[gezocht] zoektocht naar een sterke vlak vandiktebank

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Qua as zou ik zeker kiezen voor de silent-power. Ik zou niet anders meer willen. Ook met slijtage van de mesjes valt het mee; ik ga binnenkort na 2 jaar de mesjes voor het eerst een kwart slag draaien, en er is zeker wel veel hout doorheen gegaan. Bij mijn vorige machine met vaste messen had ik in dezelfde tijd al meerdere sets messen versleten en een 20-tal keer moeten slijpen.

Ik heb zelf het "digitale" handwiel van Hammer. Is eigenlijk een anoloog metertje wat wel cijfertjes geeft en daarmee aangeeft hoe dik je precies aan het vandikteschaven bent. Ziet er een beetje uit zoals een cijferslot werkt. Ik vind 'm zeer handig, handiger en zeker preciezer dan op de maatlat af te lezen. Zoals ZotvanHout hierboven ook al schrijft. Al heb ik er later e.e.a. aan aangepast en de machine voorzien van een met Arduino aangestuurde elektrische hoogteverstelling op gemaakt (gewoon omdat het kon...).
Voor aan de vandiktetafel is de verlenging van 60 cm ook zeer handig, maar ook wel weer een meerprijs.
Al deze accessoires zijn overigens later erbij te kopen en zelf te monteren (behalve de as natuurlijk).

Ik weet niet of de machine bij jou een vaste plaats krijgt, of af en toe verplaatst moet kunnen worden. Om de machine mobiel te maken, kan je er bij Hammer de rij-inrichting bij kopen. Maar daarmee kan de machine alleen 1 kant op rollen, niet om zijn as draaien. Ik heb daarom mijn A3-31 op een onderstel gezet met 4 geremde zwenkwielen (zie hier, ff doorscrollen naar onder voor de foto's).
Ik heb net 2 weken een A3-26 binnen en kan dit helemaal beamen. De tafel verlengingen heb ik gelijk bijbesteld. Waar ik alleen op hoopte is dat deze verwisselbaar zouden zijn tussen de posities (invoer, uitvoer, en vandikte), maar op iedere positie behoeven ze toch wat fijn afstelling.

Ander punt om rekening mee te houden is dat hij 2 pallets hoog wordt geleverd. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Afzuiging is trouwens een stuk beter dan op de oude Dewalt. Zelfs met dezelfde Laguna B flux 1. Hier en daar blijven wat snippers over, maar dit is niet hinderlijk (met de silent power as).

Die silent power as is ook een aanrader. Heb tot nu toe vooral eiken en doorheen gehaald. Zonder te letten op richting, en het komt er mooi glad uit.

Kortom zou hem zo aanraden.
 

Bijlagen

  • D94DA3E9-3EE3-45FE-B838-0C57B2AC362A.jpeg
    D94DA3E9-3EE3-45FE-B838-0C57B2AC362A.jpeg
    82,5 KB · Weergaven: 51
  • Leuk
Waarderingen: Oosting en Petrolhead

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ik zou je de silent power as zeker aanraden. Het vergt heel weinig tijd om de messen te wisselen (mits je de set hebt met momentschroevendraaier, deze is overigens niet goedkoop). Het komt nogal is voor dat iets raakt wat je liever niet had willen raken. De as zelf maakt weinig geluid het is inderdaad de afzuiger die veel geluid maakt. Hier zou ik als ik jou was nog goed over nadenken. Wat voor een afzuiger je gaat nemen. Als je veel gaat schaven komen er ook veel krullen van af dus dat betekent dat je vaak de zak moet verwisselen. Het viel mij op dat na ongeveer 10 x schaven 1 van mijn bakken van de felder RL 160 vol zat. Best snel dus.

Ik ben nog wel benieuwd op wat voor een stoppenkast dit allemaal gaat lopen. Ik zelf zit in een oude schuur, en ik kan alleen overdag schaven, als er verder niemand thuis is. Anders geheid dat de stoppen eruit slaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
10x schaven, daar kan je niets uit afleiden natuurlijk. Hoeveel lopende meter, hoe breed, hoeveel mm afname,... Het gaat toch altijd een kwestie zijn van vaak zakken wisselen als je grote volumes gaat schaven. Maar zoals eerder gezegd: de krullen die door een spiraalas gemaakt worden zijn een stuk kleiner dan die van een klassiek messenblok, dus er gaan sowieso meer krullen in een zak (y)

De onderhoudsset is duur, mede omdat er ook reservemessen en schroefjes inzitten bijv. Je kan ook gewoon een momentschroevendraaier apart kopen, ik heb er bijvoorbeeld eentje van Wiha. Die zal waarschijnlijk rond de 30 a 40 euro zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ja je hebt gelijk, is op deze manier niet echt meetbaar.

Qua onderhoudsset heb ik ook nergens anders gekeken. Ik vond het wel zo makkelijk om gelijk mee te bestellen. + op het bedrag dat ik naar felder mocht brengen viel dit beetje extra wel mee. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Oosting

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Zo dacht ik dus ook. Wilde zeker zijn dat wanneer ik eindelijk aan de slag kon, en er zou een wisselplaatje stuk gaan, dat ik deze direct kon vervangen. En daar alles ook voor in huis had. En niet dan nog moest uitzoeken hoe en wat.. bestellen.. wachten op levering etc...

Ik heb net 2 weken een A3-26 binnen en kan dit helemaal beamen. De tafel verlengingen heb ik gelijk bijbesteld. Waar ik alleen op hoopte is dat deze verwisselbaar zouden zijn tussen de posities (invoer, uitvoer, en vandikte), maar op iedere positie behoeven ze toch wat fijn afstelling.

Ander punt om rekening mee te houden is dat hij 2 pallets hoog wordt geleverd. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Afzuiging is trouwens een stuk beter dan op de oude Dewalt. Zelfs met dezelfde Laguna B flux 1. Hier en daar blijven wat snippers over, maar dit is niet hinderlijk (met de silent power as).

Die silent power as is ook een aanrader. Heb tot nu toe vooral eiken en doorheen gehaald. Zonder te letten op richting, en het komt er mooi glad uit.

Kortom zou hem zo aanraden.
Dat is leveren op "hoog niveau"! Dat was bij toch gewoon op 1 pallet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Dag allen,

Ik heb al jullie tips opgeslagen en verwerkt in mijn overwegingen. Ik blijf het mooi vinden, het idee van dit forum. Praten met soortgenoten over zaken waar mijn directe omgeving op een gepasten manier beleefd op antwoord, zonder enige kennis. Hier is een hoop kennis waar je ook wat aan hebt. Ik heb nog een nachtje slapen om mijn keus te maken. Vrijdag is de laatste dag voor de prijsverhoging van volgende week. Ik zal jullie laten weten wat het geworden is. Geld speelt wel een rol namelijk, maar goed; nog één nachtje slapen.

Qua afzuiging zat ik aan een HBM 200 profi te denken. Dat opperden meer mensen hier op het forum geloof ik. Is dat wat? Kan die een A3 31 de baas?
 

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Ja, die combi heb ik hier ook gehad, geen centje pijn.
Ik moet eigenlijk niet praten over welke afzuiging ik erbij kopen ga hè, dan klinkt het wel heel erg alsof ik mijn keus al gemaakt heb met betrekking tot de aanschaf van de A3-31. Maar goed om te weten in ieder geval dat de stofafzuiging goed is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik moet eigenlijk niet praten over welke afzuiging ik erbij kopen ga hè, dan klinkt het wel heel erg alsof ik mijn keus al gemaakt heb met betrekking tot de aanschaf van de A3-31. Maar goed om te weten in ieder geval dat de stofafzuiging goed is.
Misschien niet maar de afzuiging is wel essentieel. Dus wel degelijk om (in je budget) rekening mee te houden. Dus het is niet gek dat je daar ook over nadenkt...
 

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
En anders wordt het heel veel vegen. Maar ik begrijp je punt, een afzuiging is belangrijk als je het enigszins fatsoenlijk wilt houden. Ik zie dat er een hoop worden aangeboden op Marktplaats, dus ik verwacht dat dat goed komt.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik heb dit draadje even gevolgd en kan niet naar je budget kijken; mijn keus zou ongetwijfeld de A3-31 zijn. De meerprijs voor je stofafzuiging kun je verantwoorden omdat je deze (in de toekomst) voor meerdere machines kunt gebruiken. Ik heb verschillende machines nieuw en tweedehands gekocht, met wisselend succes. Een dure tweedehands spilfrees staat al jaren stil omdat er altijd wat mee is en ik er altijd 'onder' lag. Van ellende een nieuwe van ander merk gekocht. Mijn hobby is houtbewerken, en daar wil ik dan mee bezig zijn, niet aan het in orde maken van machines. Dit is voor iedereen weer anders natuurlijk.

En de silent power as. Niets zo vervelend als je iets geraakt hebt en was vergeten om je reserveset beitels naar de slijper te brengen (spreek helaas uit ervaring)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Bedankt voor de input @Marijn . Daar zit zeker wat in. Ik wil inderdaad een machine kopen om mee te werken, niet om aan te werken. Dus nieuwkoop is dan geen slecht plan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Lang verhaal kort: ik heb de Hammer A3-31 besteld. Spiraalas en klokje erbij. De tafelverlenging bestel ik wel een keer als ik die nodig heb. De rij-inrichting heb ik, mede ondersteund door het verhaal van @klusrob niet besteld. Dus ik maak daar zelf wel een onderstel voor. Toen ik dat vertelde aan de verkoper gaf hij direct toe dat hij hetzelfde zou doen. De rij-inrichting is prima, maar niet zaligmakend. Daar komt bij dat de A3-31 een hele kleine machine is. Ook vrij laag. Ik ben 1,95, dus het wel prettig als de machine een tikje hoger staat. Een verrijdbaar, verhoogd, onderstel is dus een vrij schier plan lijkt me. Nu nog een HBM profi 200 op de kop tikken en dan kan ik de komende tijd los. Bedankt allen voor alle tips! Ik blijf me er aangenaam over verbazen.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Goede keuzes, daar ga je veel plezier van hebben! Ik ben benieuwd naar de foto's. Zet inderdaad je machines op de goede hoogte. Ik ben 2 meter en onder elke machine staan wel een paar flinke hardhouten blokken. Niks zo vervelend als te lang krom aan de vlakbank staan.
Mijn kleine machines staan op die onderstellen zoals van hbm, de grotere verplaats ik incidenteel met de palletwagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zal inderdaad wat foto's maken van de projecten. Moet ik die dan onder dit bericht plaatsen?
laat het je niet te moeilijk maken
hier is niks van 'moeten'
kies zelf of je projecten een verlenging van de zoektocht naar een vvd zijn, of een apart leven kunnen leiden
zelf zou ik voor wat je nu gaat maken een nieuw draadje aanmaken (die kozijnen wil ik écht wel zien)
bij de opening daarvan kan je een link naar dit draadje plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Precies. Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet wat gebruikelijk is en hoe de digitale berichtenstructuur eruit ziet. Maar dan snap ik het nu een beetje. Ik zal proberen wat foto's te maken van de kozijnen als het zover is. Dat duurt nog wel een paar maanden, maar goed, tegen die tijd heb ik ook nog wel een camera en een lidmaatschap hier op het forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Lang verhaal kort: ik heb de Hammer A3-31 besteld. Spiraalas en klokje erbij. De tafelverlenging bestel ik wel een keer als ik die nodig heb. De rij-inrichting heb ik, mede ondersteund door het verhaal van @klusrob niet besteld. Dus ik maak daar zelf wel een onderstel voor. Toen ik dat vertelde aan de verkoper gaf hij direct toe dat hij hetzelfde zou doen. De rij-inrichting is prima, maar niet zaligmakend. Daar komt bij dat de A3-31 een hele kleine machine is. Ook vrij laag. Ik ben 1,95, dus het wel prettig als de machine een tikje hoger staat. Een verrijdbaar, verhoogd, onderstel is dus een vrij schier plan lijkt me. Nu nog een HBM profi 200 op de kop tikken en dan kan ik de komende tijd los. Bedankt allen voor alle tips! Ik blijf me er aangenaam over verbazen.
Je kunt ook nog denken aan wielen rechtstreeks onder de vlakbank. Er zijn punten in het frame om ze aan vast te maken. De footprint is dan nog kleiner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.