Boerderij poort

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Douglas is tegenwoordig nogal populair. Dus blijft het minder lang liggen bij de handelaar. Als je de tijd en de ruimte hebt, laat het rustig nog maar een jaar liggen. Zeker als het in een poort of deur verwerkt moet worden. Dat is de kans op kromtrekken nadien een stuk kleiner.
 
J

j1eke

Guest
Kwam deze video toevallig net nog tegen In de lijst van een van mijn favoriete schrijnwerkers op Youtube. Heb hem nog niet gezien, maar hij heeft altijd een goed doordachte manier van werken en heeft altijd veel kleine tips die je net wat handiger helpen werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kwam deze video toevallig net nog tegen In de lijst van een van mijn favoriete schrijnwerkers op Youtube. Heb hem nog niet gezien, maar hij heeft altijd een goed doordachte manier van werken en heeft altijd veel kleine tips die je net wat handiger helpen werken.
ben er snel doorgefietst
heel snel zelfs, want is een video van > 26 min die voor mij in 26 technische sec samengevat kan worden
een ontwerptekening zou volstaan, maar dan is er te weinig tijd om er herhaaldelijk reclame tussen te gooien :cry:
ik hoop dat de latten vertikaal komen, wat mij in het begin niet duidelijk is
op het einde evenmin, want hij toont het afgewerkte produkt niet
dat de latten in een kader met tand&groef ingewerkt worden, is wel duidelijk
hoe ze op het kader bevestigd worden, heb ik niet gezien
waarschijnlijk omdat ik geen 26 min de tijd heb ;)
al bij al, er zijn veel manieren om iets te ontwerpen en maken
de uiteindelijke keuze hangt af van de basisprincipes + het belang dat de ontwerper aan elk daarvan hecht
 
J

j1eke

Guest
Als je de video niet bekijkt is het inderdaad lastig om de informatie mee te krijgen.
 
J

j1eke

Guest
je kan over de tijdslijn van video's strijken om te zien wanneer er iets interessants opduikt
ik kan mij geen volle 26 min veroorloven
hopelijk hebben jij & @Rdl er wat aan
Was meer verbaasd dat je er wel een vrij uitgebreide mening over had, terwijl je de video niet bekeken hebt.
 
J

j1eke

Guest
Ja, die van ons zijn 10mm. Weet niet meer waar die vandaan komen, maar ze bestaan dus zeker dieper.
 
  • Leuk
Waarderingen: rudy

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
ja die bestaan.
tot hoe diep hangt van je freesmachine af.

Wel veel vragen overigens voor een simpele geklampte deur.
 
J

j1eke

Guest
Mag ik ook nog vernemen wat het verschil is tussen een keermes en freesmes?
Het keermes (of begrenzer of afwijzer) gaat tegenover het freesmes in het blok en gaat eerst langs het hout als beveiliging zodat je niet te diep kunt snijden ineens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Bij zulk een hoeveel hout zou ik toch eerst kijken naar kant en klare planken voor gevelbekleding. Je moet eerst vlak en haaks schaven, dan alles op dikte en nog minimaal twee keer langs de toupie. Je hebt ook een aandrijver nodig want als de planken niet mooi vlak op de tafel blijven heb je bij de montage een probleem. Veer en groef gaan niet passen. Als die ganse poort opnieuw bekleed moet worden ben je even bezig. En mogelijk moet je het voor de meerkost (als die er al is) niet laten.
De groef kan je ook met een (groef)zaagblad maken, de veer met een blokfrees in twee gangen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bij zulk een hoeveel hout zou ik toch eerst kijken naar kant en klare planken voor gevelbekleding. Je moet eerst vlak en haaks schaven, dan alles op dikte en nog minimaal twee keer langs de toupie. Je hebt ook een aandrijver nodig want als de planken niet mooi vlak op de tafel blijven heb je bij de montage een probleem. Veer en groef gaan niet passen. Als die ganse poort opnieuw bekleed moet worden ben je even bezig. En mogelijk moet je het voor de meerkost (als die er al is) niet laten.
De groef kan je ook met een (groef)zaagblad maken, de veer met een blokfrees in twee gangen.
Ja het is iets anders dan tafels maken natuurlijk, maar ik wil de poort zelf maken.Planken zijn al geschaafd en ik heb er al een groef in getrokken met een (groef) zaagblad en ik heb een aandrijver op de toupie .
Ik heb prijs gevraagd met de houtboer en het was meer als het dubbel om ze te maken !
Ik ga dat dan eens proberen met die blokfrees(bedankt vr de tip).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
tot hoe diep hangt van je freesmachine af. Graag wat meer uitleg?
het hangt van je machine af hoe groot het beitelblok kan zijn.
Die je maximaal kan gebruiken.
je kan nooit dieper dan de helft van je kop - de as maat.

voor deze delen ga je overigens juist niet dieper dan nodig de werkende breedte neemt immers af.

persoonlijk zou ik overigens een halfhout overlapping maken voor een deur en hem gewoon zichtbaar vernagelen mischien zelfs met omgedrevelde nagels voor het authentieke effect
een groef is lastig goed te schilderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rudy

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.