Brandstempel of laser?

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Uit de technische gegevens bekomen via de link van The Boktor leid ik af dat de 7 watt versie betere resultaten zou geven voor het graveren dan de 20 watt versie.

Schermafbeelding 2021-03-08 170025.jpg

Voor mij primeert het graveren en is het snijden van secondair belang.
Klopt mijn redenering?
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
20 watt is de input niet de output schijnt het. Dus snijden is ook minder het geval. Het kan wel, maar volgens de reviews die ik gelezen heb alleen papier, leer of heel dun triplex.
@bernad wat betreft het vermogen voor het graveren: je kan heel makkelijk het vermogen van de laser instellen. Ik heb zelf tot nu toe alles met de app gedaan. Gaat super snel. Bluetooth connectie wordt automatisch opgezet. Ik laad mijn logo of wat ik maar wil vanuit de foto's op mijn telefoon, stel het formaat in, bekijk waar hij hem wil laseren met de preview functie en gas op die lolly. Als je een paar keer wat geprobeerd heb krijg je wel gevoel bij de instellingen. Je kan de instellingen zelfs wijzigen terwijl hij bezig is, dus dat is makkelijk testen. Je moet er wel om denken de lens van de laser even scherp te stellen, anders krijgt je een slecht resultaat. Dat doe je door even aan het lensje te draaien totdat je een goed scherp puntje ziet.
 

gids66

Actieve deelnemer
Wel even getest op een triplex van een mm of 6.
Na enkele passages is er wel een groef zichtbaar.
Niet verder gedaan omdat voor mij ook vooral het graveren van belang is.
Balsa, karton en dergelijke zullen normaal gezien wel lukken.
Ook in meerdere passages, want voor enige diepte zal je de lens tussendoor ook terug moeten scherpstellen zoals @sivanoort hierboven schreef.

Vlaamse Ardennen is een eindje van Stekene, maar mocht je in de buurt komen: altijd welkom na DM.

Merk net dat @Joost Kok die vraag stelde.
Ook welkom natuurlijk, maar dat gaat al een heel pak langer rijden zijn denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Ik heb ook zo'n "20W" laser. De output zou echter maar iets van 5.5W zijn. Verder moet je natuurlijk wel enorm opletten met die laserstraal en reflecties. Ze hebben geen bescherming (behalve een goedkoop brilletje waarbij je maar moet hopen dat die bescherming biedt). Je kan er in ieder geval ook een moie houten bescherming bij ontwerpen en bouwen.
Zelf heb ik 'lightburn' als software erbij gekocht. Kan je ook een library maken met verschillende instellingen. Hoef je iets minder te onthouden voor welke houtsoort je welke instellingen gebruikte.
Wat me opviel is dat het minder snel is dan je zou denken en afzuiging van de rook is ook wel aan te bevelen, zeker als je grotere stukken gaat laseren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat me opviel is dat het minder snel is dan je zou denken en afzuiging van de rook is ook wel aan te bevelen, zeker als je grotere stukken gaat laseren.
Snelheid: da's afhankelijk van wat je doet. Iig in t2laser. Als je vectoren doet (zeg: teksten met ingebouwde lettertypen), waarbij de laser alleen lijnen hoeft te trekken gaat het 'razendsnel'. Maak je rasterafbeeldingen (wat je met eigen logo's meestal zal doen), dan kost het inderdaad wel even.

Afzuiging: beslist een punt. Ik zet iig altijd de werkplaatsafzuiging (filterkast van Kor) aan.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach, ik heb daar niet zo’n probleem mee, ik zie het gewoon als een hulpstuk om iets tot stand te brengen. Je kunt hetgeen je wilt laseren ook zelf ontwerpen en dan laseren. In principe doe je met graveren ook zoiets :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heb de mijne vandaag ontvangen.
Gezien het feit dat ik hem met mijn ipad wil gebruiken, liep ik al direct tegen het probleem op dat je niets zelf kunt ingeven, maar de tekeningen in de app moet gebruiken. Jammer :(
Nog maar eens kijken wat er via de macbook air kan.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Heb de mijne vandaag ontvangen.
Gezien het feit dat ik hem met mijn ipad wil gebruiken, liep ik al direct tegen het probleem op dat je niets zelf kunt ingeven, maar de tekeningen in de app moet gebruiken. Jammer :(
Nog maar eens kijken wat er via de macbook air kan.
Hou ons op de hoogte, zelfde situatie hier:unsure:
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Heb de mijne vandaag ontvangen.
Gezien het feit dat ik hem met mijn ipad wil gebruiken, liep ik al direct tegen het probleem op dat je niets zelf kunt ingeven, maar de tekeningen in de app moet gebruiken. Jammer :(
Nog maar eens kijken wat er via de macbook air kan.
Je kan gewoon foto’s selecterrn uit je foto bibliotheek. Ik open bv simpel een notepad of google doc, Dan mask ik wat ik wil, ik maak een screenshot en daarmee staat het in mijn foto bibliotheek.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je kan gewoon foto’s selecterrn uit je foto bibliotheek. Ik open bv simpel een notepad of google doc, Dan mask ik wat ik wil, ik maak een screenshot en daarmee staat het in mijn foto bibliotheek.
Volgens mij werkt dat niet met de wireless app versie.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat is precies wat ik doe met de wireless app. Dus ik ben heel zeker dat het werkt :)
Vreemd, ik zie alleen keuze van plaatjes welke er in de app staan, verder niets. 🙁
Hoe kun je dit kiezen?
Gevonden, even op het fototoestel klikken. 😇
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.