Elektrische tacker.

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
118
18
Middelbeers (NB)
Ter overweging.

Een poos geleden was ik op zoek naar zoiets. Ik verwacht dat je een pin nailer bedoeld en niet perse een tacker. Misschien worden die termen door elkaar gebruikt. Bij een tacker denk ik eerder aan spijkers.
Als je wilt doen wat je in je vraag beschrijft (zo gebruik ik hem ook), koop dan niet te zwaar zou ik zeggen.

Ik had een voorkeur voor een Milwaukee M12™ 23 Gauge Pin Nailer omdat ik van dat merk inmiddels een pompnageltang en een boor-/schroefmachientje heb. Bevalt goed (zij het dat het schroefmachientje een onhandigheidje bevat, maar dat terzijde.)

Destijds (2 jaar geleden) bleek dat ding niet in Nederland op de markt vanwege een veiligheidsissue. Nu lijkt die wel te koop te zijn. Daar zou je naar kunnen kijken.

Ik had geen haast en ineens kreeg ik de kans om goedkoop aan een Union pin nailer op lucht te komen en dat heb ik toen gedaan. Bevalt goed, lekker licht en werkt prettig. Daar moest toen wel een compressor bij. Misschien heb jij al wel een compressor. Timmerman Koos besprak op internet een Senco en daar kwam ik toen bij uit. Lekker klein allemaal.

Bekijk bijlage 157748
Wauw, wat een leuke informatie. Dank je wel. (Ik heb helaas geen compressor. Vroeger 1 gehad zonder tank, maar daar heb je gewoon niks aan.)

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
118
18
Middelbeers (NB)
Een combi tacker heeft een slagpen met de breedte van de nieten. Dus ook als je alleen een enkele pin schiet, krijg je de afdruk van een niet. Als je toch moet plamuren, maakt het weinig uit. Omdat de pin bij een combi tacker niet in het midden wordt geschoten, moet je altijd opletten hoe je je tacker plaatst.
Dank je wel Bijtel, dat is zinvolle informatie! 👍

John1969

Post veel
10 jul 2023
765
424
‘s-Hertogenbosch
Die compressor heeft geen lucht vat. Voor een tacker heb je een compressor met tank nodig.
Leuk dingetje idd om banden, luchtbedden ed mee op te pompen of iets schoon te blazen, maar om mee te schieten 🫣.
Ik heb in het verleden wel ooit iemand gezien die had hier een tankje bij gemaakt, maar dan is het effect van een klein compressortje vlug van de baan…. Ik geloof dat TIMMERMAN KOOS er zelfs een filmpje over heeft gemaakt.

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.639
1.214
Omgeving Leiden
Nou wordt er natuurlijk advies gevraagd voor een elektrische tacker, al kan het ook geen kwaad om alternatieven aan te geven.
Een poosje geleden stond ik voor dezelfde keuze.
Een accutacker vond ik veel te duur, met een eenvoudige elektrische Stanley tacker die zowel nietjes als spijkertjes kan schieten heb ik vaak ruzie. Vaak komt een nietje of spijker klem te zitten. Gedoe en oponthoud. En die laat flinke afdrukken achter.

Én een compressortje leek me wel handig. Dus uiteindelijk een Stanley Compressor DST 101/8/6 aangeschaft en een tacker van Ecotools. Compressor is erg stil, bradtacker werkt uitstekend.

Wanneer ik geen compressortje zou willen, dan had ik elektrische tacker met snoer gekocht. Geen combitacker maar een bradtacker of een pinnailer.

• Leuk

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
523
275
57
Luzy Saint Martin
Nog even iets anders over een, al dan niet elektrische tacker; zorg dat je goeie nietjes/spijkers koop. Sommige soorten zijn éénzijdig geslepen ipv aan beide zijden. Bij warrig hout kan zo'n niet/spijker dan zijn weg gaan zoeken in het hout en er deftig weer aan de bovenkant uitkomen met de punt. Helemaal vervelend als je net op die plek het lastig te bevestigen latje even met je duim aan het aandrukken was...o_O
Ik heb het meegemaakt, doet echt pijn!

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
118
18
Middelbeers (NB)
EVEN EEN UPDATE…

Beste mede-woody’s, ten eerste bedankt voor alle reacties. Ook de achtergrondinformatie over pin-nailers, metrische maten en walstechnieken vond ik zeer interessant en heb ik van genoten.

Gezien het feit dat ik "nailen" ergens tussen soms en af-en-toe denk te gaan gebruiken heb ik besloten af te zien van het kopen van een tacker.

Echter…, na enig graven in mijn herinnering en wat speurwerk op mijn zoldertje mijn oude (2008), bijna ongebruikte, tacker gevonden. Maar… nadat het accuutje zes uur(!) aan de oplader heeft gelegen, geen enkele spirit in het ding kunnen ontdekken. Erg verbazend is dat niet want na een paar maanden overwinteren in Zuid-Europa bleek ook de accu van mijn huishoudstofzuiger overleden. Voor het geld van die nieuwe accu had ik trouwens een aardige tacker kunnen kopen. 😉

Doch mijn vraag nu; is hier iemand die zo’n tackertje met een goede accu overheeft en zou willen verkopen. Ik had nml. een accuutje op Bol gevonden maar die blijkt niet voor het/dit oudere model te gebruiken. Wel slim van die jongens van Bosch. 😒

Alle suggesties zijn weer welkom. Alvast bedankt.

Bijlagen

• IMG_6191.jpeg
    IMG_6191.jpeg
    187,6 KB · Weergaven: 22

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.639
1.214
Omgeving Leiden
Je kan zelf de cellen vervangen door andere NiCd accu's, maar ik vond ook een bedrijf die dat doet:
Maar ik weet niet of het de moeite en het geld waard is. NiCd accu's gaan niet lang mee, zeker niet als ze niet regelmatig worden gebruikt en worden opgeladen.
Voor dat geld misschien beter de Lidl tacker met snoer proberen.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en ZotVanHout

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
578
131
Bij warrig hout kan zo'n niet/spijker dan zijn weg gaan zoeken in het hout en er deftig weer aan de bovenkant uitkomen met de punt. Helemaal vervelend als je net op die plek het lastig te bevestigen latje even met je duim aan het aandrukken was...o_O
Dat had ik pas ook. Echt niet grappig zo'n pin in je duim.

• Leuk

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
271
108
Delft
Nog even iets anders over een, al dan niet elektrische tacker; zorg dat je goeie nietjes/spijkers koop. Sommige soorten zijn éénzijdig geslepen ipv aan beide zijden. Bij warrig hout kan zo'n niet/spijker dan zijn weg gaan zoeken in het hout en er deftig weer aan de bovenkant uitkomen met de punt. Helemaal vervelend als je net op die plek het lastig te bevestigen latje even met je duim aan het aandrukken was...o_O
Ik heb het meegemaakt, doet echt pijn!
Zelfs de goeiekoopste die ik kan vinden, van de ecotools hebben gewoon een beitelpunt. En ook die kunnen gaan zoeken in hout. Vingers weghouden van waar je spijkert, zeker bij lange dunne spijkers. Anders krijg je er geheid een in je vinger.

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
118
18
Middelbeers (NB)
De spijker is geschoten, ofwel de kogel is door de kerk… Mijn keuze is gevallen op de "Accuman" met hartelijke dank voor de tip van "thomaz (oud hout). Niet in de laatste plaats omdat ik het toch wel zonde vond om mijn nauwelijks gebruikte tackertje weg te gooien. Hopelijk heb ik hiermee een bescheiden bijdrage aan het milieu geleverd zodat ik volgende x met een minder bezwaard hart weer een stukje hout kan kopen om te (ver-)prutsen… En ook voor jullie natuurlijk. En voor het milieu hè…

Hartelijk bedankt allemaal en ik laat nog wel weten of deze keuze wel of niet goed uitgevallen is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.