Boerderij poort

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe zijn die planken van de poort nu? Tand en groef, overlappend of gewoon langs elkaar. Bij tand en groef, maar ook overlappend, is schilderen lastig en moet voor montage gebeuren. Anders krijg je strepen als de planken krimpen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hoe zijn die planken van de poort nu? Tand en groef, overlappend of gewoon langs elkaar. Bij tand en groef, maar ook overlappend, is schilderen lastig en moet voor montage gebeuren. Anders krijg je strepen als de planken krimpen.
De poort is nu tand en groef en er zit een rond profiel in gefreesd.Dit moet zo blijven en ik mag er niet te veel van afwijken, ik mag alleen de planken wat breder nemen!(Boerderij is een monument)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een halfhout overlapping ziet er gemonteerd exact het zelfde uit als een groef en mes
Je moet inderdaad vooraf schilderen maar ook als je het vooraf doet is het schilderen van een groef lastig
terwijl je bij halfhout er gewoon goed bij kan

1655119100652.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik vind het wel vreemd dat je zonder meer de ganse beplanking mag vervangen van monumentenzorg. Niet enkel de slechte delen herstellen.Meestal zijn ze erg zuinig op bestaande materialen. Welk hout was het en wat ga je nu gebruiken? Je gaat dan ook nog een ronding moeten frezen aan de planken?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik vind het wel vreemd dat je zonder meer de ganse beplanking mag vervangen van monumentenzorg. Niet enkel de slechte delen herstellen.Meestal zijn ze erg zuinig op bestaande materialen. Welk hout was het en wat ga je nu gebruiken? Je gaat dan ook nog een ronding moeten frezen aan de planken?
Ja we waren begonnen met het blank schuren van de poort, maar ze had haar beste tijd wel gehad.Onderkant veel waterschade en ze was toch al verschillende keren opgelapt met plamuur die er nu natuurlijk uitviel.
De planken zijn noorse den en die komen er ook weer tegen(Info hout Claesen).
Ja die ronding gaat nog moeilijk worden vrees ik,ideeën altijd welkom !
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
welke ronding?
zijn het rabbat delen?

1655144115566.png
schets eens een doorsnede van een deel zoals het er nu uitziet
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Is het wel gebruikelijk om een deur (dat is toch de poort die bedoeld wordt?) te maken van rabatdelen die vertikaal worden gemonteerd?
Ik zou bij een deur eerder vellingdelen verwachten, met een 'v' vormige groef zoals in #43.
 
J

j1eke

Guest
Kun je je aandrijver kantelen?
Zo ja, dan maak je eerst gewoon de veer als eerder bedacht en dan kun je met een profielmes als deze (met de juiste kromming) de ronding erin maken. Tenzij je messen of blok kunt vinden om het ineens te doen natuurlijk.
Maar een ronding frezen is wel even proberen hoe je het netjes krijgt. Er breekt makkelijk wat uit of je krijgt geen gladde snede. Ook precies laten aansluiten is even proberen (en alleen mogelijk met aandrijver).
Sommige mensen laten hun aandrijver achteruit draaien bij zo'n snede (niet uit de hand doen aub), dat kan ook helpen. Heb ik nog geen ervaring mee en zou ik ook als laatste probeersel pas inzetten.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Kun je je aandrijver kantelen?
Zo ja, dan maak je eerst gewoon de veer als eerder bedacht en dan kun je met een profielmes als deze (met de juiste kromming) de ronding erin maken. Tenzij je messen of blok kunt vinden om het ineens te doen natuurlijk.
Maar een ronding frezen is wel even proberen hoe je het netjes krijgt. Er breekt makkelijk wat uit of je krijgt geen gladde snede. Ook precies laten aansluiten is even proberen (en alleen mogelijk met aandrijver).
Sommige mensen laten hun aandrijver achteruit draaien bij zo'n snede (niet uit de hand doen aub), dat kan ook helpen. Heb ik nog geen ervaring mee en zou ik ook als laatste probeersel pas inzetten.
Ik kan de aandrijver kantelen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zal waarschijnlijk met deze messen kunnen:
4B133FCB-59E9-4D53-9731-6DBB6C0ED19D.jpeg.

Maar ik zou met een stukje bestaande plank bij Palmaers of Bimac langsgaan en passen.
Of even rondkijken voor een tweedehands messenblok met vaste messen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bimac nog Palmaers hebben deze messen !(Palmaers doet geen profiel messen meer)
Dan maar bestellen bij Baptist !
Nu ben ik nog op zoek naar houtschroeven pl kop(dus onderkant Niet verzinkt)van 3X20

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.