bouwen van een eikenhouten bijgebouw

tuoh

Oud hout
Nou nee, had normaal gezien links van de schoor moeten zitten. Zou voor het zekere toch een draadeind dwars door de haaklas boren om het opentrekken van de verbinding tegen te gaan, een stalen beugel er omheen zou nog beter zijn trouwens (als er later geen nat aan kan)
Heb ook de indruk dat één van beide schoren ondersteboven zit aan de profilering te zien? Er is wel al een fikse progressie te zien in de werken, het begint al vlotter te lopen lijkt het;)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Las in de foto is ook vrij klein. Vuist regel is, een half van de las is drie keer de lengte van de balk hoogte. Die van de foto lijkt meer in de buurt van twee keer de balk hoogte.

Mijn vraag is waar komt het minst belasting over de heel lengte van de muur plaat in de sketch van Bart niet alleen van de gekozen overspanning? Met ander worden waarom de las plaatsen in dat vak en niet in de rechter hoek overspanning?
 

Bijlagen

  • ScarfWave.jpg
    ScarfWave.jpg
    15,8 KB · Weergaven: 1.348

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Las lengte is precies volgens onderstaande formule, zo ook de hoek en tand. (2,5 a 3 x H). Positie van las aan einde van de balklengte, er komen twee houten spieën in.
Als je goed kijkt naar het ontwerp zijn er 8 liggers die samen de krachten verdelen.
Een van de schoren staan niet ondersteboven, boven en onder hebben andere lengte pennen, ik zie ook niet wat je bedoelt te zeggen, ik vond dit mooi.

Voor andere liefhebbers van de schuine haakliplas:
23686374lm.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik denk dat André er vanuit gaat dat deze extra profilering bij beide schoren op dezelfde hoogte hoort te zitten, staat los van de langte van de pennen....

Fons

image.jpg
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Zonder dit topic te willen kapen (dappere klus Pete!), het gaat ook over liplassen ...
Wanneer wordt de gewone schuine liplas toegepast en wanneer de haaklas?
Voor mijn gevoel is de gewone sterker voor haakse belasting en de haaklas beter voor axiale belasting, heb ik het goed?
Of is het gewoon esthetisch?

schuine liplas.JPG schuine haaklas.JPG
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik kan ze niet (per ongeluk) omdraaien omdat de pennen boven en onder niet gelijk zijn, boven kort onder lang, bedoelde ik. De handgemaakte profilering zit ook links hoor! Door de hoek van de foto misschien niet goed zichtbaar? -LB-LO/ RB/RO- Maar goed ik ben al blij dat het zit, ik kan me hier niet druk over maken. De de schuine haakliplas kan -met zijn tand- grotere krachten die zijwaarts trekken of drukken weerstaan, dat is het verschil.

Als je een moerbalk plaatst met kinderbalken (zoals bij mijn ontwerp) en die kinderbalken moeten verlengt moeten, welke las gebruik je dan en zet je die wel boven de ondersteunende balk?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Ernest,
bedoel je met in de rechter hoek overspanning zoals de rode haaklas op de schets?
En waarom? Is dit sterker of zorgt het voor een betere verdeling van de krachten?

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21 KB · Weergaven: 1.266

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Nee, ik bedoel de laas plaatsen boven een heel andere vak, bijvoorbeeld die groter overspanning helemaal rechts maar misschien de balk lengten laat dat niet makkelijk toe. En waarom de las doen waar hij is getekend was de vraag, ik weet het niet als constructief een beter of anders plaats is los from de vraag over de gegeven balk lengtes.
 
Laatst bewerkt:

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hier zijn we weer, na vorig jaar een 6 tal weken niet hebben kunnen verder werken was ik een beetje de moed en de fut verloren om weer te starten, en zo heb ik alles een beetje rechts laten liggen, maar de moed is terug (en hopelijk blijft dit zo) en zo zijn we er weer aan begonnen.
Vandaag de laatste metselwerken om de balken op te plaatsen gemetseld en ook een stukje van de open haard opgetrokken.
Daarna alle maten opgenomen en zo kan ik deze avond of morgen beginnen met de berekeningen van de balklengten die ik moet bestellen.
Eens de balken geleverd begint dan het echte werk.
voor we beginnen eerst nog een vraagje over de verbindingen, in mijn constructie op de muren zou ik 2 verbindingen moeten maken in de vorm van een T, welke verbinding kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Een Pen gat verbinding, een half hout verbinding of toch nog iets anders?
Alvast bedankt om mee te denken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 1.021
  • image.jpg
    image.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 1.029

tuoh

Oud hout
Bij een T-verbinding werkt zowel een pen & gat verbinding als een halfhout verbinding, deze laatste is het makkelijkste te monteren als er al draadeinden uit de muren opsteken. Je kan dan stuk per stuk over de draadeinden laten zakken, bij een p&g verbinding lukt dit niet en moet de hele boel tegelijkertijd zakken, dit is iets omslachtiger werken.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag een gedeelte van het hout besteld en dit wordt volgende week dinsdag geleverd, dan kunnen we eraan beginnen.
Na de plannen en alle verbindingen nog eens te hebben bekeken heb ik nog de volgende vragen,
1) mag de pen onderaan de staander over de volledige breedte van de balk lopen?
2) moet het gat voor die pen door de volledige balk?
3) wat is de beste plaats voor de toog nagels in zo een pen, of hoeveel hout moet er zeker overblijven naast de toog nagel?

Alvast bedankt

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Tuoh,

Alweer eens hartelijk dank maar hoe diep maak ik dan best het gat als het niet doorgaand mag zijn?
In theorie staat het er bijna en dit voor het grootste deel dankzij jou maar ook Ernest mag ik zeker niet vergeten en ook alle anderen natuurlijk bedankt voor hun input.
Als de praktijk even knap zal zijn als de theorie zal ik een gelukkige mens zijn maar dit ligt volledig in mijn eigen handen.

Mvg Bart
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hallo Tuoh,
Alweer eens hartelijk dank maar hoe diep maak ik dan best het gat als het niet doorgaand mag zijn?
Mvg Bart

Het gat mag wel doorgaand zijn, maar dit moet niet.
Ben zelf een amateur, maar mij lijkt het dat de pen minstens beide volledig moet doorlopen. Dus zowel de pen als het gat. Best zelfs nog iets dieper.
 

tuoh

Oud hout
Het gat MOET niet doorgaand zijn, maar het mag wel:p Is de muurplaat maar 60mm dik dan zal een doorgaand gat de enige optie zijn, is de muurplaat 150mm dik dan is een gatdiepte van 100mm ruim voldoende. Het is dus wat aanvoelen, er is wel één belangrijk iets om rekening mee te houden, de pen moet altijd minimaal 5mm korter zijn dan het gat diep!!!!

Als de theorie klopt volgt de rest (bijna) vanzelf, dat komt dus wel goed:D
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hout is geleverd en gesorteerd😅, we kunnen er aan beginnen maar eerst wat oefenen in de overschotjes.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 927
  • image.jpg
    image.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 919

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Ging er eigenlijk pas morgen aan beginnen maar ik ben toch al van start gegaan met de muurplaat, zo zijn de gaten al geboord (2 mm ruimer) dan de draadstangen en is het onderste gedeelte van mijn hoekverbinding gemaakt, hier en daar waren de zaagsneden iets te diep waardoor er wat stukjes uit zijn, goede leerschool voor de volgende.



image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Mvg Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.