[gezocht] zoektocht naar een sterke vlak vandiktebank

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Wat ik in het draadje niet tegenkom is glijmiddel. Misschien kun je er een flesje bij uitonderhandelen, maar je hebt het echt nodig.

Uiteraard kun je ook zoeken op het www, maar dan zijn de eerste honderd hits niet het spul wat je voor een vvd zoekt:)

Ik zelf ben erg tevreden over rolith-r-139, maar er zijn ook genoeg anderen zoals waxilit, frencken, griffon.

Succes met je machine. Daar ga je veel plezier aan hebben. Dat zijn ook de standaardwoorden van de verkoper van Felder. Tot nu toe had hij gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Je kunt ook nog denken aan wielen rechtstreeks onder de vlakbank. Er zijn punten in het frame om ze aan vast te maken. De footprint is dan nog kleiner.
Dan blijft de hoogte misschien een dingetje. Oosting zei dat hij de machine ook graag wat hoger wilde vanwege zijn lengte.
Ik (1,85) heb met het frame en wielen eronder de machine 16 cm hoger staan dan hoe hij werd geleverd. Dat is voor mij een goede hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Dan blijft de hoogte misschien een dingetje. Oosting zei dat hij de machine ook graag wat hoger wilde vanwege zijn lengte.
Ik (1,85) heb met het frame en wielen eronder de machine 16 cm hoger staan dan hoe hij werd geleverd. Dat is voor mij een goede hoogte.
Ik heb mijn Hammer K3 op 125mm wielen staan, dus je kunt er natuurlijk die wielen onder zetten die je wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Lang verhaal kort: ik heb de Hammer A3-31 besteld. Spiraalas en klokje erbij. De tafelverlenging bestel ik wel een keer als ik die nodig heb. De rij-inrichting heb ik, mede ondersteund door het verhaal van @klusrob niet besteld. Dus ik maak daar zelf wel een onderstel voor. Toen ik dat vertelde aan de verkoper gaf hij direct toe dat hij hetzelfde zou doen. De rij-inrichting is prima, maar niet zaligmakend. Daar komt bij dat de A3-31 een hele kleine machine is. Ook vrij laag. Ik ben 1,95, dus het wel prettig als de machine een tikje hoger staat. Een verrijdbaar, verhoogd, onderstel is dus een vrij schier plan lijkt me. Nu nog een HBM profi 200 op de kop tikken en dan kan ik de komende tijd los. Bedankt allen voor alle tips! Ik blijf me er aangenaam over verbazen.
En is hij al geleverd? Ik ben erg benieuwd of je tevreden bent en of het je het als 'waar voor je geld' ervaart.
 

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Dag @Zjeeraar. Hij is zeker geleverd. Ik heb de machine gekocht om kozijnen mee te maken; om ruw grenen te vermaken tot kozijnhout (in combinatie met een zaagtafel en een bovenfrees). De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er al van alles mee heb gedaan, behalve het maken van kozijnen. Dat komt deze winter.

Het is een donders fijne en ook heel precieze machine. Ik denk wel dat het een 'hobby'-apparaat blijft. Het is geen beest. Zeker niet. Het is een bescheiden machine die heel net werk levert, maar als je veel wilt schaven in een fatsoenlijk tempo, dan is-ie wellicht te licht. Begrijp me niet verkeerd, hij klaart de klus, maar de machine is niet gewillig om in hele dikke stukken hout te happen. Hij doet het wel hoor, maar met lichte tegenzin. Althans, zo voelt het voor mij. Voor een meubelmaker, of een interieurbouwer is hij echter heel geschikt denk ik. Je kunt er immens precies mee werken. Helemaal in combinatie met het handwiel met de fijninstelling. De verkoper van de A3 31 vertelde het heel treffend. "Het is een machine voor de verwende hobby'er". Dat is precies wat het is. Een donders fijne machine voor thuisgebruik. Meubelsmaken en soort gelijk werk.

Om je vraag concreet te beantwoorden: ik ben tevreden en ik denk ook dat je waar krijgt voor je geld. In mijn geval gebruik ik de machine de komende tien jaar om een schuur te bouwen en een boerderij mee te verbouwen. Dus ja, die gaat zichzelf wel terug verdienen.

De HBM profi 200 afzuiging in combinatie met de A3 31 is trouwens een gouden huwelijk. Het zuigt perfect af. Geen gesodemieter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.