Fundatie draaibank.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ligt er natuurlijk aan wat je met de draaibank wilt doen.
Als je hem origineel wilt houden, glijlagers En als je dit niet belangrijk vindt, zou ik ook voor kogellagers gaan, omdat je dan ook niets hoeft te smeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Hoe gaan ze de kogellagers opsluiten? En wat voor kogellagers willen ze gebruiken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je hem goed op kan sluiten, zou ik een dubbel rijig hoek contactlager nemen voor die bij de klauwplaat. De achterste komt niet zo krek. Een passend enkelrijig kogellager voldoet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Precies. En dat voorste lager moet dan zowel aan de as als aan de behuizing vast zitten, en het achterste hoort op de as wel, maar in de behuizing niet vast te zitten. Dan heb je een systeem met een vast en een los lager, dat is gebruikelijk.

Maar ik zou zeker even goed informeren wat ze van plan zijn, niet dat ze 5 cm van je gietijzer affrezen en er 2 lagerblokken op vastschroeven.

Glijlager hebben over het algemeen veel minder ruimte om de as nodig dan kogellagers, dus dit is wel een ingrijpende wijziging.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Daar heb ik dus ook zo mijn bedenkingen over Jurriaan. Maar hij wil dat ding gebruiken en hij moet een oplossing kiezen, die werkt en die iemand voor een voor hem behapbaar bedrag kan realiseren.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ga toch meer denken aan een glijlager.
Wat is eigenlijk een redelijke levensduur van een glijlager, als hij regelmatig wat olie krijgt?
Als ik jullie reactie,s lees, lijkt mij dat een betere keus in dit geval.
Maar ik laat het mij door het bedrijf nog even uitleggen
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat ik hoorde van oude machinebouwer is dat een goed passend glijlager sterker is dan een kogellager
Glijlager heeft meer wand contact ,maar volgens mij geeft een glijlager meer weerstand

Zelf zou ik voor hoek kontakt lagers gaan , in die vorm dat je het zelf vervangen kan mocht dat nodig zijn
Als je een glijlager zelf moet vervangen kan meer werk zijn ,
Alles gaat of valt met de krach die er op komt en het onderhoud,
Geeft de ombouw naar kogellagers probleemen dan voor zeker gaan voor glijlager
Vroeger had men metalen glijlagers zo als de meest bekende brons of half brons
Van daag de dag zijn er kunstoffen die beter zijn , maar dat is voor mij verder onbekend terrein
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Een glijlager dat genoeg olie krijgt, slijt niet. Er is geen contact tussen de oppervlakken. Ze worden gescheiden door de olie film.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Top. Glijlagers zijn robuust en zoals ik al schreef: oneindig houdbaar als je ze goed in de olie zet. Qua toerental zou ik het dan even navragen bij die machinebouwers, want 2500 toeren of hoger kun je vergeten - ik denk zelf dat 1200-1500 en frequent voelen of ze niet te warm worden al meer in de buurt komt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Zijn oorspronkelijke lagers hebben een soort omloop smering, dus als je de bakjes vol houdt, worden de lagers automatisch gesmeerd. Zijn lagers zijn niet stelbaar, dus goed op de temperatuur letten. Te heet en je smeerfilm gaat er aan. Toeren tallen moet je uitproberen , maar ik denk dat bij belasting je ergens tussen de 500 en 750 toeren moet rekenen gezien de maat van je lagers.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Nee, deze zijn niet kant en klaar te koop.
Maximaal toerental van deze machine is op dit moment rond de 1300.
Zo is de machine gemaakt.
Vind ik trouwens genoeg.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Voor mijn draaibank met brons lagers gebruik ik kroon olie Gearlube rpc 75w/80w minerale olie
Voor brons/half brons moet je olie gebruiken die niet het brons aantast
Moderne oliën hebben of hadden een weekmakers in de olie had je nu een draaibank( metaaldraaibank)
Met gehard bed dan zou( kunnen) dat de toplaag zacht werd ,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Arend, die olie is voor versnellingsbakken en differentieels. Die is veel te dik voor een glijlager. Het meest voorkomend is een sae 30.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.