolang je wou naar die cursus blijven gaan. Daar werd een mouw aangepast.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Misschien kan Wilco iets betekenen.

En heeft u al eens naar Narex gekeken?
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Misschien kan Wilco iets betekenen.

En heeft u al eens naar Narex gekeken?
Dank je voor het meedenken, Dencom.

Ik heb zelf wel enkele gutsen gesmeed en, gehard en getemperd, met kolenvuur, hamer en aambeeld. Maar als je een grote hoeveelheid moet hebben, moet je daar echt goed voor uitgerust zijn. Geen kolenvuur maar een goed regelbaar gasvuur of gebruik maken van indictie. Heb je een hardingsoven nodig of samenwerking met een harderij. Voor elke kromming van het binnenkanaal van de gutsen moet je een steen hebben met de juiste bolling van de loopvlakken. Dat is een heel grote verzameling. Moet je ook nog een grote collectie onderzadels en vullers hebben, of matrijzen, ook weer voor elke verschillende kromming en dat met een aantal breedtes. Je moet ook extra handen hebben of iets als een springhamer. Kijk maar eens naar alle filmpjes over gutsen smeden van Henry Taylor (stond op website van Dictum, is hun huismerk) of van Ashley Iles. Voor één exemplaar kan je dat allemaal anders oplossen met kunst en vliegwerk, ik werk steeds uitsluitend met mijn 2 handen, voor een serie moet je veel hulpmiddelen hebben en meer handen of ersatz ervan.


Narex : er worden momenteel een 60 tal steekbeitels aangekocht van dit merk, maar dat is niet voor de studenten houtsnijden. De ongepolijste versie zijn natuurlijk de eerste keuze, maar er is schaarste op de markt. De favoriete set is overal uitgeput. Er worden naar alternatieven gezocht. Daar raken we wel uit.
Hun houtsnijgereedschap: hun profi-lijn ziet er niet profi uit, zijn "geen volgroeide exemplaren", en hun aanbod is niet uitgebreid genoeg, ze maken een gedeelte van de gezochte modellen niet .

Groeten,
Ornament
film houtsnijden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.