beitels en schaven slijpen

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Joost Kramer had ooit een interessant stukkie over slijpen, afbramen en viltschijven op zijn website. Ik weet niet of het er nog staat, ik heb er al een tijd niet meer naar gekeken.
Je bedoelt deze?
Hij legt het lekker vlot uit inderdaad. In grote lijn is dat hetzelfde als wat Paul Sellers uitlegt hier (hij laat zelfs de braam zien):

Simpel gezegd, bij het vormen van een snede ontstaat een braam, of opstaand randje, omdat de twee vlakken in een scherpe hoek samenkomen. Door die braam voelt de snede minder scherp dan die eigenlijk is gezet. Door te stroppen of polijsten wordt de braam voorzichtig verwijderd. (Schaaf)beitels hebben maar één schuine kant, waardoor als vanzelf een extreem scherpe snede en een mooie braam ontstaat.

Grofweg geldt hoe fijner de slijpsteen, des te fijner de braam en des te minder noodzaak om te stroppen.
In mijn ervaring is 1000-1200 grit ruim voldoende voor het wetten van beitels. Stroppen kan op elke manier zoals ik hierboven al schreef, en dan zijn ze al snel scherp genoeg om te scheren. Is dat nodig? Nee, maar het zit nu eenmaal in de geometrie van de snede.

Braam-ontwikkelen-slijpen-300x226.png

(Afbeelding van Slijpuniversiteit.nl)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ja Joost heeft het mij ook uitgelegd toen ik mijn eerste cursus houtdraaien deed in Utrecht. Daar stonden hele "mooie" draaibankjes op het op te leren (m.a.w. oud en ik zou ze niet willen) Joost legt alles zeer uitgebreid uit. Met de nadruk op zeer. Echt een topdraaier deed toen der tijd voornamelijk langs draaiwerk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja Joost heeft het mij ook uitgelegd toen ik mijn eerste cursus houtdraaien deed in Utrecht. Daar stonden hele "mooie" draaibankjes op het op te leren (m.a.w. oud en ik zou ze niet willen) Joost legt alles zeer uitgebreid uit. Met de nadruk op zeer. Echt een topdraaier deed toen der tijd voornamelijk langs draaiwerk.
Ja, en hij had ook altijd tijd voor je als je zomaar binnenliep, zelfs als hij zei dat ie geen tijd had ;-) Bijna net zo leuk als binnenlopen bij Frans Knuth - House of Fishing, in de van Humboldtstraat - toen die er nog zat. Daar trok ik altijd een hele middag voor uit...
 
  • Leuk
Waarderingen: Yeren en Wim Kluck

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik ben de oude stanley 4 schaaf van mijn overleden vader aan het opknappen. De beitel hiervan is in zeer slechte staat. Ik heb gisteren bij Baptist een slijphulpje, diamantsteen 400/1000 en wetsteen 1000/4000 gekocht. En schuurlinnen 120. Het slijpen gaat prima, maar is een hels karwei vanwege de slechte staat.

Vraag mij dan ook af hoe mijn vader hier ooit mee heeft kunnen schaven.

Het begin is er, maar heb het idee dat er wel een millimeter afgeslepen moet worden en is dus bijna geen doen met het handje.

Is er iemand in omgeving Zeewolde met een slijpmachine die voor mij de eerste vouw erin wil slijpen? Het verder slijpen en wetten wil ik graag zelf doen.schaafbeitel slijpen 1.JPGschaafbeitel slijpen 2.JPG

Kan mij voorstellen dat het met een machine enkele minuten is?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Zeewolde is niet ver bij mij vandaan. Als je wilt kan ik 'm wel een mooie vouw geven op mijn Sorby ProEdge. Dan heb je een vlakke vouw, wat fijn kan zijn als je dat ijzer later gewoon met de hand wilt onderhouden i.p.v. op een wiel. Als je nog andere ijzers hebt die wat TLC nodig hebben kun je die ook meenemen.

Stuur me maar een PB als je dat wat lijkt. Volgende week heb ik dinsdag geen gelegenheid, maar verder moet het wel lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guido76

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Volgens mij kan je beter een nieuwe en betere kopen. Waarom? De beitel is al een heel eind opgeslepen. Je bent nu bezig met de schaaf op te knappen, de schaaf heeft naar ik aanneem emotionele waarde. Hou wel rekening dat de betere beitels dikker zijn en dat je de schaafmond ook moet aanpassen. Koop in ieder geval geen nieuwe stanley schaafbeitel die zijn slecht. Baptist heeft ze van Peaktool, gereedschap pro van Axminster Rider en ook van Hock Bench Plane Blades and Breakers Voor de laatste moet je even zoeken waar je die kan kopen.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ja ik had ook al het idee dat de beitel al flink op is. Maar ik heb de spullen om m scherp te krijgen dus eerst maar zo even proberen. Ik gebruik zelf bijna nooit een schaaf, dus hierna zal die niet meer veel verder slijten.

Heel veel emotionele waarde is het ook niet direct, maar verder een prima schaaf dus de moeite van het opknappen waard. En daarmee kan ik dan mijn vaders schaaf verder blijven gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.