Een freestafeltje, het eerste project

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
460
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb een aparte freestafel jaren geleden zelf gebouwd en zo gemaakt dat ik hem precies tussen de balklagen van het dak kan ophangen als ik hem niet gebruik..... maar ja, bij mij zie je de wanden ook niet meer, maar het plafond ook niet:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.230
2.645
En wat nog erger is, je komt weer langs een container en je vindt weer wat. Dat heeft ook weer een plekje nodig. Ik heb ook al een slaapkamer van schap dragers voorzien. Maar daar staan ook nog wat projecten die ik af moet maken. Zoals een timmermanswerkbank.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Zijstap, wij hebben nog plek voor nieuwe leden. Dus als ruimtegebrek je parten speelt.. Gevestigd in Utrecht.

Terug on topic. Ja afzuigen is nog wel een ding. Iemand een tip voor losse afzuigslang?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.230
2.645
Container, grof vuil? Prima bron voor lange snoeren en stukken stofzuigerslang. Ook nog vaak met buizen en hulpstukken. Koppelen kan met pvc hulpstukken. Y stuk met rubber afdichtingen kan je makkelijk verschillende slangen in steken. Slangen krimp je een pvc krimpsok van de goede maat op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Hoogte instelling, originele stofafzuigingkap kan er ook op aangesloten worden.

Afmeting is;
675mm breed
390mm hoog
440mm diep
 

Bijlagen

  • IMG_0960.jpeg
    IMG_0960.jpeg
    42,4 KB · Weergaven: 168
  • IMG_0959.jpeg
    IMG_0959.jpeg
    92,3 KB · Weergaven: 140
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
574
284
IMG_20231227_120112622_HDR.jpg
Zo bewaar ik 'm. En ik gebruik hem regelmatig, hoewel ik veel werk met de hand doe. Vooral wer kat even snel af moet en parallel ergens aan en in multiplex (sponninkje, sierrandje langs een krom oppervlak, geleidesleuf voor een 3mm paneeltje) is het ideaal. Veel van dat werk kan ook op een zaagtafel, maar als we er vanuit gaan dat je die niet hebt is dit praktisch. Die van mij klem ik in de bankschroef, daarom kan ie ook wat kleiner zijn.

Als je het hier een bouwplan maakt zou ik zeker aanbevelen om een nullastschakelaar in het bouwplan op te nemen. Met een vrij ronddraaiende as wil je m aan de buitenkant uit kunnen zetten (zonder eerst naar een stekkerblok achter je draaiende frees te moeten duiken) en je wilt ook niet dat het ding ineens aangaat als je de stekker er in duwt.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
264
110
Noardeast-Fryslân
Container, grof vuil? Prima bron voor lange snoeren en stukken stofzuigerslang. Ook nog vaak met buizen en hulpstukken. Koppelen kan met pvc hulpstukken. Y stuk met rubber afdichtingen kan je makkelijk verschillende slangen in steken. Slangen krimp je een pvc krimpsok van de goede maat op.

Kringloop is ook een goede bron
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Voor mij zijn de belangrijkste:
  • Goede stofafzuiging
  • Makkelijk freesjes veranderen
  • Praktische nauwkeurige lift
De rest is eventueel mooi meegenomen :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier simpel freestafeltje met hoogte verstelling en boven en onder afzuiging die gemaakt heb voor de makita 18 V.
Hij is met een cnc uitgefreesd.
Hopenlijk kunnen jullie hier iets mee
Hier simpel freestafeltje met hoogte verstelling en boven en onder afzuiging die gemaakt heb voor de makita 18 V.
Hij is met een cnc uitgefreesd.
Hopenlijk kunnen jullie hier iets mee
Mooi freestafeltje, maar ook hier meer mogelijkheden op de aanslag maken.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
@jaap volgens mij is er een aardig lijstje, wat was je idee voor het vervolg?
Ha, ik begrijp dat de ogen op mij gericht zijn, in de aanvang van het project hebben we wat vergeten, er is geen verantwoordelijke die het wensenlijstje formaliseert, een lijstje maakt welke spullen we gaan gebruiken etc. Eentje die uit alle ideeën datgene haalt om zo dicht mogelijk bij het doel te komen. Ik wil dat best voor dit freestafeltje gaan doen, maar het lijkt me ook zeer wenselijk dat voor andere onderwerpen dat straks iemand anders is, of dat 2 of 3 forumleden dat als hun rol zien.

iedereen mee eens?

jaap
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Nullastschakelaar ligt in mijn geval klaar om bevestigt te worden. Goede toevoeging inderdaad.

Wat ik zelf nog wil en ga maken is een drukmodule. Tweeledig:
door de constante horizontale en verticale druk wordt er nauwkeuriger gefreesd.
En het freesje is afgeschermd. Vind dat echt wel een ding, dat die open en bloot is. Ook te ondervangen door een duwhout te maken. En een kleine dingen houder.

Wat bedoel je met verbeteringen aan de aanslag?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Ha, ik begrijp dat de ogen op mij gericht zijn, in de aanvang van het project hebben we wat vergeten, er is geen verantwoordelijke die het wensenlijstje formaliseert, een lijstje maakt welke spullen we gaan gebruiken etc. Eentje die uit alle ideeën datgene haalt om zo dicht mogelijk bij het doel te komen. Ik wil dat best voor dit freestafeltje gaan doen, maar het lijkt me ook zeer wenselijk dat voor andere onderwerpen dat straks iemand anders is, of dat 2 of 3 forumleden dat als hun rol zien.

iedereen mee eens?

jaap
Kunnen we dit meenemen naar de eerste samenkomst volgend jaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Zo deze nulfaseschakelaar is niet te missen..
 

Bijlagen

  • IMG_0992.jpeg
    IMG_0992.jpeg
    147 KB · Weergaven: 85

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.