Een freestafeltje, het eerste project

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Als er uitgegaan wordt van de Makita DRT50ZJX9 op accu, dan zou hij heel makkelijk uit de houder gehaald kunnen worden en is het wisselen van een frees een fluitje van een cent.
Dat lijkt zo maar als je er een kast omheen zet om de stof goed af te kunnen zuigen word het een stuk lastiger.
Ja ik ben al tijden verwend met modellen waarbij dat wel mogelijk is. Dat stukje gemak kost dan wel weer serieus geld. Al valt dat bij triton weer mee. Verder krijg je, als je wat ouder wordt ook te maken dat bukken en of knielen niet meer zo makkelijk gaat. Daar stond ik vroeger niet bij stil. Dan wil ik het nog over het snoer hebben maar daar zullen we bij accu machine maar vergeten. Ook gaat het hier om een klein tafeltje wat je weer op zijn kop kan zetten. Ik heb er regelmatig grote frezen in en dan is een accu voor mij niet de oplossing.
Toch is het meeste werk wat ik er mee doe klein werk en maar enkele meters dus een accu kan dan prima.
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
42
59
Geldrop
Ik heb voor mijn Makita 3620 freesmachine een freestafel bij Beqwaam in Baarn gemaakt, zie hier, alweer heel wat jaren terug. Werkt wel, maar verre van ideaal, en dat houdt mij dan weer tegen om het vaak te gebruiken.
Tekortkomingen die ik ervaar, en ooit nog hoop op te lossen:
  • De hoogte instelling met het krikje werkte niet echt fijn, dus ik heb er zelf maar een laboratorium heftafeltje onder gezet, die vond ik in een afval container bij ons op het werk.
  • De freesdiepte is eigenlijk veel te klein, 35 mm, en daar moet de dikte van het blad nog vanaf.
  • Het wisselen van de frees kan niet boven de tafel, je moet met 2 sleutels onder de tafel zitten prutsen om het freesje vast te draaien of los te draaien, en dan heb je nog een derde hand nodig om er voor te zorgen dat het freesje niet te diep in de spantang zakt.
  • Geen nullast schakelaar.
  • Matige stofafzuiging, alleen via de bovenkant in de geleider.
  • Te klein tafel oppervlak.
  • Geen variable opening in het frees oppervlak.
  • In en uitbouwen van de frees gaat redelijk soepel, maar het is vervelend als je hem weer moet uitbouwen als je tijdens je werkzaamheden merkt dat je nog een keer los nodig hebt.
Dus als er een orntwerp komt/is die dit allemaal oplost, heel graag. Voor mij trouwens het liefst met de 230V uitvoering van de Makita/Katsu freesmachine.

Groet,

Stephan
 
  • Leuk
Waarderingen: geert

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Ik heb voor mijn Makita 3620 freesmachine een freestafel bij Beqwaam in Baarn gemaakt, zie hier, alweer heel wat jaren terug. Werkt wel, maar verre van ideaal, en dat houdt mij dan weer tegen om het vaak te gebruiken.
Tekortkomingen die ik ervaar, en ooit nog hoop op te lossen:
  • De hoogte instelling met het krikje werkte niet echt fijn, dus ik heb er zelf maar een laboratorium heftafeltje onder gezet, die vond ik in een afval container bij ons op het werk.
  • De freesdiepte is eigenlijk veel te klein, 35 mm, en daar moet de dikte van het blad nog vanaf.
  • Het wisselen van de frees kan niet boven de tafel, je moet met 2 sleutels onder de tafel zitten prutsen om het freesje vast te draaien of los te draaien, en dan heb je nog een derde hand nodig om er voor te zorgen dat het freesje niet te diep in de spantang zakt.
  • Geen nullast schakelaar.
  • Matige stofafzuiging, alleen via de bovenkant in de geleider.
  • Te klein tafel oppervlak.
  • Geen variable opening in het frees oppervlak.
  • In en uitbouwen van de frees gaat redelijk soepel, maar het is vervelend als je hem weer moet uitbouwen als je tijdens je werkzaamheden merkt dat je nog een keer los nodig hebt.
Dus als er een orntwerp komt/is die dit allemaal oplost, heel graag. Voor mij trouwens het liefst met de 230V uitvoering van de Makita/Katsu freesmachine.

Groet,

Stephan
Als het goed is wordt de freeslift van Nachdenksport.de het uitgangspunt, daarom is het handig om daarvan kennis op te doen. Er is door @jaap al een draadje over begonnen. Daarmee zie je dat jouw freeslift tekortkomingen (voor een groot deel? 100%?) opgelost worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS

edjuh

Nieuw lid
29 jan 2024
4
4
Haarlem
Aangemeld vanwege dit topic. Ik volg op de voet.
Zelf niet heel aktief met houtbewerken (nog), en qua materiaal niet heel veel in huis, dat overigens vrij klein is. Maar dit draadje stuitert van de ideeën en inspiratie. De japanner en het modulaire systeem zijn wel heel inspirerend.
{ Zie dit maar als een voorstelrondje. Al zie ik voornamelijk meekijken en leren }
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Henkies en geert

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Bij de uitgangspunten staan een paar suggesties, waar denk ik nog een keuze gemaakt moet worden. Hoe gaan we dat wat democratisch regelen zonder te polderen ha ha

A) Opbouw uit modules, spreekt menigeen wel aan denk ik. Het modulaire maakt het geheel toepasbaar voor een grotere groep. De uitgangspunten zijn al enigzins in componenten opgesomd.

B) Raamwerk + werkbank bevestiging, deze vind ik wat lastiger, in verband met een ontwerp van een vlak blad / onder afzuiging

C) Kleine versie, makkelijk opbergen, deze vind ik ook lastiger, mede in verband met een vlak blad. Hoe klein is klein?

D) Haak om op te hangen, deze is vermoedelijk voor degene die geen onderstel nodig hebben/willen wel handig.

E) Balans laat zien tussen kant en klare onderdelen en zelfbouw, is wellicht een keuze aan een ieder, ook prijstechnisch gezien?

Voor zover even de eerste suggesties. Als je wilt reageren kan dat vlot via letter bij de suggestie.

Is het een idee om het de freestafel zo te ontwerpen dat het past op het kubussysteem als kast/onderstel?

Het zou wel leuk zijn te weten wie van plan is om de freestafel te gaan bouwen (mag ook via DM / privebericht).
Andere suggesties ook welkom uiteraard.
 

edjuh

Nieuw lid
29 jan 2024
4
4
Haarlem
Geert, ik ga zeer zeker voor een kleine versie. Waarbij ik dan denk aan een versie die ik aan mijn schuur kan bevestigen. Daarbij denk ik dus aan maar 2 poten, of een andere constructie die stevigheid biedt.
Permanente opstelling is hier helaas niet mogelijk.

Overigens heb ik ook belangstelling voor het kubus-systeem, maar dan moet ik mijn schuur heel anders gaan inrichten. Wat op zich ook geen ramp is.
 

Doc

Actieve deelnemer
Bij de uitgangspunten staan een paar suggesties, waar denk ik nog een keuze gemaakt moet worden. Hoe gaan we dat wat democratisch regelen zonder te polderen ha ha

A) Opbouw uit modules, spreekt menigeen wel aan denk ik. Het modulaire maakt het geheel toepasbaar voor een grotere groep. De uitgangspunten zijn al enigzins in componenten opgesomd.

B) Raamwerk + werkbank bevestiging, deze vind ik wat lastiger, in verband met een ontwerp van een vlak blad / onder afzuiging

C) Kleine versie, makkelijk opbergen, deze vind ik ook lastiger, mede in verband met een vlak blad. Hoe klein is klein?

D) Haak om op te hangen, deze is vermoedelijk voor degene die geen onderstel nodig hebben/willen wel handig.

E) Balans laat zien tussen kant en klare onderdelen en zelfbouw, is wellicht een keuze aan een ieder, ook prijstechnisch gezien?

Voor zover even de eerste suggesties. Als je wilt reageren kan dat vlot via letter bij de suggestie.

Is het een idee om het de freestafel zo te ontwerpen dat het past op het kubussysteem als kast/onderstel?

Het zou wel leuk zijn te weten wie van plan is om de freestafel te gaan bouwen (mag ook via DM / privebericht).
Andere suggesties ook welkom uiteraard.
A) Spreekt mij inderdaad erg aan

B,C,D,E) Het belangrijkste is denk ik het blad en de bevestiging van de frees aan de onderzijde. Dan kan een ieder voor zich bepalen of het op een tafeltje moet komen, hoe het bevestigd moet worden aan een werkbank etc?
Er kan uitgegaan worden van een standaard model, dat volledig aan te passen is naar ieders wensen?
Het modulair maken met het kubussysteem is wel een goed idee. Ik ben in ieder geval van plan om de freestafel te gaan maken, al dan niet in combinatie met het kubussysteem.
Ben nog op zoek naar een goede manier om de kisten van mijn elektrisch gereedschap op te bergen. Nu staan alles op elkaar gestapeld en als je net de onderste moet hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: edjuh

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
539
Eanske
ingoogni.nl
Zelf ben ik niet in de markt voor een freestafel, want er staat al een Festool CMS. Bij menig ontwerp is er iets dat ik mis, de "crosscut sled" zoals onze overzeese vrienden graag op de zaagtafel hebben.

Op de CMS heb ik een klein roltafeltje dat ik veel voor dingen gebruik die je zonder roltafel met een "sled" zou doen, tandverbinding bijvoorbeeld. Twee parallelle t-slots oid zou al voldoende zijn. Een van die slots zou je dan ook voor de langsgeleider kunnen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS en edjuh

gvanheel

Nieuw lid
22 nov 2012
17
7
Mooi idee! Heb voor mezelf een paar jaar geleden een freestafel gebouwd in de vorm van een torsiebox die je aan de werkbank kunt klemmen. Superstabiel. Sauter kantelbare freeslift erin en een Suhner freesmotor gebruikt. Kleine werkplaats, dus box, motor, achtergeleider en accessoires zijn normaliter compact opgeborgen in een verrijdbaar meubeltje. Niet uitgetekend, al werkend m'n weg gevonden. Geen filmpje, wel foto's van eindproduct.
 
  • Leuk
Waarderingen: geert, edjuh en Doc

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
98
41
Schouwen-Duiveland
Pfff zojuist dit draadje helemaal doorgelezen. Ik heb als beginnend houtbewerker een paar maanden geleden het Makita 18v DRT50ZJX syseem aangeschaft. Nu loop ik sindsdien al te verzinnen om daar een freestafel voor te gaan maken maar ik weet niet waar te beginnen. Na het zien van allemaal youtube filmpjes van Amerikanen met een zeer goed uitgeruste werkplaatsen. Die mannen maken al weet ik hoeveel jaar zulke projectjes en als beginnner kan ik dat niet zoals die mannen dat doen. Zo makkelijk gaat dat in die filmjes in ieder geval.

Maar nu kom ik dit draadje tegen en ik hoop dat daar een werkbaar concept uit komt waar je als beginnner zelf mee uit de voeten kan met een stappenplan en zaaglijst bv. En uitleg van hoe te werk te gaan.


Ik heb dus totaal gaan inbreng van how to maar lees graag mee en leer........
 
  • Leuk
Waarderingen: geert

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Pfff zojuist dit draadje helemaal doorgelezen. Ik heb als beginnend houtbewerker een paar maanden geleden het Makita 18v DRT50ZJX syseem aangeschaft. Nu loop ik sindsdien al te verzinnen om daar een freestafel voor te gaan maken maar ik weet niet waar te beginnen. Na het zien van allemaal youtube filmpjes van Amerikanen met een zeer goed uitgeruste werkplaatsen. Die mannen maken al weet ik hoeveel jaar zulke projectjes en als beginnner kan ik dat niet zoals die mannen dat doen. Zo makkelijk gaat dat in die filmjes in ieder geval.

Maar nu kom ik dit draadje tegen en ik hoop dat daar een werkbaar concept uit komt waar je als beginnner zelf mee uit de voeten kan met een stappenplan en zaaglijst bv. En uitleg van hoe te werk te gaan.


Ik heb dus totaal gaan inbreng van how to maar lees graag mee en leer........
Mijn ervaring is dat je eerste freestafel een leerproces is. Begin heel simpel. Schroef/monteer je frees in een vlakke plaat met gat. Schroef of klem dit aan je werkbank. Kogellagerfrees erin en je bent klaar. Stap 2 maak een aanslag (fence). Dit kan een recht stuk plaatmateriaal zijn zet er twee (houten) hoeken aan en klem dit op je tafel en je hebt een verstelbare aanslag. Hierna ga je het tafeltje lekker gebruiken en als je een functie tekort komt breid je je tafel uit met voorbeelden die in dit topic staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Afgezaagd en StephanS

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Ter inspiratie voor het freestafeltje.

In heb vorige week in een inlegplaat ELP2.0-M bij Sauter gekocht. Deze is in de aanbieding waarschijnlijk omdat de (Makita) bovenfrezen waarvoor deze inlaatplaat is bedoeld niet meer te koop zijn. Ik heb er voor gekozen om de inlegplaat geschikt te maken voor rmijn Kantsu kantentrees.

Het wordt een tafelmodel torsionbox van 800x600x250mm (lxbxh). Tussen het boven- en onderblad komt ter grootte van de inlegplaat een rechthoekige koker. Hiermee kan ik aan de onderzijde stofafzuiging maken zoals bij de Marman routerlift ML-BR-K. De machine schakelaar wordt verdiept ingebouwd zodat deze niet uitsteekt en de bovenfrees past geheel binnen de torsionbox.

Het ontwerp is niet echt klein maar past binnen de balken van het dak van mijn schuurtje. En omdat de router en lift geheel binnen de torsionbox vallen, kan je het overal neerleggen (werkbank, workmate, etc.) en je zou er ook nog poten onder kunnen maken. Voor het opbergen kan je straks de fence in de torsionbox plaatsen.

Torsionbox bovenfrees tafelmodel.001.jpeg

Je kan dit idee ook gebruiken voor de OpenLift en met een kleine aanpassing kan het zoals @geert al voorstelde op het Kubussysteem als onderstel worden geplaatst.

Zodra ik van de zomer met de bouw gaat starten zal ik een apart draadje starten over de bouw van mijn freestafel.

Mvg. Eric
 
  • Leuk
Waarderingen: edjuh en geert

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Handig ontwerp. Wat voor track heb je over de lengte in gedachten? En is er een reden waarom de tracks voor de fence helemaal tot de lange track doorlopen? Ik zie ze vaak een stuk korter.
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Ik heb een stapje gezet in het opzetten van een werkblad met ondersteuning van een torsion box (torderen tegengaan, dus vlak werkblad) en de uitsparing voor de inlegplaat.
Model is opgezet met behulp van parameters zodat een ieder eventueel zelf keuzes kan maken in afmetingen en posities etc.

freestafel v1 - v5a.png
Uitbreidingen bij https://freestafel.woodworking.nl/uitgangspunten en eerste invulling https://freestafel.woodworking.nl/ontwerp waar je eventueel zelf mee kunt 'spelen'.

Aanvullingen, verbeteringen en suggesties uiteraard welkom!
 
  • Leuk
Waarderingen: Afgezaagd, Doc en Eric H

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Handig ontwerp. Wat voor track heb je over de lengte in gedachten? En is er een reden waarom de tracks voor de fence helemaal tot de lange track doorlopen? Ik zie ze vaak een stuk korter.
Goede vraag inderdaad. Vermoedelijk om de krachten op de T-track te verdelen over de plaat?
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Handig ontwerp. Wat voor track heb je over de lengte in gedachten? En is er een reden waarom de tracks voor de fence helemaal tot de lange track doorlopen? Ik zie ze vaak een stuk korter.
Er is (nog) geen reden waarom de tracks voor de fence doorlopen. Ik heb al een paar jaar een Woodpeckers Combination Track en een T-Track B liggen en deze wil ik voor dit project gaan gebruiken. Mijn bericht is puur ter inspiratie en het ontwerp is nog niet definitief en kan nog gaan wijzigen.
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Er is (nog) geen reden waarom de tracks voor de fence doorlopen. Ik heb al een paar jaar een Woodpeckers Combination Track en een T-Track B liggen en deze wil ik voor dit project gaan gebruiken. Mijn bericht is puur ter inspiratie en het ontwerp is nog niet definitief en kan nog gaan wijzigen.
Hoe gebruik je zo'n combination track en T-track B @Eric H ?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Mijn (zelfbouw) freestafel is 80x60cm. Daarmee kan je alle formaten werkstukken frezen. Maak je hem kleiner, is het frezen van grote werkstukken onhandiger / onnauwkeuriger. Ik vind dat zelf belangrijker dan het makkelijk kunnen opbergen. Maar bij de meeste ontwerpen kan je zelf een groter blad erop zetten, dus uitgaan bij dit project van een kleiner blad is niet erg.

De geleider is nog maar weinig genoemd. Deze is essentieel voor een goede werking. Deze moet nauwkeurig af te stellen zijn, liefst met fijnafstelling. Er moeten twee helften zijn die uit elkaar geschoven kunnen worden, en er moet een T-track op zitten om snel een featherboard te kunnen monteren.

Voor de effectiviteit van een gezamenlijk project is het handig als iemand alle kenmerken telkens verzamelt en samenvoegt. Dan krijgen we inzicht in gelijke én conflicterende eigenschappen.
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
De geleider is nog maar weinig genoemd. Deze is essentieel voor een goede werking. Deze moet nauwkeurig af te stellen zijn, liefst met fijnafstelling. Er moeten twee helften zijn die uit elkaar geschoven kunnen worden, en er moet een T-track op zitten om snel een featherboard te kunnen monteren.
Met geleider bedoel je de aanslag (fence) denk ik? Dat is inderdaad het volgende onderdeel, vele keuzes mogelijk. Het is juist goed om de wensen kenbaar te maken. En als het kan ook graag een oplossingsrichting :)
Dank voor de link van je freestafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.