Grote aankopen

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Beste Woodworkers,

Met enige regelmaat loop ik tegen het feit aan dat mijn wederhelft het niet eens is met gewenste aankopen qua uitgaven.
'Dat heb je niet nodig' of 'Dat is te duur' zijn veel gehoorde reacties. Ondanks verwoede pogingen haar te overtuigen zit er niet altijd schot in de zaak.

Hebben jullie nog slimme manieren om de wederhelft te overtuigen van de echte noodzaak van het hebben van duurdere gereedschappen? ;)

Groetjes!
 

Akwa

Nieuw lid
16 feb 2021
12
30
34
ow heel simpel, zeg gewoon: Schat ik heb die dure (invullen naar keuze) toch maar gekocht, want ik had een financiele meevaller vandaag. en dan vraagt zij: wat voor meevaller? en dan zeg jij: Ik heb de helft van je schoenen en tassen op marktplaats gezet en van de opbrengst kon ik het gemakkelijk betalen.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Exact om zulke zaken te vermijden hebben mijn vrouw en ik buiten onze gezamelijke rekening nog 2 aparte rekeningen. Hierop betalen we onszelf een afgesproken hoeveelheid "zakgeld" per week (of per maand als je wil) waarmee we elk mogen doen en laten wat we willen.
Je moet daardoor natuurlijk wel even sparen als je dure zaken wil kopen, maar je kan ze dan wel kopen zonder extra verantwoording af te leggen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Exact om zulke zaken te vermijden hebben mijn vrouw en ik buiten onze gezamelijke rekening nog 2 aparte rekeningen.
+1. Alleen gaat er geen 'zakgeld' naar de eigen rekening, maar een vast bedrag naar de samenrekening en de rest blijft op de eigen rekening. Duurdere gezamenlijke aankopen worden dan ook nog wel eens betaald van beider rekeningen, beetje afhanklelijk van bijvoorbeeld gezamelijke spaarsaldo of hoe het verder uitkomt. Bevalt voor ons prima.

Als (flauw) argument kan je natuurlijk ook nog altijd aanvoeren dat je met je gereedschap upgrade sneller klaar bent en derhalve meer tijd voor haar hebt. :cool:
 
Laatst bewerkt:

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Wat wellicht goed werkt is om een paar projecten in huis enorm te laten mislukken. Je kunt dan aangeven dat dit komt door het slechte goedkope gereedschap :cool:.

Gelukkig heeft mijn vrouw al lang ingezien dat goed gereedschap het halve werk is, en daarnaast is het mijn hobby en hobby's kosten nou eenmaal ook geld. Ik gun haar op mijn beurt ook haar aankopen voor haar hobby's. Beetje een wisselwerking.

Maar goed het moet natuurlijk wel betaald kunnen worden.. als het om financiële redenen niet verstandig is om iets aan te schaffen dan is het natuurlijk een hele andere discussie en heeft ze misschien helaas een punt :giggle:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
we gaan over twee weken verhuizen en dan staat er nog voldoende op de lijst!
vraag aan een beroeps een prijs voor het 'voldoende' dat op die lijst staat
gaat het over hout, gooi dan een omschrijving op woodworking
kunnen we samen met jou uitrekenen wat de materiaalkost is
het verschil tussen de offerte en de materiaalkost is jouw budget om aan gereedschap en machines te besteden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Beste Woodworkers,

Met enige regelmaat loop ik tegen het feit aan dat mijn wederhelft het niet eens is met gewenste aankopen qua uitgaven.
'Dat heb je niet nodig' of 'Dat is te duur' zijn veel gehoorde reacties. Ondanks verwoede pogingen haar te overtuigen zit er niet altijd schot in de zaak.

Hebben jullie nog slimme manieren om de wederhelft te overtuigen van de echte noodzaak van het hebben van duurdere gereedschappen? ;)

Groetjes!
Er zijn geen duurdere gereedschappen alleen betere. Al mijn festo (Later festool) van eind jaren 80 begin 90 werken nog naar volle tevredenheid. De schuurmachines hiervan zijn jarenlang professioneel gebruikt en hier zijn wat slijtage dingen vervangen. De rest werkt nog steeds tot volle tevredenheid. Je krijgt voor dit merk vaak nog verrassend veel terug als je het verkoopt.
Dan is er nog een andere optie om een andere vrouw uit te zoeken (al kan dat een hele dure optie zijn)
Je kan haar ook "omkopen" door voor te stellen om iets moois te gaan kopen. De laatste keer liep dat bij mij niet helemaal goed :ROFLMAO: Ik kreeg iets moois maar dat andere koste me meer dan ik had verwacht. Eigen schuld.
Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dan is er nog een andere optie om een andere vrouw uit te zoeken (al kan dat een hele dure optie zijn)
Je kan haar ook "omkopen" door voor te stellen om iets moois te gaan kopen. De laatste keer liep dat bij mij niet helemaal goed :ROFLMAO: Ik kreeg iets moois maar dat andere koste me meer dan ik had verwacht. Eigen schuld.
Succes.
Als je het kan betalen maakt dat toch niks uit Wim, volgende keer heb jij weer recht op een duurder stuk :p
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Gewoon hetzelfde bij haar doen. Als ze iets wil kopen, pak je haar met dezelfde woorden terug :sneaky:

Maar zonder gekheid om een echtscheiding te voorkomen. Mijn vrouw vind gelukkig alles prima. En ik maak ook alles voor hier in huis, dus dat is haar voordeel ook weer. Zij geeft de opdrachten, en ik voer ze uit.
Maak maar eens als voorbeeld een kostenvergelijking. Als je bijvoorbeeld een tafel zou kopen, kant en klaar. En als je hem zelf gaat maken. En voor het prijsverschil kan je zelf een leuke machine kopen, die je dan weer kan gebruiken om die mooie, op maat gemaakte tafel en naar volle tevredenheid van je vrouw, te maken.

Je moet het uiteraard wel leuk gaan verkopen aan je vrouw. In je eigen voordeel natuurlijk ;)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
In een reactie op de mogelijke aanschaf van een zaagtafel boven budget schreef ik het volgende:

Budgetten kan je natuurlijk niet eindeloos oprekken ( zoals overheidsinstanties dat wel kunnen), maar 100 euro lijkt me nog wel te verantwoorden:
Je doet er gemakkeijk 5 jaar mee en dan kan je hem voor zeker de helft van de prijs verkopen.

Dus : 700 -350 = 350
350/5 = 70 euro per jaar
70 euro / 365 dagen = 19 cent per dag.
Het plezier dat je er aan hebt is goed voor minstens 3,50 per dag, dus je *verdient* elke dag 3,31


Misschien dat je er wat mee kunt. En verder redenerend: als je het niet koopt, loop je dus geld mis.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Grappig. Vooralsnog gaan we er blijkbaar van uit dat Casselt ook echt zinvolle dingen wil kopen. Als de wensen alleen maar richting superdure spullen van "the king of over enginering" (bridge city, ik noem maar een voorbeeld) gaan dan geef ik zijn vrouw groot gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: vanboomtotbeeld

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Beste Woodworkers,

Met enige regelmaat loop ik tegen het feit aan dat mijn wederhelft het niet eens is met gewenste aankopen qua uitgaven.
'Dat heb je niet nodig' of 'Dat is te duur' zijn veel gehoorde reacties. Ondanks verwoede pogingen haar te overtuigen zit er niet altijd schot in de zaak.

Hebben jullie nog slimme manieren om de wederhelft te overtuigen van de echte noodzaak van het hebben van duurdere gereedschappen? ;)

Groetjes!
De hamvraag is in mijn ogen eerst of de uitgaven passen bij de inkomsten die je hebt en of jullie de prioriteiten in uitgaven in balans hebben. Als dat niet zo is dan zou ik tegengas wel kunnen begrijpen en waarderen. Als het wel past in jullie kasboek, dan wordt het wat lastiger ben ik bang 🙂

Een relatie is geven en nemen. Is dit het enige issue waar je tegenaan loopt en kunnen er mee leven dan lekker zo laten en af en toe per ongeluk toch aanschaffen. Als je op meerdere (te veel) vlakken wordt afgeremd in wat je zelf belangrijk vindt, dan wens ik je veel sterkte en wijsheid toe.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het valt me op dat het topic vooral de tegenstelling lijkt te bevestigen. Dat is een trend die ik in de samenleving momenteel als overheersend ervaar. Ik wil er voor pleiten dat we vooral de dialoog aangaan, met name tussen de echtgenoten. Ga vooral wat meer vragen waar de weerstand zit en zorg voor reële argumenten en de voordelen voor de ander (en jezelf). Er zijn hier ook zinvolle tips over profijt dat beide ervan kunnen hebben. Maar dan moet je ook leveren en niet in de situatie van “help mijn man is klusser” belanden.....

Succes! Fons
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb geen wederhelft en koop dus wat ik wil / m'n bankrekening toelaat.
Ik zie voor jou maar een optie @casselt, een punt achter de relatie zetten. Spijtig maar 't is voor iedereen beter. ;)

(geintje natuurlijk, wat weet ik nu van relaties)
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Bij mij helpt het altijd als ik na de aankoop ook echt laat zien dat het een goede aankoop is geweest.
Mijn vriendin wilde eind vorig jaar een andere bijzettafel. Had op internet een tafeltje gezien, maar als we gingen rekenen wat dat zou kosten, zouden we op 500 euro uitkomen.
Ik zat al lang te twijfelen over een domino en een rotex. Het maken van die tafel, en wat andere projecten in het vooruitzicht waarvoor ik ze ook kon gebruiken, was een voldoende argument om ze te kunnen kopen.
Ook de vandiktebank heb ik op die manier kunnen verantwoorden.
Natuurlijk ook met in het achterhoofd dat ze een flinke restwaarde houden voor als ik ze ooit niet meer zou gebruiken.

Nu scheelt het bij ons dat ik veel klus, en dat ze ook weet wat de prijzen zijn als we dingen moeten laten doen. En dat zij ook een dure hobby heeft (paarden), dus ik heb wat wisselgeld...
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.