Brandstempel of laser?

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's houtdraaiers,
Als beginnend houtdraaier overweeg ik om met een eigen 'logo' mijn draaisels te merken en dit gewoon om het stuk een identiteit te geven.
Ik lees dat er brandstempels bestaan (te verwarmen met gasvlam of elektriciteit). Ook vind ik informatie over het hout graveren met een laser.
Mijn vraag: zijn er leden die ervaring hebben met een houtlaser voor het graveren van een logo of blijf ik gewoon bij de klassieke oplossing van een brandstempel?
Groeten
Bert
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hartstikke leuk om te maken denk ik...


Laseren legt wel een beperking op aan de grootte van het werkstuk of je zou een kleiner stukje hout moeten laseren en dat in je werkstuk “verwerken” (en een laser tot je beschikking hebben)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je slechts een enkel logo wilt aanbrengen is een brandstempel sneller en goedkoper. Wil je de vrijheid hebben om elk werkstuk een unieke signatuur mee te geven kom je al snel bij een laserbrander uit. Wat grootte betreft - ik heb hier een laser staan die een design ter grootte van een A3 kan branden - lijkt me meer dan voldoende. Ben je wel even bezig...
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Als je slechts een enkel logo wilt aanbrengen is een brandstempel sneller en goedkoper. Wil je de vrijheid hebben om elk werkstuk een unieke signatuur mee te geven kom je al snel bij een laserbrander uit. Wat grootte betreft - ik heb hier een laser staan die een design ter grootte van een A3 kan branden - lijkt me meer dan voldoende. Ben je wel even bezig...

Henk, hoe hoog mag het werkstuk zijn? (Of zou je dan tussentijds al een paneel inbranden voordat je de rest van het “ding” in elkaar zet?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Let wel, hoe groter je brandstempel, hoe groter het vlakke stuk dat je nodig hebt om te branden. En met de brandstempel moet je vantevoren wel goed weten hoe lang hij op het hout moet (ook bij wisselende houtsoorten), want even terugdoen is lastig.
Ik heb wel eens voor iemand voor een grotere opdracht met een brandstempel van 4x4 cm gewerkt, maar het was lastiger dan ik dacht - mijn voeten zijn vaak iets hol, en soms werd het erg zwart en soms veel minder. Met een pyrografiepen zie je direct wat er gebeurt, en het past ook bij het handgemaakte, vind ik.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik heb een brandstempel omdat ik dat persoonlijk leuker vindt. Er zijn wel drie nadelen, ze zijn hierboven al genoemd:
1) ik moet eerst een paar proef stempels maken om te checken hoe heet de de brandstempel is. Daarbij moet ik ook tellen om te checken hoe lang de stempel op het hout moet.
2) de oppervlakte moet echt glad zijn, anders werkt het niet
3) het is idioot lastig om de brandstempel op te tillen en daarna weer op dezelfde plaats neer te zetten.

maar, zoals gezegd, ik vind het resultaat wel erg leuk.
 
Laatst bewerkt:

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Ik had een brandstempel en heb nu een laser. Die kan 170mm x 170mm laseren. Groter dan het brandstempel dat je hoogstwaarschijnlijk voor ogen zal hebben. Voordeel is dat je alle kanten op kan. Net zo snel als je de opwarm tijd van je stempel meerekent. Niet heel veel duurder dan een beetje brandstempel. Het bevalt mij super goed. Als ik hoger moet, dan zet ik hem op een verhoging. Ik heb wel een gedaan die naast het werkstuk kan staan. Een NEJE master 2 volgens mij.
 

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Ik had een brandstempel en heb nu een laser. Die kan 170mm x 170mm laseren. Groter dan het brandstempel dat je hoogstwaarschijnlijk voor ogen zal hebben. Voordeel is dat je alle kanten op kan. Net zo snel als je de opwarm tijd van je stempel meerekent. Niet heel veel duurder dan een beetje brandstempel. Het bevalt mij super goed. Als ik hoger moet, dan zet ik hem op een verhoging. Ik heb wel een gedaan die naast het werkstuk kan staan. Een NEJE master 2 volgens mij.
Wat leuk. Ik heb nu een brandstempel en overweegt te gaan laseren (vind ik persoonlijk net wat mooier). Ik dacht dat je dat moest laten doen maar blijkbaar zijn hier lasers voor te koop? En niet veel duurder dan een brandstempel :) Mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik wil dat dan zeker ook overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Wat leuk. Ik heb nu een brandstempel en overweegt te gaan laseren (vind ik persoonlijk net wat mooier). Ik dacht dat je dat moest laten doen maar blijkbaar zijn hier lasers voor te koop? En niet veel duurder dan een brandstempel :) Mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik wil dat dan zeker ook overwegen.
Hopelijk steel ik dit draadje nu niet... Las mee en ben geinteresseerd.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Met de pyrografie-pen heb ik geen goede ervaring. Heb de 'BRENN-PETER JUNIOR' aangeschaft maar kan hiermede nauwelijks tekenen of schrijven. Misschien ligt het aan mij, maar deze optie heb ik (voorlopig) geschrapt.
Blijven de stempel en de laser. Zo te lezen is de stempel minder eenvoudig dan ik dacht. Daarom zou ik graag de piste van de laser willen uitdiepen. Heeft iemand een link naar een review/artikel of youtube-film die mij bijkomende informatie zouden kunnen geven? Alle info is welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Wat leuk. Ik heb nu een brandstempel en overweegt te gaan laseren (vind ik persoonlijk net wat mooier). Ik dacht dat je dat moest laten doen maar blijkbaar zijn hier lasers voor te koop? En niet veel duurder dan een brandstempel :) Mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik wil dat dan zeker ook overwegen.
Via Banggood. Een NEJE master 2 met 20 watt laser. Momenteel 190 euro. Ik kocht hem voor 153. Was denk 2 maand terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: heidivanhout
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Met de pyrografie-pen heb ik geen goede ervaring. Heb de 'BRENN-PETER JUNIOR' aangeschaft maar kan hiermede nauwelijks tekenen of schrijven. Misschien ligt het aan mij, maar deze optie heb ik (voorlopig) geschrapt.
Blijven de stempel en de laser. Zo te lezen is de stempel minder eenvoudig dan ik dacht. Daarom zou ik graag de piste van de laser willen uitdiepen. Heeft iemand een link naar een review/artikel of youtube-film die mij bijkomende informatie zouden kunnen geven? Alle info is welkom.

Ik heb gisteren deze aangeschaft om het eens te proberen: bol.com | Soldeerstation - Soldeerbout Station - Houtbrander - Set 37 Delig - 200-450°C - 60W

Waarom deze? In iedergeval een regelbare temperatuur, hoesje/dingetje en een hoop frutsels om te proberen. De laser ook gezien maar dat is voor “de leut” even te duur.

Ik laat weten als het bevalt.... (en moet ik ook nog een logo gaan bedenken :))

Wat is die NEJE een leuk ding! Slim bedacht dat je die zo op een hoek kan zetten.
Zag op de site dat er ook nog grotere broertjes waren maar als je inderdaad zo op de hoek kan kun je voor logo’s met een kleine toe. Mooi man
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je op Ali even zoekt op Neje Master 2 dan kom je hem ook tegen met shipping uit Polen of Spanje, dit is ivm invoerrechten wel zo hadig want dan lop je niet de kans dat je achteraf nog 50-80 euro extra mag betalen. Op dit moment hebben ze geen stock in Europa dus ik zou even wachten tot ze daar weer zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een Benbox laser, in 2018 overgenomen van Nico Bubberman - en ik stuur m aan met t2laser (das wel een min of meer noodzakelijke extra uitgave). Vrijwel alle verkrijgbare apparaten komen via AliExpress of Banggood uit China en kosten, afhankelijk van de mogelijkheden tussen de 100 en 200 Euri. Nogmaals, daar moet je dan wel nog de iets van 40 dollar voor t2laser bijtellen (tenzij er inmiddels betere programma's zijn).
 

gids66

Actieve deelnemer
Ik ben recent ook overgestapt van een brandstempel naar een Neje Master 2.
Prijs komt ongeveer overeen met een goede brandstempel + bout, maar je hebt natuurlijk meer vrijheid en mogelijkheden.

Knipsel2.PNG
Dit is een van mijn eerste printjes
Nog een beetje zoeken naar de juiste instellingen en de verhoudingen van de afbeeldingen, maar verder lukt het al goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

gids66

Actieve deelnemer
het stuurprogramma kan je gewoon downloaden
GIF, JPG of andere tekening of foto in de software laden, grootte en plaatsing afregelen, brandduur en sterkte ingeven en printen maar.
G code en DXF kan blijkbaar ook, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.
Via bluetooth kan je ook vanaf je smartphone werken, iets beperkter maar het lukt.
Er zit ook een bibliotheek afbeeldingen bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.