Alles over de bijl.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Nee Goldigger daar heb ik geen verstand van .
Echter nu je verteld dat je in Polen werkt een andere vraag ,ken je het merk :SMIEC: , van dit merk heb ik nl een bijl .
Wel is me bekend dat :SMIEC : oa meetgereedschap maakt , weet niet of de bijlen van dezelfde fabrikant zijn , en of er meer type's bijlen zijn .
De mijne is ca 1500 a 2000 gram en een steel van ca 60 cm .Het blauw-witte stickertje met SMIEC staat er nog op .
Mvrgr Adr
Misschien al een bekende maar ik heb net een nieuw steel er op en deze van lijsterbes hout. Ik dacht proberen nadat Everett, timmerman uit Noorwegen mij verteld hoe blij hij was met zijn lange steel van dat houtsoort en gezien dit bijl is van Zweedse oorsprong ik vond het allemaal passende.
De Fladdermus Flygel Yxa
P6061405_zpsqjkfcrrv.jpg
P6061401.jpgP6061403.jpgP6061408.jpg
 
Laatst bewerkt:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Nee Goldigger daar heb ik geen verstand van .
Echter nu je verteld dat je in Polen werkt een andere vraag ,ken je het merk :SMIEC: , van dit merk heb ik nl een bijl .
Wel is me bekend dat :SMIEC : oa meetgereedschap maakt , weet niet of de bijlen van dezelfde fabrikant zijn , en of er meer type's bijlen zijn .
De mijne is ca 1500 a 2000 gram en een steel van ca 60 cm .Het blauw-witte stickertje met SMIEC staat er nog op .
Mvrgr Adr

not sure if joke :D SMIEC is trash/junk. Ik ken zelf geen enkel pools merk om eerlijk te zijn.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Misschien al een bekende maar ik heb net een nieuw steel er op en deze van lijsterbes hout. Ik dacht proberen nadat Everett, timmerman uit Noorwegen mij verteld hoe blij hij was met zijn lange steel van dat houtsoort en gezien dit bijl is van Zweedse oorsprong ik vond het allemaal passende.
De Fladdermus Flygel Yxa

Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met lijsterbes hout een steel kunt maken. Nu zelf ook wel erg benieuwd.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met lijsterbes hout een steel kunt maken. Nu zelf ook wel erg benieuwd.
Je vind het meestal in Sweden en Noorwegen, Finland, Rusland, dat sort landen en het heeft te maken met wat voor bomen in de plekken groeien. Elke regio in de wereld heeft zijn eigen voorkeur en tradities wat dit betreft alhoewel dit ff globalisering samen met het kapitalistische economic system, of wat die voorstanders daarvan "progress" noemen vlakt dit alles uit, vernield veel kennis en beperkt uiteindelijk de keuzes die jouw en ik kunnen maken.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Ernest en allen
Had wel eens eerder van lijsterbes als (bijl)steelhout gehoord .
Is die steel van jou uit de gehele stam gemaakt en zit het hart er nog in , of is het hout gespleten en buiten het hart om gemaakt ?
Heb een knotwilgbijltje met een steel van wilgenhout waar het hart in zit , denk dat dit uit vers hout gemaakt is , en is nu over de gehele lengte gescheurd .
Als je ergens bezig bent er er breekt een steel . dan maak je er een van het materiaal dat daar voorhanden is .
Een knotwilgbijl(tje) is een bijltje met de snede 45° tov de steel , en werd gebruikt om op de grond staand knotwilgen te knotten .
Door de schuine stand van de snede snijd de snede meer door het hout dan dat die hakt .
Mvrgr Adr
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Ernest en allen
Had wel eens eerder van lijsterbes als (bijl)steelhout gehoord .
Is die steel van jou uit de gehele stam gemaakt en zit het hart er nog in , of is het hout gespleten en buiten het hart om gemaakt ?
Heb een knotwilgbijltje met een steel van wilgenhout waar het hart in zit , denk dat dit uit vers hout gemaakt is , en is nu over de gehele lengte gescheurd .
Als je ergens bezig bent er er breekt een steel . dan maak je er een van het materiaal dat daar voorhanden is .
Een knotwilgbijl(tje) is een bijltje met de snede 45° tov de steel , en werd gebruikt om op de grond staand knotwilgen te knotten .
Door de schuine stand van de snede snijd de snede meer door het hout dan dat die hakt .
Mvrgr Adr
Zag net dat Smederij Harm Struik ook dergelijke knotwilg bijltjes maakt .
Adr
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zag net dat Smederij Harm Struik ook dergelijke knotwilg bijltjes maakt .
Adr
Ik denk dat ik weet wat je bedoel met de knotwilg bijl, een stuk gereedschap van de grindwerker. V.vG. heeft een man met dat sort bijl aan het werk geschilderd.
De steel van mijn Fladdermus Flygel Yxa is van een stuk gelegenheid hout maar was wel erg droog. Toevallig heb ik een deel van dat plank waarin het hart stond gebruik van gemakt voor de steel. Dat hout is lastig want het ontstaat in een period waarin het hout van de klein boom alle kanten uit groeit met veel klein takken en dus in inscheuren onvermijdelijk, als je dat lastig vind en het is zo dat het kan de oorzak zijn van een ruwe plek of twee daar op je steel. Maar jij heb het over een gesloten hart. Met sommig hout, voorbereid op een bepaald manier is scheuren niet een probleem, met ander houtsoorten wel. Hangt af aan hoe snell het droogt, waaneer het is gekapt en eigenlijk veel meer te veel om hier op deze manier en dit moment over te schrijven.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
020.jpg
019.jpg

Nieuw ontwerp voor een crafting bijltje van S&J uit sheffield. Word altijd nog veranderd als ik eenmaal bezig ben maar wil het graag lekker simpel houden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bekijk bijlage 49292
Bekijk bijlage 49293

Nieuw ontwerp voor een crafting bijltje van S&J uit sheffield. Word altijd nog veranderd als ik eenmaal bezig ben maar wil het graag lekker simpel houden.


Kijk bij de twee recht lijnen snij je de vezels door en wat over blijft is een stuk hout met heel kort vezels daar in de bocht en dus geen sterkte. De gebogen lijn onderaan is kopshout want de vorm volgt de groei van het hout niet.
020.jpgIk snap wat je will, dat het eind van de steel uit de weg is als je aan het haken ben en dat is een voordeel maar je moet de juist stuk hout eerste hebben. Die stuk hout heeft een recht opbouw en dus heb je hout voor een recht steel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Kijk bij de twee recht lijnen snij je de vezels door en wat over blijft is een stuk hout met heel kort vezels daar in de bocht en dus geen sterkte. De gebogen lijn onderaan is kopshout want de vorm volgt de groei van het hout niet.
Ik snap wat je will, dat het eind van de steel uit de weg is als je aan het haken ben en dat is een voordeel maar je moet de juist stuk hout eerste hebben. Die stuk hout heeft een recht opbouw en dus heb je hout voor een recht steel.

Dus als ik die kromming weg zou halen word het een sterkere steel?

alleen een fawn foot voor de steel vind ik ook goed het gaat mij meer om het rechte gedeelte.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dus als ik die kromming weg zou halen word het een sterkere steel?

alleen een fawn foot voor de steel vind ik ook goed het gaat mij meer om het rechte gedeelte.
Een beetje kromming mag je houden alleen niet zo radicaal als wat jij heb getekend.

Een versmaling onder de kop is beter voor je greep, minder vermoeiende.020.jpg De hoek van de snij een beetje uit het parallel met de grote lijn van de steel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Een beetje kromming mag je houden alleen niet zo radicaal als wat jij heb getekend.

Een versmaling onder de kop is beter voor je greep, minder vermoeiende. De hoek van de snij een beetje uit het parallel met de grote lijn van de steel.
Hartstikke bedankt voor alle tips over de snede: volgens mij heeft de vorige eigenaar hem geprobeerd te herstellen en vandaar de gekromde snede ik hoop dit nog wat rechter te kunnen krijgen.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Denk dat een wat ronde snede bij dit type bijl hoort , althans , die van mij hebben dat ook .
Meestal beschadigd de vóór en achterkant van de snede het meest , als je dan toch een rechte snede wil herstellen blijf je aan het slijpen on slijp je het beste van de bijl weg .
Ook het werk dat je er mee wilt doen is van invloed op de stand van de steel , om bv boompjes/struiken om te hakken is een wat ronde snede gewenst . Ook de stand van de steel tov de snede is belangrijk , met dien verstande dat het snijpunt/verlengde van de snede iets onder de hak van de steel uitkomt .
Met de kromming van de steel ben ik het volkomen met Ernest eens .
Rechte steel uit recht dradig hout , gebogen steel uit krom dradig/gebogen hout , echter wel de draad van het hout volgen , zeker aan de kant waar de bijl zit .Denk dat de kromming vooral niet moet overdrijven .
Hoop dat je niet helemaal getikt word van als onze meningen , veel succes .
Adr L
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Haha maar al die meningen hebben mij nu al enorm veel kennis gebracht.

Te bedenken dat ik nog geen maand geleden dacht dat je alleen rekening moest houden met de nerf richting en ik nu bezig ben om een essen stam te krijgen zodat ik zelf kan gaan kloven voor mijn stelen. Dat is toch een flinke vooruitgang.

Dus ik ben erg dankbaar voor jullie advies.

Hebben jullie wel eens een steel uit eiken gemaakt? heb namelijk net een stuk stam liggen van ongeveer een meter en lijkt mij een leuke ervaring om te gaan kloven.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hebben jullie wel eens een steel uit eiken gemaakt? heb namelijk net een stuk stam liggen van ongeveer een meter en lijkt mij een leuke ervaring om te gaan kloven.
Ik heb je commentaar flink ingekort.

Voor een bijl steel moet je niet aan dat eik denken, te zwaar van gewicht en eik is relatief onstabiel, hij is flexibele maar vreemde genoeg heeft niet de schok remmende eigenschappen als andere houtsoorten als es, beuk, kornoelje, hulst, berk, lijsterbes, weet je, dat soort houtsoorten. De Japanners maak gebruik van een eiken soort voor hun bijstellen, and they suck. Maar, het is zeker goed oefenen om uit te proberen hoe hij gaat splijten en kleven.
Hier mijn sappie met eiken steel onderaan. VerschrikkelijkP6101458.jpg
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik heb je commentaar flink ingekort.

Voor een bijl steel moet je niet aan dat eik denken, te zwaar van gewicht en eik is relatief onstabiel, hij is flexibele maar vreemde genoeg heeft niet de schok remmende eigenschappen als andere houtsoorten als es, beuk, kornoelje, hulst, berk, lijsterbes, weet je, dat soort houtsoorten. De Japanners maak gebruik van een eiken soort voor hun bijstellen, and they suck. Maar, het is zeker goed oefenen om uit te proberen hoe hij gaat splijten en kleven.
Hier mijn sappie met eiken steel onderaan. Verschrikkelijk


Gebruik ik het om te oefenen dankje.

Altijd zulke mooie foto's met prachtig gereedschap. Zou graag eens de werkplaats van dichtbij bekijken haha.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.