Fundatie draaibank.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
normaal draai je de stelbouten op het beton. Je kan nu ook niet na stellen. Maar voor een houtdraaibank lijkt dit mij prima.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Heren, ik ga de fundering uitvoeren zoals ik van plan was, doe er alleen wat schapengaas in als ijzerwerk.
Hij komt er in principe los op te staan.
Per kant komt er een gat van 40cm bij 100cm en ongeveer 80cm diep.
Dit wordt volgegooid met beton, dan een plaatje multiplex, zodat het niet meer te zien is.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Dat kan je toch opvangen met stelpoten?
Of denk ik verkeert.
Maar een vloertje van 20 cm dik is ook wel weer goed te doen.
We hebben hier heel vaste grond, een stukje verderop zijn ze een huis aan het bouwen en de fundering zit hooguit een meter diep en er is niet geheid.

Ander idee,
ik graaf een stuk van 2m bij 1 m en 30 cm diep.
Matje erin en storten maar.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Een betonplaat van 30 cm ditke is ruimschoots voldoende om als fundering te dienen voor een houtdraaibank. Steek er wel een wapeningsnetje in om te vermijden dat het beton scheurt bij het verharden en later bij temperatuurswijzigingen (krimpen/uitzetten). De bank niet in het beton verankeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Je zal je maar achter de oren krabben als de boel verzakt ,beter wat meer werk vooraf dan achteraf
Had ik maar , beter 2 steunen in de vaste grond onder een platform, wie weet wat er later voor machiene op komt te staan , daarom wat ruimer aan houden dan kan je er later wat meer kanten mee op ,
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je zal je maar achter de oren krabben als de boel verzakt ,beter wat meer werk vooraf dan achteraf
Had ik maar , beter 2 steunen in de vaste grond onder een platform, wie weet wat er later voor machiene op komt te staan , daarom wat ruimer aan houden dan kan je er later wat meer kanten mee op ,
Of als je het heel goed hebt gedaan en het enkele jaren later weg moet of aangepast. Ik heb al teveel werk gehad aan het slopen van beton dat kwistig geplaatst was. Overdrijven is nergens voor nodig.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Ik zou gewoon 2 plaatjes storten welke rondom ca 10cm groter zijn dan je voet met een dikte van ca30cm en wapening.
Wel zorgen dat je ondergrond goed is.
Je zegt dat je op zandgrond zit, dus dat zou goed moeten zijn.
Zo zwaar is je bank ook weer niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Als je de helft doet met een boven en ondernetje en afstandhouders van 70mm, kan je weinig gebeuren. Als je bang bent dat het zand ontsnapt, kan je ook een vorstrand van 30 cm maken met een vloer van 10
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Schapengaas gaat geen breuk voorkomen, het houdt alleen de stukken bij elkaar. Als je toch moeite wil doen om het goed te maken, kan een beetje betonijzer toch niet zo'n probleem zijn ?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Ik begrijp dat dit verkeerde zuinigheid ls.
Dan wordt het dus 2 netjes.
Hoe ver moeten de poten van de rand blijven?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Bernard, zal het doen.

Ben begonnen, eerst met de cirkelzaag het hout op de maat doorgezaagd, zodat de vloerisolatie vrijkomt.
Dan met een decoupeerzaag de isolatieplaat doorgezaagd.
Het gat van de isolatie is iets kleiner dan van het hout, ik heb dan een steun om af te reien.
Ik doe het gelijk voor beide draaibanken.

IMGP5092.jpg

IMGP5093.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.