Fundatie draaibank.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Dat was ik inderdaad van plan.
Wil er wel een ijzeren plaatje onder de voet leggen, zodat de bouten voor het waterpas zetten niet het beton in gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Je kan op de plaats waar de poten komen, stekeinden in de vloer lijmen. Moer en carrosseriering er op , dan de draaibank, weer een ring en een moer. Kan je de bank stellen, maar staat hij los van je houten vloer.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
In elke poot zit een gat met schroefdraad waar een bout ingedraaid kan worden en zo is de draaibank te stellen.
Ik dacht dat ik daar steeksleuteltje 36 voor nodig had.

Chevy, dan zet ik hem dus aan de vloer vast.
Aan de vloer vastzetten ben ik nog niet helemaal uit, al lijkt mij het idee niet verkeerd.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Vandaag begonnen met vastzetten.
Het plan is 4 gaten te boren van 18mm en een 10 cm diep, chemisch anker erin en een draadeind van 16mm.
Heb even zitten denken aan een draadbus inlijmen.
Maar eerst de compressor maken zodat ik de gaten schoon kan blazen.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ankers zijn geplaatst en gelijk de andere draaibank ook gedaan.
Voor de Kirchner heb ik 4 draadeinden in het beton gelijmd.
Voor de Viceroy heb ik 4 draadbussen ingelijmd.

IMGP5167.jpg

IMGP5168.jpg

IMGP5170.jpg

IMGP5171.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Inderdaad, de vaste kop van de Kirchner ligt compleet bij een reparatie bedrijf voor een prijsopgave.

Met de Viceroy gedraaid, staat als een huis.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Ik ben vooral benieuwd of je meer contactgeluid krijgt. Ik heb zelf een betonnen rijtjes woning met een inpandige garage op de begane grond. Mijn angst is dat als ik mijn stratos fu230 vastzet aan de betonnen vloer, mijn buren gaan klagen. Momenteel is de vloer van mijn garage opgebouwd uit 4cm PIR en daarop underpayment. Het nadeel daarvan is dat het niet perfect stijf is en de bank volgens mij sneller gaat wiebelen. Voordeel is geen contactgeluid.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben vooral benieuwd of je meer contactgeluid krijgt. Ik heb zelf een betonnen rijtjes woning met een inpandige garage op de begane grond. Mijn angst is dat als ik mijn stratos fu230 vastzet aan de betonnen vloer, mijn buren gaan klagen. Momenteel is de vloer van mijn garage opgebouwd uit 4cm PIR en daarop underpayment. Het nadeel daarvan is dat het niet perfect stijf is en de bank volgens mij sneller gaat wiebelen. Voordeel is geen contactgeluid.
Underlayement en pir is niet erg compact. Je kan, afhankelijk van de opening die je in de vloer wil maken, een klinker of stoeptegel (zo dik mogelijk) op de vaste ondergrond plaatsen. Of een klein betonnen plateau gieten. De tegel of klinker moet wel stabiel liggen, eventueel in een laagje mortel. Je moet wel zorgen dat de vier draagpunten in het zelfde vlak liggen. De draaibank zet je daarna op deze draagpunten. Onder de voeten plaats je een zakje met epoxy (twee componenten) of een PU lijm/kit (PU gaat mogelijk wel slecht uitharden in afgesloten omgeving). Je plaatst de draaibank voorzichtig op de zakjes terwijl de kit nog zacht is. De draaibank gaat na het uitharden op de vier poten raken. Als ze dan nog gaat dansen, is het toerental echt te hoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: sivanoort

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Underlayement en pir is niet erg compact. Je kan, afhankelijk van de opening die je in de vloer wil maken, een klinker of stoeptegel (zo dik mogelijk) op de vaste ondergrond plaatsen. Of een klein betonnen plateau gieten. De tegel of klinker moet wel stabiel liggen, eventueel in een laagje mortel. Je moet wel zorgen dat de vier draagpunten in het zelfde vlak liggen. De draaibank zet je daarna op deze draagpunten. Onder de voeten plaats je een zakje met epoxy (twee componenten) of een PU lijm/kit (PU gaat mogelijk wel slecht uitharden in afgesloten omgeving). Je plaatst de draaibank voorzichtig op de zakjes terwijl de kit nog zacht is. De draaibank gaat na het uitharden op de vier poten raken. Als ze dan nog gaat dansen, is het toerental echt te hoog.
Super bedankt voor deze tips. Ik vroeg me af wat je bedoelt met ‘Je moet wel zorgen dat de vier draagpunten in het zelfde vlak liggen.’ En wat de epoxy zakjes moet doen? Gaat dat om het waterpas krijgen? Of om zoveel mogelijk contact te creëren met de voeten indien de tegel of steen niet perfect vlak zijn tov van elkaar? En wat verwacht je aangaande het contactgeluid?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Misschien een nieuw draadje starten voor jouw vraag? Bovenaan ‘nieuw onderwerp’ en dan blijven vragen gescheiden.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Mijn schuur is gescheiden van het woonhuis door 40m tuin.
Het is een twee onder één kap huis.
Ik ben niet bang voor contactgeluid.

Ik heb nu 1 schaal voorgedraaid.
Was een ruw stuk van 35cm doorsnee en 20cm dik.
Kon ik bijna opdraaien naar ruim 700toeren en toen begon hij een beetje te trillen.
Eerst moest ik onder de 200 toeren blijven anders danste hij de tent uit.
Ik heb gedraaid met de schijf op zijn langzaamst en de frequentie bijna op zijn hoogst, dan zit ik rond de 400 toeren en dat gaat goed en dan zit ik ook fatsoenlijk met de kracht.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb de prijsopgave van de glijlagers binnen.
Ze kwamen met het idee om kogellagers er in te plaatsen, daarvoor moest het huis aangepast worden.
Wat prijs betreft is het ongeveer gelijk.
Hoe staan jullie in dat idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.