Boerderij poort

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik ga een nieuwe poort maken nu gaat het een tand en groef worden ,mijn vraag is hoe diep maak je de groef aan je planken en word dit gemaakt met een V tje en waarom?
Mvg,
Rudy
Schermafbeelding 2022-06-08 om 18.47.30.png
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Bedoel je de groef of de vellingkant?

De groef moet iets dieper zijn dan de veer. Zo krijg je bij het monteren geen problemen en ook heb je geen kans dat de veer problemen op gaat leveren bij het werken van het hout. Een paar mm extra is genoeg.

De grootte van de vellingkant is aan jezelf het is vooral een esthetische kwestie.
Velling helpt kleine verschillen in hoogte van de planken en de spleet tussen de planken te maskeren en zorgt ervoor dat de hoeken niet zo kwetsbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
word dit gemaakt met een V tje en waarom?
tand&groef is de manier waarop de planken in mekaar grijpen
rechte, deel of volledig afgeschuinde zijkanten + de hellingshoek zijn vooral esthetische beslissingen, die de kant dient te nemen
technische reden om geen rechte voorkant te nemen is dat die stootgevoelig is + moeilijk net te houden, wanneer je er een deklaag op zet
als je de profielen zelf trekt . . .
zowel voor de rechte als schuine zijkanten zijn er F-messen + bovenfreesmesjes verkrijgbaar
wanneer de tand&groef die ik zet, langs de zichtbare kant bevestigd wordt, dan trek ik een tand die aan de achterkant langer is dan aan de voorkant, zodat ik de planken onzichtbaar kan bevestigen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ga voor de latten niet breder dan 150 mm
maak ze zeker niet dicht tegen beide zijden vast
het hout krimpt + zet uit
ik heb zo'n buitendeur
geplaatst door een toen ervaren schrijnwerker
de planken zijn links + rechts op de draagstruktuur bevestigd
het gevolg is dat ze in het midden gebarsten zijn
zoeken naar het evenwicht tussen 1 of 2 maal vastmaken + de plaats waar . . .
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
tand&groef is de manier waarop de planken in mekaar grijpen
rechte, deel of volledig afgeschuinde zijkanten + de hellingshoek zijn vooral esthetische beslissingen, die de kant dient te nemen
technische reden om geen rechte voorkant te nemen is dat die stootgevoelig is + moeilijk net te houden, wanneer je er een deklaag op zet
als je de profielen zelf trekt . . .
zowel voor de rechte als schuine zijkanten zijn er F-messen + bovenfreesmesjes verkrijgbaar
wanneer de tand&groef die ik zet, langs de zichtbare kant bevestigd wordt, dan trek ik een tand die aan de achterkant langer is dan aan de voorkant, zodat ik de planken onzichtbaar kan bevestigen
Langs de zichtbare kant bevestigd wordt, dan trek ik een tand die aan de achterkant langer is dan aan de voorkant, zodat ik de planken onzichtbaar kan bevestigen
Heb je daar soms een schets van?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is het principe
het aantal variaties daarop is oneindig
ik betwijfel dat er F-mesjes bestaan waarmee je in 1 keer profiel + tegenprodiel kan trekken
waarschijnlijk dien je de profielen in een paar gangen te maken
hier zijn de planken 24 mm dik
de V-groef is 45°
ze gaat doelbewust niet tot aan de groef, om geen scherpe kant te krijgen
onderaan is de groef langer, zodat je in de lip kan nagelen
er bestaan wel F-mesjes waar de groef onderaan niet langer is
misschien kun je wel door de onderlip schieten
zet de profielen niet sluitend tegen mekaar opdat ze nog wat kunnen werken
kijk naar de richting van de jaarringen
ik zou de hartkant als buitenkant zetten, zodat de planken bol komen
een doorvoerapparaat geeft met lange planken meer gelijkmatigheid
1654807800519.png
 

Bijlagen

  • 1654807608854.png
    1654807608854.png
    6,9 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en Superkees

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
dit is het principe
het aantal variaties daarop is oneindig
ik betwijfel dat er F-mesjes bestaan waarmee je in 1 keer profiel + tegenprodiel kan trekken
waarschijnlijk dien je de profielen in een paar gangen te maken
hier zijn de planken 24 mm dik
de V-groef is 45°
ze gaat doelbewust niet tot aan de groef, om geen scherpe kant te krijgen
onderaan is de groef langer, zodat je in de lip kan nagelen
er bestaan wel F-mesjes waar de groef onderaan niet langer is
misschien kun je wel door de onderlip schieten
zet de profielen niet sluitend tegen mekaar opdat ze nog wat kunnen werken
kijk naar de richting van de jaarringen
ik zou de hartkant als buitenkant zetten, zodat de planken bol komen
een doorvoerapparaat geeft met lange planken meer gelijkmatigheid
Bekijk bijlage 120213
Ok,bedankt voor de tekening en uiteenzetting, maar hoe ga ik dit dan schroeven de V groef is de straatzijde ?Zou ik het beste één keer links en volgende dwarsligger rechts schroeven?
 
J

j1eke

Guest
Onzichtbaar schroeven of spijkeren is geen goed idee bij veer en groef buiten. Om ze de mogelijkheid te geven om te werken doe je dat het beste gewoon door de voorkant een stukje naar binnen. Op een 1/4 of 1/3e van de breedte van de plank bijvoorbeeld. Met een paar mm tussen de planken hebben ze dan ruimte om beide kanten op te bewegen zonder te scheuren of bol te gaan staan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ok,bedankt voor de tekening en uiteenzetting, maar hoe ga ik dit dan schroeven de V groef is de straatzijde ?Zou ik het beste één keer links en volgende dwarsligger rechts schroeven?
V-groef is een esthetische keuze, dus dat is de straatzijde
de planken komen vertikaal ?
wat je met 'dwarsligger' bedoelt, is me niet duidelijk
heb je een ontwerp van de draagstruktuur ?
de planken zullen krimpen en uitzetten
ze horizontaal op 2 plaatsen vast zetten, geeft kans dat ze barsten, want ze kunnen geen kant op
op 1 plaats geeft de plank de kans om naar de andere kant toe te werken
je kan ze ofwel vanaf de buitenkant ofwel vanaf de binnenkant vast zetten
buitenkant + onzichtbaar is door de lange onderlip van de groef
bij de 1ste plank kan je niet onzichtbaar werken, en zou ik toch 2 x bevestigen ofwel rekbare lijm op de achterkant strijken (tec7)
je kan de 1ste nagel/schroef wel met een lat afdekken
binnenkant is ofwel links ofwel rechts
meestal worden de planken gewoon niet-verdoken met rvs-brads geschoten
de plaatser koopt de planken kant&klaar, en wil snel werken
wil je eer van je werk, dan trek je de profielen zelf, en bevestig je verdoken
 
J

j1eke

Guest
Heeft voor mij niet veel met eer te maken. Natuurlijk is het altijd mooier als je alles uit het zicht hebt en als het van achteren kan doe ik dat (of de bovenkant ook in een groef plaatsen). Maar meerdere spijkers of schroeven per plank geeft het ook wat stevigheid aan de constructie en helpt een beetje om de planken vlak te houden.

Ieder z'n ding, zeker bij eigen gebruik, maar bij mij gaan ze vast vast en met ruimte om te ademen, zodat ik er niet meer bij hoef. De laatste jaren een schuur en een poort opnieuw moeten bekleden omdat de boel onjuist vastgezet was door de bouwer en ik heb zelf liever planken die vrijwel zeker blijven zitten dan alles uit het zicht.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
V-groef is een esthetische keuze, dus dat is de straatzijde
de planken komen vertikaal ?
wat je met 'dwarsligger' bedoelt, is me niet duidelijk
heb je een ontwerp van de draagstruktuur ?
de planken zullen krimpen en uitzetten
ze horizontaal op 2 plaatsen vast zetten, geeft kans dat ze barsten, want ze kunnen geen kant op
op 1 plaats geeft de plank de kans om naar de andere kant toe te werken
je kan ze ofwel vanaf de buitenkant ofwel vanaf de binnenkant vast zetten
buitenkant + onzichtbaar is door de lange onderlip van de groef
bij de 1ste plank kan je niet onzichtbaar werken, en zou ik toch 2 x bevestigen ofwel rekbare lijm op de achterkant strijken (tec7)
je kan de 1ste nagel/schroef wel met een lat afdekken
binnenkant is ofwel links ofwel rechts
meestal worden de planken gewoon niet-verdoken met rvs-brads geschoten
de plaatser koopt de planken kant&klaar, en wil snel werken
wil je eer van je werk, dan trek je de profielen zelf, en bevestig je verdoken
Dwarligger is de kader van de poort ,deze is in balkjes van 6cm eik en zal dus moeilijk gaan om deze van binnen uit te schroeven.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ben net langs de voordeur binnen gekomen
planken zijn oregon kroon
120 mm netto dekkend
deur 35 jaar geleden - toen de houtworm nog niet in mij zat - door een grote schrijnwerker geplaatst
planken zijn 2 maal vastgeschoten
gaten opgevuld
telkens op 1/3de
bij 1 op de 2 planken is de kop gebarsten
tussen de nagels 1 tot 2 mm open gegaan over een lengte tot 100 mm
het is goed mogelijk dat het hout geplaatst is vooraleer het voldoende gedroogd was
 
J

j1eke

Guest
Dat is wel een groot voordeel van het zelf maken, je hebt goed zicht op welk hout je gebruikt.
Bij onze houthandel ligt de velling het minst mooi op het terrein, vrij open en sowieso is de kwaliteit ervan wel aardig achteruit gegaan de laatste jaren, vooral de douglas versie. Als wij het van hun nodig hebben koop ik het graag in zodra de opdracht bekend is zodat we het zelf nog een tijdje kunnen laten liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.