Grote aankopen

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Bij ieder stuk gereedschap vraag ik me af: hoe vaak heb ik het nodig, en wat zijn de kosten van huren of uitbesteden, etc.
Dat is ook nog een insteek die ik vaak hanteer ja. Als ik het (relatief makkelijk) kan lenen / huren doe ik dat (voor 1 of 2x) daarna wordt het tijd om zelf te investeren, alleen al voor het gemak van het kunnen pakken wanneer je het nodig hebt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Er zijn hier meerdere discussies geweest en volgens mij zijn de meeste forumleden het eens: zelf maken is vrijwel altijd duurder dan standaard meubels etc. kopen. Dus het argument "duur gereedschap betaald zichzelf terug" is voor de hobbyist moeilijk waar te maken ben ik bang. Het is natuurlijk wel zo dat je door zelf dingen te maken alles precies op de maat en manier krijgt zoals jij (en misschien je vrouw) het wil; een kastje dat precies in jouw nis past heeft IKEA niet.
Dan hoor ik niet bij de meeste forumleden denk ik. Je hebt gelijk als je het vergelijkt met ikeameubels, maar voor de meeste meubels niet.

Ik maak de meeste meubels die hier in huis staan zelf, en we gaan van te voren altijd op zoek naar ideeen. En dan schrik ik soms van de prijzen die worden gevraagd.
Als ik dan zelf ga rekenen, ben ik altijd goedkoper uit. Soms niet veel, dat geef ik wel toe, maar het verschil in een zelfgemaakt meubel t.o.v een meubel van discutabele kwaliteit vind ik dan te groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Zoals eerder genoemd is het belangrijk om dingen gewoon met elkaar te bespreken. Zo wilde mijn vriendin erg graag een Quooker in de nieuwe keuken (die dingen zijn overigens knetter duur). Een blije vriendin wordt ik natuurlijk ook blij van! Nu ben ik de beroerdste niet natuurlijk, maar daar staat wel tegenover dat ik ook wat meer ruimte krijg om geld uit te geven aan gereedschap. Zo zie je maar dat het uiteindelijk meestal wel goed komt ;)
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ah de wel bekende "race to the bottom", als ik jou nou iets duurs laat kopen kan ik zelf ook iets aanschaffen 😆
 
Laatst bewerkt:

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Ik heb 7 stalraampjes, nu nog van beton, die vervangen moeten worden. Bovenkant getoogd.
Offerte aangevraagd, die viel tegen.
Die zag ik aankomen en ondertussen aan het zoeken gegaan wat materiaal en een combimachine zou kosten....

De roblandx31 staat er..😇😇😇😇
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Het is geven en nemen
Het is makkelijker te verkopen als je hobby
Ook nog geld oplevert
Ik probeer bij iedere klus wat geld op zij te zetten zodat er na een aantal klussen weer iets moois gekocht kan worden
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Beste Woodworkers,

Met enige regelmaat loop ik tegen het feit aan dat mijn wederhelft het niet eens is met gewenste aankopen qua uitgaven.
'Dat heb je niet nodig' of 'Dat is te duur' zijn veel gehoorde reacties. Ondanks verwoede pogingen haar te overtuigen zit er niet altijd schot in de zaak.

Hebben jullie nog slimme manieren om de wederhelft te overtuigen van de echte noodzaak van het hebben van duurdere gereedschappen? ;)

Groetjes!
Hoi, ja dat hebben we allemaal, een wederhelft die dit niet inziet of er anders in staat. Draai het eens om, ik heb de afgelopen 1.5 jr de keuken vervangen incl alle meerwerk. Leidingen omleggen, E aansluitingen aangepast, je kunt t niet opnoemen of t kwam voorbij. Tuurlijk langer mee bezig geweest etc. maar alleen het plaatsen vd keuken zou 2500 kosten door een vakman. Kijk bij de buren, gevel laten aankleden met kunstofdelen, 2 mannen 2 dagen werk, zit je zo op 1200 euro.
Zonder gereedschap geen werk, ja je kunt het huren, nou een klein voorbeeld, blauwe bosch afkortzaag aangeschaft voor de keuken, kosten 345 na het project verkocht voor 200, valt toch mee dacht ik. maar en dat geldt met zoveel dingen, koop iets kwalitatiefs goeds, wees er netjes op, gebruik je het niet of niet meer verkoop je het
Groetjes Bert
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Wat ben ik blij dat ik nooit verantwoording voor machine uitgaven hoef af te leggen. Ze vraagt hoogstens waar ik dat dan weer neer wil zetten. Als ik iets graag wil hebben, koop ik het gewoon. Als ik er blij van wordt, wordt mijn wederhelft er ook blij van. Het hoeft geen rekensom te zijn. Als je iets koopt omdat je blij wordt van het bezit ervan, is dat toch ook prima. Een ander koopt een schilderij of een beeld. Daar heb ik dan weer niets mee. Als je moet gaan uitruilen in een relatie, dan worden het machtspelletjes. Lijkt me geen fijne basis voor een relatie.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Alhoewel ik het salaris binnen breng, bespreken we al zolang als we elkaar kennen alle aankopen samen. Er is wel een grensbedrag van honderd euro, daaronder geloven we het wel. Zij koopt (zeer) regelmatig boeken, wol, plantjes en bloemen, maar maakt daar ook sokken/kleding van, de kinderen hebben altijd nieuwe en interessante boeken uit haar verzameling te lezen en de tuin ziet er steeds geweldig uit. Dat betekent wel dat zij vaak onder het grensbedrag blijft :D.

Als ik even naar de Hubo rij voor verf, spijkers of een plaatje hout zal het allemaal wel, maar vooral machines hakken er flink in. Mijn duurste aanschaf was een vlakbank voor 1600, maar ook een draaibank (225), zaagtafels (~250 per stuk, ik heb twee verschillende) en de afzuiging (ook weer een paar honderd) tellen dan wel op. Maar ik heb ondertussen gebouwd in het jaar dat we hier nu wonen:

2 nachtkastjes
3 boekenkasten voor de kinderen
1 bureautje voor mijn dochter
1 pianotafel met muziekstandaard
3 plantenbakken
1 hele grote pergola
1 kleine boekenkast voor de slaapkamer
1 mega boekenkast voor de woonkamer
1 enorme woonkamer eettafel met bank
1 tuintafel
1 lounge stoel (verkocht)
1 picknick tafel met 2 banken (verkocht)
1 voederstation voor de hond
1 wc-krukje voor de kleinste
1 egelhuis
1 kampeerhut
1 moestuin bankje

ik zal vast nog niet quitte gespeeld hebben op de aanschaf van materiaal en benodigheden (buiten het gereedschap) maar heb wel donders veel geleerd en er staat nog veel meer op stapel om voor ons/haar te bouwen. Bovendien komen de duizenden liters aan schaafsel die ik produceer goed van pas bij de composthoop en moestuin. Ik geef denk ik makkelijk het meeste uit van ons twee, maar ze gunt het me volledig en als het geld op de rekening staat en er verder niks op stapel staat doet ze er zeker niet moeilijk over, zolang ik over de aanschaf heb nagedacht en ik het kwijt kan en nuttig kan inzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert65

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Wat ben ik blij dat ik nooit verantwoording voor machine uitgaven hoef af te leggen. Ze vraagt hoogstens waar ik dat dan weer neer wil zetten. Als ik iets graag wil hebben, koop ik het gewoon. Als ik er blij van wordt, wordt mijn wederhelft er ook blij van. Het hoeft geen rekensom te zijn. Als je iets koopt omdat je blij wordt van het bezit ervan, is dat toch ook prima. Een ander koopt een schilderij of een beeld. Daar heb ik dan weer niets mee. Als je moet gaan uitruilen in een relatie, dan worden het machtspelletjes. Lijkt me geen fijne basis voor een relatie.
+1
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat ben ik blij dat ik nooit verantwoording voor machine uitgaven hoef af te leggen. Ze vraagt hoogstens waar ik dat dan weer neer wil zetten. Als ik iets graag wil hebben, koop ik het gewoon. Als ik er blij van wordt, wordt mijn wederhelft er ook blij van. Het hoeft geen rekensom te zijn. Als je iets koopt omdat je blij wordt van het bezit ervan, is dat toch ook prima. Een ander koopt een schilderij of een beeld. Daar heb ik dan weer niets mee. Als je moet gaan uitruilen in een relatie, dan worden het machtspelletjes. Lijkt me geen fijne basis voor een relatie.
Wij hebben niet dezelfde vrouw toch? :ROFLMAO:
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Tympy en arjaano

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zolang het niet ten koste van het huishouden gaat zie ik geen probleem:cool:
De een brengt het naar de kroeg, de ander geeft het weer uit aan vakanties.
En ik koop gereedschap:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Jelmer, ik heb deze al 33 jaar, dus ik denk het niet. Voor een scheiding hoef ik denk niet bang te zijn, dan krijgt ze de helft van mijn zooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
En wie wil dat nou..🤣

Mijn ex-eega deed ook nogal moeilijk over de uitgaven, dus we hadden een maandelijks budget over nadat alles was betaald, wat je met dat geld deed moest je zelf weten. Eens in het jaar een grote aankoop.

Mijn nieuwe vrouw is wat minder spastisch en toegegeven, het inkomen is ook wel flink gestegen, dus er kan ook meer. Ze gunt het me ook, binnen redelijke grenzen. Met de komende verbouwing heb ik wel het e.e.a. extra nodig, dus dat kan dan ook gewoon.

Bij mn ex moest ik de aankoop van de hamerboor nog verantwoorden die we toch echt nodig hadden tijdens de vorige verbouwing. Het is uiteindelijk niet degene geworden die ik wilde hebben, maar 1tje die het doet. Ach ja, het is zoals het is
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Jelmer, ik heb deze al 33 jaar, dus ik denk het niet. Voor een scheiding hoef ik denk niet bang te zijn, dan krijgt ze de helft van mijn zooi.
Dus eigenlijk koop je de machines niet voor jezelf, maar om je vrouw bij je te houden. Ik zeg.. een win win!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.