[gezocht] zoektocht naar een sterke vlak vandiktebank

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Beste forumleden,

(Dit is mijn eerste bericht ooit hier, dus excuus als ik onbedoeld zaken vergeet of niet goed verwoord)

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik zoek een sterke vlak vandiktebank. Dat zit zo: sinds een paar maanden ben ik druk met het verbouwen van een boerderijtje in Drenthe, dat sinds de bouw ervan in de familie is geweest. Het wordt een project van wél tien jaar. We, mijn vriendin en ik, zijn nu een Drentse doorrijschuur aan het bouwen met traditioneel gebintwerk, naast de boerderij. De gebinten worden geplaatst door een zagerij uit de buurt, de rest doe ik. De schuur wordt deels werkplaats en deels tijdelijke woning, om vanuit daar de komende jaren de rest van de boerderij te kunnen doen. Ik kom uit een grote verzameling antiek handgereedschap, waarmee ik van alles gemaakt heb, maar om tijd te winnen heb ik inmiddels ook een mooie verzameling elektrisch gereedschap, puur voor de verbouwing. Alles moet naast mijn werk gebeuren, dus tijd speelt wel een rol, anders had ik alles graag stroomloos met antiek spul willen bouwen. Puur voor de uitdaging en het plezier. Maar goed, de tijd staat niet stil, dus elektrische machines zijn onontkoombaar mijns inziens.

Iets wat nog ontbreekt in de verzameling is een goede, sterke vlak vandiktebank. Daarmee wil ik onder andere kozijnen maken. Het hout daarvoor haal ik bij de hierboven genoemde zagerij en dat scheelt aanzienlijk in prijs: ruw hout om zelf te verspanen of geprofileerd kozijnhout. Als de kozijnen klaar zijn volgen voor de vlak vandiktebank een keuken, een trap, meubels en ga zo maar door. Ik heb mijn oog laten vallen op een Samco Minimax fs350 (1996) die op dit moment op Marktplaats wordt aangeboden, maar de vraagprijs is 3250,-. Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt mij, gezien andere bedragen die hier wel eens voorbij komen op het forum, aan de hoge kant.

Na contact te hebben gehad met de verkopers, het beperkte aanbod van machines online en mijn gebrek aan kennis over prijzen en dergelijken, dacht ik dat het misschien wijs zou zijn om hier eens een bericht te plaatsten voor advies met betrekking tot de aanschaf van een vlak vandiktebank. Er is hier immers veel meer kennis aanwezig dan waar ik zelf over beschik.

Ik zoek resumé een vlak vandiktebank tussen de 1500,- en 3000,- euro van goede kwaliteit. 400 volt. De ruimte waar de machine straks moet komen te staan is grofweg zes bij zeven meter en mede daarom lijkt mijn een schaafbreedte tussen de 31 en 41 cm ideaal. De eerste klus wordt het vermaken van grenen balken tot kozijnen. De periode daarna zal hij ingezet worden voor een serie andere klussen. Ik zal de machine de eerste tijd gebruiken in combinatie met een grote cirkelzaag met geleiderails, maar ik sluit niet uit dat er ooit, wanneer de centen het toelaten, een tafelzaag bijkomt. Graag zou ik jullie advies over de kwestie willen. Iemand een dikke tip?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je dermate lange stukken wilt verwerken zou ik extra letten op de lengte van de tafel(s) en eventueel nog hulp bijplaatsen in de vorm van verstelbare aan- en uitvoer rollen op een statief of een rollenbaantje bijvoorbeeld. Ik zou ook gaan bekijken of je wegwerpmessen wilt gebruiken, laten slijpen of zelf doen, en aan afvoer/afzuiging van mot en zaagsel denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Dag @trigger, bedankt voor je tips. Die in- en uitvoerrollers is een goed plan. De maximale lengte voor de kozijnen is de hoogte van de deurkozijnen. De raamkozijnen worden korter. Met betrekking tot de messen: ik ben voor de duurzame oplossing, dus iets her-slijpen spreekt mij aan. En als het zelf te doen is, is het nog mooier, maar ik weet niet wat voor apparatuur je daarvoor aan moet schaffen. De schaafbeitels van mijn handschaven slijp ik op een serie diamantstenen, maar daar heb je misschien niets aan voor de schaafbeitels voor een vlak vandiktebank.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Volgens mij kan je voor jouw budget prima een wat oudere combinatiemachine kopen. Iets van een 5 voudige robland 310 is voor dat geld wel te koop. Dan heb je ook gelijk een zaag, een spilfrees en een pennenbank.
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Bedankt voor de tips. Ik heb voordat ik dit bericht plaatste enkele weken meegelezen met andere gebruikers en las een reactie op een soortgelijk bericht als dat van mij, dat men losse machines makkelijker tegen de muur aanzet. Daar vond ik wel een logische gedachte achter zitten. Vandaar de zoektocht naar losse machines. Maar misschien dat ik mijn oog ook wat meer zou kunnen laten vallen op een 5-voudige machine. En een bedrag voor 3250,- voor een Minimax fs350 uit 1996, is dat duur of is dat eigenlijk wel een reële prijs? Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Eerlijk gezegd vind ik deze stevig aan de prijs, heb je al wat vergelijkend onderzoek gedaan? Dergelijke machines worden op veel plaatsen aangeboden, ik zag bijv. deze machine met vier messen, je zou tervergeljjking de prijs eens kunnen opvragen……

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Dag Fons,

Ik heb op internet uiteraard al een en ander bekeken, maar dit specifieke model kom ik verder nergens tegen. Alleen nieuw. Op oude veilingsites kwam de machine nog wel eens voorbij, maar dan niet voor die prijs. Ik zal direct de verkoper van de link die je stuurt een bericht doen! Bedankt voor de tip.

Edit: als ik op de machine Google is deze misschien wel wat te groot voor mijn werkplaats. Het apparaat weegt een kleine 900 kilo en is 2,25 meter lang. Maar ik kan uiteraard even een mailtje sturen wat de machine kost.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Met een SCM en MiniMax zit je wel in de goede hoek. Ik heb een jaar of 8 met een Robland combi gewerkt, daar kon ik ook goed mee uit de voeten, nu al weer 10 jaar een Hammer combi.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
En een bedrag voor 3250,- voor een Minimax fs350 uit 1996, is dat duur of is dat eigenlijk wel een reële prijs?
Is het deze machine?
Dan lijkt die toch al wel wat gebruikt te zijn + staat die bij een handelaar die alleen flink wat bij de prijs opdoet en verder niets weet van de geschiedenis en/of mankementen en mogelijk garantie tot aan de deur geeft (al is dat laatste een aanname, waarbij deze persoon een positieve uitzondering kan zijn).

Ik ken de genoemde Minimax helemaal niet, maar het lijkt me een flink bedrag voor een 25 jaar oude machine.
Ter info, voor maar 50 euro meer kocht ik precies 2 jaar geleden een splinternieuwe Hammer A3-31, zelfs met silent-power spiraalmessen. Nu zullen de prijzen ondertussen wel wat gestegen zijn, maar ik verwacht dat de A3-31 (of eventueel de A3-41) dus nog steeds niet zo heel ver boven je budget zitten...

Qua messen. Ik heb zelf op mijn huidige A3-31 een silent-power spiraal-as zitten. Dus geen 3 of 4 doorlopende messen, maar allemaal kleine draaibare mesjes. Dat geeft een veel gladder schaafresultaat. Maar voor mij net zo belangrijk; als ik een spijker of harde noest raak, hoef ik net de gehele messen te (laten) slijpen, maar draai ik gewoon 1 of 2 mesjes een kwart slag en ik kan weer door.

Ook al eerder genoemd: je kunt niet zonder stofafzuiging. Maar dat hoeft niet de wereld te kosten, meerderen hier op het forum zijn heel tevreden van een HBM 200 of vergelijkbaar, eventueel de HBM300. Maar dat is wel weer iets van 500 euro extra voor je budget...

En zet je machine op een onderstel met zwenkwielen. Dan kan je er alle kanten mee op en kan je er zelfs in een veel kleinere werkplaats mee uit de voeten (mijn Hammer A3-31 en Harvey zaagtafel staan in een schuurtje van 2,5 x 4 meter...).

Nog even een algemene tip. Je schrijft dat je bij je zagerij goedkoper ruw hout kunt krijgen. Let je er dan wel op dat het ook echt droog hout is? Voor constructie is winddroog vaak goed genoeg, maar voor kozijnen en zeker meubels moet je toch echt zorgen dat je hout koopt met een vochtpercentage van rond de 12% (vaak ovengedroogd, KD). Winddroog hout zit vaak rond 18% en gaat flink werken (krimpen en dus mogelijk ook kromtrekken en scheuren) als je dat binnen verwerkt. Vooral eik wordt vaak als winddroog constructiehout aangeboden als er verder niets over het vochtpercentage of de droogmethode bij staat, let daar dus wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting en Athanor

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Als ik inlog bij Felder NL, zie ik dat een nieuwe A3-31 in de basis uitvoering € 3358,00 kost (incl. BTW)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Het (grote) voordeel van de Felder machine, is dat als je over 10 jaar de machine wilt verkopen, je waarschijnlijk de prijs kunt vragen, die je nu betaald. (in die 10 jaar wordt ons geld minder waard en per jaar stijgt de nieuwwaarde van de Felder tussen de 5 en 10% per jaar)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Iets wat nog ontbreekt in de verzameling is een goede, sterke vlak vandiktebank. Daarmee wil ik onder andere kozijnen maken.
veel hangt er van af hoe je de kozijnen (en ramen ?) in mekaar wilt zetten
de verbindingen kan je met een festool domino 700 maken
wil je ze in mekaar werken + er een profiel op zetten, dan heb je een spilfrees en eventueel zelfs een rolwagen nodig
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Zoek in Duitsland, ebay kleinanzeigen op Abrichtmaschine


of op Hobelmaschine


Transport kan wel een "dingetje" zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.