Een freestafeltje, het eerste project

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.232
2.646
Ik weet dat het een leuk project is om te bouwen. Maar hoe vaak gebruiken jullie zo'n tafel nu in de praktijk van alle dag? Als ik eens profieltjes moet frezen, dan is het vaak zo veel werk om alle zooi er af te halen en hem naar voren te halen, dat ik een stuk plex pak en daar even de festool onder schroef. Gaatje er in boren voor de frees, strookje hout of plex er op met 2 lijmtangen en even je lijstjes rammelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS en Eric55

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
264
110
Noardeast-Fryslân
Maar hoe vaak gebruiken jullie zo'n tafel nu in de praktijk van alle dag?

Mee eens dat het er van af hangt hoe vaak je hem gebruikt. Bij mij blijkbaar vaak genoeg om hem grijpbereid te hebben (klein freestafeltje dat bij mij onder de zaagtafel past). En een die meer functioneel is (zoals in hiervoor geplaatste link) zou nog vaker gebruikt gaan worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.232
2.646
Als je niet zo veel ruimte hebt en veel spullen en meerdere door elkaar lopende projecten, dan worden alle horizontale oppervlakken opslag. Het moet nu eenmaal ergens liggen. Ik moet dus regelmatig dingen verplaatsen. Het is niet als kritiek of zo bedoeld. Ik zie soms prachtige bouwwerken langs komen, met alle toeters en bellen. Maar als ik dan bij me zelf kijk, dan vraag ik me gewoon af, wat die mensen er daarna dan allemaal mee maken. Ik was daar gewoon benieuwd naar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en LukeB2530

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Leuk project. ik heb niet veel ruimte en daarom zaag en frees ik buiten. Ben nu bezig met het ontwerp van een gecombineerde montage-, uitvoer- en freestafel. Het gaat een torsionbox met inlay worden van 120x80x25cm die ik op mij workmate kan vastzetten. Het gaat dus geen klein freestafeltje worden.

Voor mij zou een freestafel minimaal moeten voorzien zijn van:
- Afzuiging aan de boven en onderzijde.
- blad en fence voorzien van T-trackrails
- afscherming freeskop
- nullastschakelaar
- hoogte verstelling van bovenaf
- frees verwisselen van bovenaf

Op de openlift van Nachdenksport zit vergrendeling op de spindel van de hoogteverstelling. Als het tafeltje wat groter wordt zou ik de bediening naar de buitenzijde van het tafeltje willen brengen. Hierdoor hoef je niet steeds onder het tafeltje te "kruipen".

Van welk materiaal zouden jullie het blad maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Eric55

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
302
134
Wetteren, Belgie
Als minimum denk ik aan:
  • frezen wisselbaar langs boven
  • hoogte verstellen langs boven
  • goede hoogtevergrendeling
  • afzuiging langs boven
  • langsgeleider met verstelbare 'opening'
en nice to have: moduleerbaar

zoals velen heb ik niet de ruimte die ik graag zou hebben. Ik denk al een tijdje over een laag kastje op wielen, waarop dan modules geplaatst kunnen worden. Ik denk daarbij aan bandschuurmachine, wipzaag (als lintzaag alternatief), frees, figuurzaag... Als de basis goed doordacht is, kan er naar behoefte een bijkomende module gemaakt worden. Stroomvoorziening door stopcontact met (nullast) schakelaar op het kastje.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Nog eens naar het japanse(?) filmpje kijkend; het mooie is m.i. dat het niet een tafeltje o.i.d. is dat op de werkbank staat. Het is slechts een raamwerk dat je aan de bank bevestigd.

Dat raamwerk heeft voordelen, je er niets op leggen, zolang je er geen blind-plaat voor maakt. Je kunt er om heen lopen omdat het uitsteekt, meer nog als het op de hoek van de bank gemonteerd is. Wie de ruimte heeft kan het frame zo breed als de bank diepte maken en het aan de kopse kant monteren. Ik zou het zo maken dat het in de bankschroef geklemd wordt, weer een reden om het snel te demonteren waarmee het geen horizontaal vlak meer is.

Ik heb bij de Festool CMS wel eens de poten ingeklapt en het geheel zo op de werkbank gezet. Dat is dan wel erg hoog. De montage zoals in het filmpje geeft je enige vrijheid in het kiezen van de hoogte omdat de motor vrij in de ruimte hangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Haak/ haken er aan maken om het op te hangen. Stukje wand kan wel eens vrij zijn in een grage/ schuur/ e.d.

Nu het tafeltje er is, pakt men het tafeltje in onze werkplaats. In de categorie, even een profieltje/ groefje/ wat zo al frezen. Voor aanvang even het freesje vervangen en monteren maar. Hoogte instelling gaat prima via onderaf. Zicht op het apparaat is goed als het op de werkbank staat.
Maatvoering teken je af op het werkstuk.

Wel jammer voor diegene met een DeWalt in onze werkplaats ;-)
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Mijn persoonlijke favorietje als workmate-achtertuin-klusser: ik heb het onderstel zo gemaakt dat ie eenvoudig in een workmate ingeklemd kan worden. Geeft ook meteen een fijne werkhoogte.
 

Bijlagen

  • 20231220_195705.jpg
    20231220_195705.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 82
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en LFlab

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Overigens, waar ik baat bij zou hebben is een ontwerp dat een leuke balans laat zien tussen kant en klare onderdelen en zelfbouw.

Op YouTube vindt je bijvoorbeeld vele freestafels waar alle accecoires volledig zelf uit hout gemaakt zijn. Leuk, maar kost wel erg veel tijd die niet aan de echte projecten besteed kan worden. Daar tegenover staan bijvoorbeeld weer kant-en klare fences van honderden euro's die overdreven zijn voor de gemiddelde hobbyist.

Een leidraad voor slimme keuzes hierin zou handig zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Zo veel tijd kost het niet om een aantal planken op maat te zagen en aan elkaar vast te schroeven.
Aan de andere kant, als tijd geld is,
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Eigenlijk is een freestafeltje wel uitontwikkeld. Er is ondertussen een scala aan nuttige kant en klare accessoires op de markt zoals toegankelijke nauwkeurig instelbare lifts, inlegplaten en T-tracks met klemmen etc. En er zijn op YT prachtige zelfbouwvoorbeelden (maar niet altijd even kundig; soms gedreven door marketing)

Daarmee is het project niet minder nuttig. Integendeel. Juist door dat woud aan keuzemogelijkheden lijkt het me nuttig te pogen een pakket van wensen op te stellen waarin uit al die mogelijkheden evenwichtige en goede keuzes worden gemaakt. Er zit genoeg ervaring en kennis op het forum.

“Helemaal uitontwikkeld” schreef ik in de eerste zin. Er is echter één gebiedje dat in de ontwerpen die ik zag, een beetje onderbelicht is gebleven. Dat betreft een effectieve afzuiging die de spaanders onder én boven de frees goed afzuigt.

Kortom: Misschien is de afzuiging nog een speciaal aandachtpuntje.
 
Laatst bewerkt:

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Er is echter één gebiedje dat in de ontwerpen die ik zag, een beetje onderbelicht is gebleven. Dat betreft een effectieve afzuiging die de spaanders onder én boven de frees goed afzuigt.

Kortom: Misschien is de afzuiging nog een speciaal aandachtpuntje.
Offys Werkstatt is een mooi voorbeeld van een zelfbouw freeslift met stofafzuiging.

Op de website van Nachdensport staat trouwens een hulpstuk voor stofafzuiging vanaf de onderkant. Deze heeft 1 positieve beoordeling.
OpenLift Absaugung Nachrüstsatz » nachdenksport
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Wim Kluck

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.265
312
Heelsum
Hey cynisch66, misschien moet je dan je freestafel niet als dumpplek gebruiken :) ik gebruik mijn mini freestafel regelmatig en wil zeker graag een grotere met meer mogelijkheden.
!e stuk is niet zo aardig, Chevy66 kan volgens mij gemiddeld genomen niet beticht worden van al te cynisch gedrag toch, zal als grap bedoeld zijn maar toch...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Ik moet ook altijd mijn werkbank of zaagtafel vrijmaken voor ik aan de slag kan. De vraag is: Als mijn werkplaats 2 keer zo groot is zijn deze tafels dan wel leeg en schoon of heb ik dan gewoon nog meer ruimte om mijn spullen neer te zetten? Ik durf er geen antwoord op te geven. Wat ik wel weet is dat ik veel lekkerder werk als het opgeruimd is. Er is zelfs iemand die zegt dat ik beter ga werken als er een plafond van gipsplaten in zit. Daar mee heb ik natuurlijk een afspraak/soort weddenschap mee gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.