Brandstempel of laser?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Laser werkt erg simpel. Kan hem met mijn telefoon of ipad bedienen.
Het is echter wel even uitproberen hoe hoog je de tijd en het vermogen in moet stellen.
Schijnt dat je met een computer meer instelmogelijkheden hebt dan met de app, maar dat moet ik nog uitproberen.
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Ik overweeg ook een laser te kopen, vooral om mijn logo op de onderkant van autootjes te branden ( ca. 2x3 cm). Heeft iemand enig idee hoelang dat ongeveer duurt? Het gaat om seriewerk van ongeveer 10 autootjes per week. Of kan ik toch beter voor een brandstempel gaan qua snelheid?

David
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Als het vectoren zijn gaat het sneller, dan kan ie lijntjes trekken, als je het als een soort photo erop zet dan gaat het wat langzamer. Het hangt voor een groot deel af van de snelheid waarmee de laser kan bewegen, die Neje-lasers doen iets van 400mm/minuut. Als je een plaatje doet dan kan je ongeveer rekenen met 10 lijntjes per milimeter. 2x3 cm is 20x30mm dus moet de laser dan bv 300 lijntjes trekken van 20mm. Dat is 6000mm in totaal en met 400mm/min komt dat dan op 15 minuten uit.
Als het vectoren zijn dan kan/zal het wel sneller zijn, veel van de witruimte kan dan overgeslagen worden.
(althans dat is mijn ervaring. Met de commerciale software Lightburn die ik gebruik kan ie de schatting van de tijd ook aangeven in de preview. De software is ook als 30 dagen demo beschikbaar)

Aanvullend, als je kijkt naar wat handig18 hierboven noemt met 6x6 is een uur zou het voor 2x3 dus iets korter zijn dan een kwartier namelijk 10 minuten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je instellingen, ik had het iets sneller gekund, als ik het vermogen wat hoger had gezet en de tijd wat korter.
Ik denk als je alleen voor logo’s gaat, bijvoorbeeld de neje mini best geschikt is. Je hebt natuurlijk veel meer mogelijkheden met een laser dan met een brandstempel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Vandaag ook nog even gestoeid met de laser
ca. 15x10cm, was toch 2,5h bezig.
ook nog kunststof geprobeerd, maar dat lukte pas na het eerst zwart gemaakt te hebben.
C1804D4F-0846-4E8E-B482-B26930EB098E.jpeg
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Bedankt voor de reacties! Het wordt een laser, gezien de flexibiliteit met logos etc. Waarschijnlijk de Eleksmaker a3 pro. Ik twijfel alleen nog tussen 2500mw en 5500mw. Wat is jullie advies? Zal hoofdzakelijk kleine logos graveren, soms ook letters van namen. Eventueel ook nog 'snijden' in dun plaatmateriaal. Ik las iets over minder nauwkeurig laseren met een hoger vermogen? Ik hoor graag jullie mening!

David
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bedankt voor de reacties! Het wordt een laser, gezien de flexibiliteit met logos etc. Waarschijnlijk de Eleksmaker a3 pro. Ik twijfel alleen nog tussen 2500mw en 5500mw. Wat is jullie advies? Zal hoofdzakelijk kleine logos graveren, soms ook letters van namen. Eventueel ook nog 'snijden' in dun plaatmateriaal. Ik las iets over minder nauwkeurig laseren met een hoger vermogen? Ik hoor graag jullie mening!

David
Geen problemen met laseren, zie resultaat boven je bericht.
Dit is van een neje met 7,5W laservermogen, dus de 30W versie.
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Het wordt dan of deze:

of deze:

Met deze:

Zouden deze twee met elkaar werken. Ik zag iets met 3 en 4 pin aansluitingen?
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
De NEJE Master 2S 30Watt werkt inderdaad het snelst als de te graveren tekening omgezet is in vectoren (ipv pixels, bitmap of rasterafbeelding). Dit 'overtrekken' van de bitmap naar vectoren (met bijvoorbeeld Adobe Illustrator of Inkscape - gratis) gaat vrij vlot. Maar daarmee is de kous nog niet af. De kunst is nu om het vector bestand om te zetten naar een .nc bestand (G code). En hier is bij mij het licht uitgegaan. Ik ben er éénmaal in geslaagd om met het programma LaserGRBL een .nc file te maken van mijn logo. En inderdaad het graveren gebeurt niet meer pixel per pixel maar in een vloeiende lijn. Het probleem is echter dat het me niet meer lukt om .nc bestanden te maken. Is er iemand met meer kennis van zaken of bestaat er buiten de beperkte info van Neje een degelijke handleiding?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat lijkt me ook wel interessant, maar ik heb daar helemaal geen kaas van gegeten.
Misschien heeft hier iemand meer kennis in deze.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Wat ik nog niet helemaal begrijp is de wattages. Hoe meer watt hoe sterker de laser, dus de 20w kan dieper ‘snijden’ dan de 7w. Maar je kan de wattage vanuit de software verlagen. Is het dan niet altijd beter om de zwaarste wattage te kopen? Of mis ik iets?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, want als je het nooit nodig hebt (afhankelijk van houtsoort of maximale diepte die je wilt branden) ben je dan te duur, en te gevaarlijk ( ;-) ) uit. Maar het is ontegenzeggelijk waar dat, all else being equal, een zwaardere laser meer mogelijkheden biedt...
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je alleen wilt laseren, heb aan 3,5W uitgangsverm. ruim voldoende.
Je hebt dan een breder regelbereik.
Wil je ook wat snijden, dan heb je meer vermogen nodig, maar dan is het regelbereik om te laseren lager.
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
hallo,
hier werden ondertussen al verschillende merken aangehaald maar Atomstack zie ik nog niet in het lijstje staan. Ik heb deze nu een paar weken geleden, besteld via Banggood, en werkt prima. Er is ondertussen een nieuwe versie uit, waarbij het wattage hoger zou zijn maar dat is dus eigenlijk niet. Ze gebruiken gewoon een fijnere laser maar vonden het makkelijker om in de naam gewoon het aantal wattage hoger te zetten.

Ik gebruik ook lightburn omdat die makkelijk is in gebruik, zoals hiervoor al vermeld. Lasergrbl is wel gratis maar minder veelzijdig.
Wat ik ondertussen al wel geleerd heb:
- afzuiging van die rook is echt wel belangrijk. Eender welk hout/plastic/karton of wat dan ook je wil snijden of graveren, een gezonde lucht komt er niet van af.

- om echt houten platen te snijden met deze lasers (de 20w/30w/..w, niet professionele machines) is mij nog niet gelukt. Mijn 3mm multiplex was niet perfect vlak waardoor het echt niet goed lukte. Papier en karton ging uiteraard wel prima.
Ook moet je iets voorzien van perslucht om alles proper te houden tijdens het snijden. Na wat leeswerk blijkt dat je dit redelijk makkelijk kan oplossen, er zijn online wel 3d modelletjes te vinden van iets wat je kan (laten) printen.

mvg
mawil
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Mooi om te lezen dat er leden mee bezig zijn. Een echte keuze heb ik voor mijzelf echter nog niet gemaakt. Maar dat er een gaat komen om mee te spelen is zeker! Alle ervaringen zijn daardoor heel waardevol merk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.