[gezocht] zoektocht naar een sterke vlak vandiktebank

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Bedankt iedereen voor het meedenken. Dat waardeer ik ontzettend. Het valt me op, als je prijzen vergelijkt van de kwalitatief grotere namen, dat er maar weinig verschil zit in tweedehands en nieuwe machines. Enkele honderden euro's. Machines uit Duitsland kosten minder, maar je zit wel met transport inderdaad. Ik ben er nog niet uit wat wijsheid is, maar ik heb puur voor mijn eigen informatiewinning een afspraak gemaakt na het lezen van het bericht van @klusrob bij Felder in Barneveld (Bardefelder haha). Dus daar ga ik vanmiddag heen. Wie weet kunnen zij mij overtuigen dat een Hammer niet onderdoet voor een MiniMax. Ikzelf heb geen idee, maar las hier op het forum dat de MiniMax modellen dichterbij de professionele machines zijn gebleven. Maar zolang er 3250 euro voor tweedehands vlak vandiktebanken betaald moet worden is het heel aantrekkelijk om een nieuwe machines aan te schaffen. Nogmaals, iedereen bedankt voor alle tips. Wordt vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en klusrob

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dat heb je snel geregeld. komt er ook een kort verslagje van je bezoek aan Felder? Ben wel benieuwd wat je na afloop bent wijzer geworden en of er iets aan je handen is blijven plakken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wie weet kunnen zij mij overtuigen dat een Hammer niet onderdoet voor een MiniMax.
vanop een grotere afstand bekeken . . . 7 jaar geleden stond ik voor de keuze tussen (een grote) felder/hammer en een scm
om technische redenen heb ik de grootste minimax genomen
felder/hammer biedt veel meer opties dan scm
robland is beterkoop dan beide, maar nog altijd prijs/kwaliteit

de vraag hoe je enkel met een vvd kozijnen denkt te kunnen maken, blijft open staan
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Ik ben vanmiddag vanaf Drenthe naar Barneveld gereden en heb daar even wat informatie over de Hammer A31 en de A41 verkregen van een van de verkopers bij Felder. Als ik voor één van de twee ga, dan wordt het de A31, omdat die toch echt wel een stuk goedkoper is. De lengte van de tafel van de A41 is in totaal 40 centimeter langer en uiteraard de 10 centimeter extra schaafbeitellengte is het grootste verschil. Dat laatste is wel prettig, maar goed, je moet ergens een grens trekken denk ik zo. Als je voor de 41 gaat komt er ook ooit wel een stuk hout voorbij dat er niet op past en als je voor een 50 centimeter brede beitel zou gaan ook, enzovoort. Maar de prijs blijft de grootste overweging. Ik moet voor de verbouwing nog heel veel geld uitgeven en moet dus ergens concessies doen.

De verkoper vertelde verder dat hij persoonlijk voor de A31 zou gaan, omdat die machine door de kortere tafels juist stabieler blijft na uren van gebruik, daar de bevestigingspunten van de tafels bij de 41 gelijk zijn aan de 31. De extra tafellengte en dus ook het extra gewicht van de tafels van de 41 maakten volgens hem dat de tafel eerder uit het lood zou gaan staan dan zijn kleinere broer. En met de mogelijkheid van Hammer om de tafels makkelijk te verlengen, heb je ook bij de A31 altijd lengte genoeg. Enfin, hoe erg dat uit het lood staan van de tafels van de 41 in de praktijk is, weet ik natuurlijk niet, maar dit zei de verkoper.

Een groot vraagstuk blijft natuurlijk ook nog wat voor as en wat voor messen je erop laat zetten. De beste man zei dat hij praktisch nooit meer anders verkoopt dan de silent power-assen. Ze zijn volgens hem stiller, duurzamer en bovenal schaven ze gladder. Geen machineslag meer. Dat is natuurlijk ook wat waard. De voorraad van de machines was volgens hem ook geen probleem. Elke week komen nieuwe machines binnen vanuit Oostenrijk. Ook benoemde hij het feit dat de machine waardevast is en blijft. Dat is natuurlijk mooi om te horen, maar je weet nooit honderd procent zeker wat de markt doet in de toekomst.

Resumé, ik heb voor iets minder dan 4000,- euro (ik weet niet of ik dat mag noemen hier, maar anders hoor ik het wel) de A31 met silent power-as, rij-inrichting en aan huis bezorgd (kostte 80 euro extra en dan zetten ze je 'm binnen neer). In de toekomst kan ik dan additioneel de tafelverlenging erbij kopen en wellicht het digitale millimeterwiel.

Ga ik het doen? Ik heb deze week nog om te bedenken of ik de koop doe. Na deze week komt er een prijsverhoging vanuit Oostenrijk van 3 procent. Da's toch weer een hoop geld. En ik moet zeggen dat het me meevalt hoe dicht een nieuwe machine bij een vergelijkbare tweedehands machine zit qua prijs, waarbij je bij een tweedehands niet weet wat er allemaal mee gebeurd is. Helemaal het voorbeeld van de MiniMax FS350 uit 1996 voor 3250 euro. Dus wordt wederom vervolgd.

Oh, en voor de mensen die zich afvragen of ik voornemens ben om alleen met de A31 kozijnen te bouwen: uiteraard niet. Het hout wat ik wil gebruiken is fijn-geringd grenen van 18x8 cm. Mooi dik hout, maar niet zuiver vlak en haaks. Daarvoor is dus de a31 in eerste instantie. De schuur waar de kozijnen voor zijn wordt een traditionele Drentse schuur met gebinten en daar horen ook wel een beetje lompe kozijnen bij. Ik heb een grote cirkelzaag met geleiderail voor het zaagwerk. Daarnaast heb ik de zware bovenfrees, 2300w, om de rabatten in te frezen. Daarmee moet het lukken hoop ik. Het wordt niet een heel ingewikkeld kozijn. Naar het model van de kozijnen uit Saksische boerderijen hier in de buurt. De verbindingen worden pen en gat en daar zal een hoop handgereedschap aan te pas komen, maar dat vind ik dan ook mooi werk. Echter, het zuiver recht schaven van god weet hoeveel kozijnstijlen met een handschaaf, dat gaat me net wat te ver. Maar als ik geen werk had verder, had ik het wel gedaan. Nogmaals, iedereen dank voor alle reacties! Het is prettig om te sparren met mensen die er verstand van hebben. Mijn vriendin doet haar best, maar ik denk dat ze inmiddels het woord vlak vandiktebank niet meer kan horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops en LvdE

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Oh en @ZotVanHout, een combiné is nog niet helemaal uit het beeld verdwenen, maar ik geef de voorkeur aan twee losse machines. De A31 is een klein en compact apparaat die je makkelijk tegen een muur aanzet. Daarnaast is-ie zo laag dat je er prima een wat hoger werkblad boven zou kunnen maken om nog spul op te zetten. Bij een combiné is dat toch lastiger lijkt mij. Maar goed, ik ben nog niet 100 procent zeker van mijn zaak om een losse machine te kopen, dus wie weet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
In de toekomst kan ik dan additioneel de tafelverlenging erbij kopen en wellicht het digitale millimeterwiel.
bij een hammer ken ik de details niet
in ieder geval: met een vvd vlak je eerst
daar is het werkblad langer dan bij de vandikte
wil je het vlakkenwerkblad langer, dan kan dat ook met 2 rolbokken (*) die je er los voor & achter zet
van zodra het hout aan 2 zijden recht is, gaat het door de vandikte
daar is de tafel meestal een pak korter . . . en komen de rolbokken (*) weer van pas
let op met opties
sommige kan je nabestellen (hogere meerprijs ?), maar andere helemaal niet
een fijnafstelling tot op 1/10de mm zou ik bij de aankoop nemen
bij mijn vandikte is die analoog, maw met een wijzertje
digitaal is een ander verhaal (denk ik)
hoe je beide achteraf nog aan kan bouwen, is mij onbekend
op mijn scm-zaag heb ik wel achteraf een analoge hoogtemeter geplaatst, maar daarvoor was een open plek in het draaiwiel voorzien
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling: na veeeele jaren sakkeren heb ik uiteindelijk een type rolbok gevonden dat je met een greepje omhoog kan draaien
bij het vandikten zeer handig, omdat je telkens wanneer je de dikte vermindert, de rolbok bijna even veel omhoog kan draaien
aanvulling op de aanvulling: die * in het vorige bericht slaat op de aanvulling die hier een paar lijntjes hoger staat
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
sommige kan je nabestellen (hogere meerprijs ?), maar andere helemaal niet
een fijnafstelling tot op 1/10de mm zou ik bij de aankoop nemen
Volgens mij is de prijs gelijk. De accessoires zoals die fijnafstelling komen gewoon uit de shop van Felder en zijn eenvoudig na te bestllen. Evenals de tafelverlenging. Zelfs de langgatboor kan er later nog bij, daar heb ik specifiek naar gevraagd, zodat ik de machine een stukje betaalbaarder kan houden nu en eventueel later, als ik er toch om zit te springen, kan bijbestellen. Maar is die fijnafstelling een must?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
is die fijnafstelling een must?
over de fijnafstelling van een hammer kan ik niet meeklappen
prima als je die achteraf nog kan plaatsen en geen meerprijs moet betalen
(wat is de meerprijs trouwens ?)

dit is mijn persoonlijke ervaring ivm vandiktes
25 jaar met een combi van het roblandtype
daar zat enkel op de vandikte een pijltje dat tegen een millimetermaat gleed
de afgelezen dikte varieerde met de hoek waarmee je die aflas
werkelijke dikte was enkel met een schuifmaat controleerbaar
7 jaar met een combi van scm
de vandikte stel ik met een draaiwiel waarin een wijzer draait + een cijferaanduiding staat
cijferaanduiding geeft per 1/10de mm aan
wijzer is nog preciezer
wannneer ik nieuwe messen plaats, moet ik wel de vandikte-aanduiding op de nieuwe messen afstellen
nadien geen enkel probleem om met tussentijd hout tot dezelfde dikte te schaven
bij mij nu heel praktisch om treden voor 1 trap met tussentijd op dezelfde dikte te krijgen
en er mag een paar tiendes van een mm verschil op zitten
ik wil niet meer terug naar de tijd van met de schuifmaat meten + een gooi doen naar de nieuw ingestelde dikte (waarbij ik dan ofwel te veel ofwel te weinig afschaafde)
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Oosting

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua as zou ik zeker kiezen voor de silent-power. Ik zou niet anders meer willen. Ook met slijtage van de mesjes valt het mee; ik ga binnenkort na 2 jaar de mesjes voor het eerst een kwart slag draaien, en er is zeker wel veel hout doorheen gegaan. Bij mijn vorige machine met vaste messen had ik in dezelfde tijd al meerdere sets messen versleten en een 20-tal keer moeten slijpen.

Ik heb zelf het "digitale" handwiel van Hammer. Is eigenlijk een anoloog metertje wat wel cijfertjes geeft en daarmee aangeeft hoe dik je precies aan het vandikteschaven bent. Ziet er een beetje uit zoals een cijferslot werkt. Ik vind 'm zeer handig, handiger en zeker preciezer dan op de maatlat af te lezen. Zoals ZotvanHout hierboven ook al schrijft. Al heb ik er later e.e.a. aan aangepast en de machine voorzien van een met Arduino aangestuurde elektrische hoogteverstelling op gemaakt (gewoon omdat het kon...).
Voor aan de vandiktetafel is de verlenging van 60 cm ook zeer handig, maar ook wel weer een meerprijs.
Al deze accessoires zijn overigens later erbij te kopen en zelf te monteren (behalve de as natuurlijk).

Ik weet niet of de machine bij jou een vaste plaats krijgt, of af en toe verplaatst moet kunnen worden. Om de machine mobiel te maken, kan je er bij Hammer de rij-inrichting bij kopen. Maar daarmee kan de machine alleen 1 kant op rollen, niet om zijn as draaien. Ik heb daarom mijn A3-31 op een onderstel gezet met 4 geremde zwenkwielen (zie hier, ff doorscrollen naar onder voor de foto's).
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Oosting

Nieuw lid
6 dec 2021
20
10
Hooghalen
Als ik jullie goed begrijp, dan is die digitale klok wel een super handige gadget om direct bij te hebben. En dat was je zegt over die wielen is een goed punt. Wellicht is een alternatief machineonderstel een beter plan? Ik zie ze bij HBM ook staan. Volgens mij zijn die redelijk universeel. Het is inderdaad handig als je de machine kunt bewegen in alle richtingen, zonder dertig keer heen en weer te steken.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Mooi uitgebreid en duidelijk verslag van je bezoek aan Felder in Barneveld. leuk dat je dit met ons wilde delen.
wat ik hier wel mis en wel al een paar x aangegeven door anderen is de afzuiging, zonder kan je eigenlijk niet. Heb je hier ook naar gekeken en of laten informeren? en wat zijn jouw ideeen en en plannen hier mee? neemt namelijk ook ruimte in beslag en telt ook op in het totale kostenplaatje.

Ik denk dat je zelf al heel goed hebt gezien en gelezen wat echt handig is, Miss meer ter bevestiging mocht je twijfel hebben over welke accessoires je er bij zou willen hebben. Dit is ook al eerder aangegeven door anderen, maar bij deze door eigen ervaring van mn eigen A3-31

- "digitaal" handwiel ( vind daar niets digitaal aan, gewoon analoog, maar goed, zo heet dat ding nu eenmaal). dat is wel zo handig en nauwkeurig! dat ze dat niet standaard er op zetten snap ik niet.

- silent power as, dit werkt zo fijn en makkelijk, en geeft echt een heel mooi resultaat. niets afstellen en lange tandtijd. ook het geluid valt echt mee, de afzuiging maakt meer lawaai.

- tafel verlenging, zeker 1 korte 30cm tafel is wel zo handig werken. zeker als je langere lengtes gaat maken.
heb er ook balken mee geschaafd voor kozijnen van 250cm. dit vond ik zelf op het randje, daarom ook maar de lange nu aangeschaft, 60 of 80cm.. er is maar een maat maar weet ff niet zo snel welke lengte het precies is.
hierdoor is de 31cm brede werkblad meer dan voldoende en de bijbehorende lengte ook perfect. opbergen tegen de muur blijft toch altijd wel wat volume innemen. als je weet dat je veel +30cm brede werkstukken wilt gaan vakken dan zou ik overwegen naar een 41. maar voor algemeen lijkt een 31 meer dan prima. vaak met een creative oplossing is er ook wel omheen te werken bij dat soort uitdagingen.

- rijrichting, deze is niet zo ideaal als dat het lijkt. minder wendbaar. het idee van @klusrob en zijn zwenkwielen is een stuk mobieler. tevens zijn linkje naar de wielen is ook een aanrader wil je dit gaan doen. dit zijn echt fijne en degelijke wielen ( klusrob, bedankt voor het delen!)

De prijs is bij afrekenen minder leuk, maar dat vergeet je snel als je hem eenmaal hebt. en de prijzen voor 2de hands machines is indd erg waarde vast. als je ziet wat zelfs bedrijven vragen voor een 10jaar oude machine die elke dag intensief gebruikt is geworden, dan zou je het bijna kunnen zien als een belegging ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
- "digitaal" handwiel ( vind daar niets digitaal aan, gewoon analoog, maar goed, zo heet dat ding nu eenmaal). dat is wel zo handig en nauwkeurig! dat ze dat niet standaard er op zetten snap ik niet.
Mensen verwarren digitaal met elektronisch, het wilt gewoon zeggen dat de waarden weergeven worden in cijfers/digits. Voor die geringe meerprijs zeker een aanrader! Niet alleen om tot op 1/10e mm precies te schaven, maar ook voor de herhaalbaarheid. 3 dagen later eventjes een deel bijschaven op exacte dezelfde dikte zonder problemen.
- silent power as, dit werkt zo fijn en makkelijk, en geeft echt een heel mooi resultaat. niets afstellen en lange tandtijd. ook het geluid valt echt mee, de afzuiging maakt meer lawaai.
Hier ook een grote liefhebber. De schaafkrullen zijn ook veel compacter dus je krijgt meer volume in je stofopvangzak vooraleer hij vol zit. Wordt natuurlijk ook wel zwaarder zo.
- tafel verlenging, zeker 1 korte 30cm tafel is wel zo handig werken. zeker als je langere lengtes gaat maken.
heb er ook balken mee geschaafd voor kozijnen van 250cm. dit vond ik zelf op het randje, daarom ook maar de lange nu aangeschaft, 60 of 80cm.. er is maar een maat maar weet ff niet zo snel welke lengte het precies is.
hierdoor is de 31cm brede werkblad meer dan voldoende en de bijbehorende lengte ook perfect. opbergen tegen de muur blijft toch altijd wel wat volume innemen. als je weet dat je veel +30cm brede werkstukken wilt gaan vakken dan zou ik overwegen naar een 41. maar voor algemeen lijkt een 31 meer dan prima. vaak met een creative oplossing is er ook wel omheen te werken bij dat soort uitdagingen.

Exact!
- rijrichting, deze is niet zo ideaal als dat het lijkt. minder wendbaar. het idee van @klusrob en zijn zwenkwielen is een stuk mobieler. tevens zijn linkje naar de wielen is ook een aanrader wil je dit gaan doen. dit zijn echt fijne en degelijke wielen ( klusrob, bedankt voor het delen!)
Als de vvd gewoon, zoals bij mij, een meter naar voor geschoven moet dan voldoet de transportset heel goed. Voordeel is ook dat ze makkelijk stabiel af te stellen zijn in vergelijking met zulke frames met zwenkwielen.

Maar: als ik voor dergelijke 10 jaar durende verbouwing zou staan, zou ik denk ik toch eerder opteren voor een combinatiemachine (zaag, frees, vvd) Dan heb je meteen een alleskunner die waarschijnlijk ontelbare keren heel handig van pas gaat komen. Een aparte zaag/frees combinatie is natuurlijk ook altijd een optie om achteraf bij te kopen als blijkt dat je vaak tegen de beperkingen van een zaag + liniaal en bovenfrees aan loopt.

Toffe vooruitzichten alleszins!
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Even off topic, maar heb je toevallig een link naar zo'n rolbok? Ik zoek namelijk ook 1 met hetzelfde doel.
hierbij het draadje dat ik daartoe speciaal opgezet had
kijk vooral in #22
kostte mij verleden jaar rond de 150 euro
heb hem bij stefan maene in de pinte afgehaald
da's jouw kant van dit landje
doet wat ik er van verwacht
het instellingsbereik heeft in de hoogte en de laagte grenzen
om te vlakken komt ie niet hoog genoeg, maar daartoe heb ik de klassieke rolbokken
en bij het vlakken verandert de hoogte niet, dus niet echt een probleem
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting en BossyRangs

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
935
Leeuwarden
Nog even ter aanvulling over sponningen: op de oude vlakbanken kon je sponningen slaan als ze ervoor geschikt waren gemaakt. Het aanvoerblad moest dan diep genoeg gesteld kunnen worden en breder zijn om de stijlen te blijven ondersteunen. Zie op onderstaande foto. Ik heb er nooit mee gewerkt, maar misschien is er nog een timmerman op het forum met ervaring.

Fons

CA5807A9-AB93-4123-B894-1617B76618AC.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Oosting

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.