15 Ski Tow Runabout

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Scheppie,

Ik ben rond 600€ kwijt aan:

*injecteer 1.5kg
*glaweefsel 160gram 15m2
*epoxy 7.5kg
*DD-Lak 3liter
*Aerosil 150gram
*Antifouling primer 750ml
*Antifoulingverf wit, donkerblauw en roodbruin 3x750ml
*gereedschap:, rollers, mengbekers, enz.

Dit moet genoeg zijn om de buitenkant van de romp af te werken.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Ik heb vandaag de laatste onderdelen aangebracht voor de boot in de epoxy gezet kan worden.
Aan de zijkant zit nu een stootrand welke aan de achterkant van de boot doorloopt.
De achterkant (spiegel) is bekleed met mahonie multiplex.
Aan de onderkant van de boot zit een mahonie lat waar later (na de epoxy en antifouling) nog een rvs strip overheen komt.

Verder is de boot volledig geschuurd en klaargezet voor het aanbrengen van de epoxy.

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.285
329
Heelsum
Hey Bas, dat bedrag valt me mee, dacht dat dat zeker inclusief de lak duurder zou worden.

Je boot ziet er echt superstrak uit, volgens mij werk je erg precies. Mooi hoor, knap werk
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
We hebben zojuist de boot in de epoxy zetten.
Ik moet toegeven dat het toch wel wat tegengevallen is.
We hebben geprobeerd om het glasweefsel doek zo goed mogelijk tegen elkaar te plakken.
Omdat de zijkant van het doek rafelt blijf je dit wel erg goed zien.
Zodra de epoxy wat opgedroogd is komt er een tweede laag epoxy over.
Ik hoop dat de naden van het glasweefsel hiermee helemaal verdwijnen.

Wordt vervolgd
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
matten met tape vast plakken is niet zoon goed idee je trekt heel je mat kapot als je de tape wil verwijderen

ja daar had ik je voor gewaarschuuwt .

laat alles eerst goed uitharden dan waar de rafels zitten goed glad schuren maar ook niet je hele laag er afschuren, juist zien dat het mooi glad is. dan over de rafels terug een stukje mat overlaggen als je de 2 laag gaat zetten.

het kan zijn dat je er dan nog een beetje van ziet maar dit gaat er uit als je begint te vernissen schuren vernissen schuren vernissen schuren vernissen schuren vernissen ;)
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Amazone,

Ik heb de doeken niet met tape vast geplakt.
Na jou opmerking hierover hebben we dit niet gedaan.
we hebben eerst het gedeelte waar het doek op kwam voorgerold met epoxy, en toen het doek erop geplakt.
Daarna hebben we er zolang overheen gerold dat het transparant werd.
Vervolgens hebben we 3 uur gewacht en er nog een laag epoxy op gezet.

De doeken zitten op een rol en zijn aan de zijkant al gerafeld (Net als bij een rol gewone stof)
Ik heb in totaal 3 rollen van 5x1m besteld.
Omdat 5m in de lengte niet voldoende was om de boot van voor tot achter in een keer te plakken hebben we besloten om bannen in de breedte te leggen.
Hierdoor lagen de doeken kruislings op de naden van het hout wat ons het sterkste leek.
hierdoor krijgen we wel elke meter een naad.
We hebben geprobeerd om de doeken zo netjes mogelijk tegen elkaar te leggen maar doordat de romp veel van vorm veranderd kom je niet altijd perfect bij elkaar uit.

De epoxy is nu hard en ziet er best goed uit.
Ik wil hem tot zaterdag laten drogen en dan volledig schuren zodat alles glad is.
Vervolgens ga ik er nog een laag epoxy overheen zetten om er zeker van te zijn dat overal voldoende epoxy overblijft.

We zijn in ieder geval weer een ervaring rijker!
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
a oke dan zit je wel goed , de naad zie je altijt wel maar als je eerst schuurt en dan nog een laag epoxy er over zet gaat het zeker goed komen . ;)
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Gisteren (zaterdag) heel de dag met 2 man aan het schuren geweest.
Nadat we vorige week de epoxy en het glasweefseldoek aangebracht hadden zag ik het even niet meer zitten.
Op de naden was het erg bobbelig, ik was dan ook bang dat je dit in het eind resultaat terug gaat zien.
Maar na gisteren alles geschuurd te hebben zag het er al een heel stuk beter uit.
Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we besloten om de hele boot nogmaals in de epoxy te zetten.
Vanmiddag hebben we de hele boot stof-vrij gemaakt en alles nogmaals in de epoxy gerold.
Ditmaal hebben wat aerosil toegevoegd zodat de epoxy dikker werd maar nog dun genoeg was om goed uit te vloeien.
Zojuist ben ik nog eens naar het eindresultaat wisten kijken en ben er nu erg tevreden over.
De naden zijn volledig transparant en nauwelijks meer zichtbaar.

Woensdag avond ga ik de onderkant behandelen met een speciale coating waar later de antifouling laag overheen komt.
De antifouling wil ik pas volgend jaar aan gaan brengen.

Zaterdag is het de bedoeling dat de boot omgedraaid wordt om vervolgens de zijkant verder af te werken met een aantal lagen DD-Lak.

Attached files
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Heb je al je schroefen wel uit je boot gehaald voordat je dat ging plamuren en in de epoxy zetten?

op het metaal van de schroeven gaat namelijk langzamerhand condensatie ontstaan en daar komt uiteindelijk hout rot van. Je ziet het vaak bij houten schepen die zijn behandeld met epoxy. Donkere kringen.

Voor de rest staat die strak in de mat. Na deze laag compleet schuren en nog een matje?

edit: ik lees verkeerd je gaat maar 1 matje aanbrengen.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Brambomb,

Nee, alle schroeven zitten er nog in!
Wat je nu verteld is voor mij helemaal nieuw.
Alle schroeven zijn straks volledig uit het zicht, de onderkant wordt geschilderd samen met de onderste rand van de zijkant.
Aan de bovenkant komt er straks nog een stootrand over.
Dan weten we dat alvast voor de volgende boot! :?

Denk je dat het nog nodig is om er nog een laag matten overheen ze zetten?

#amazone, bedankt voor je compliment!
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Nee nodig is het niet. Het gaat allemaal om de levensduur waarvoor je de boot bouwt. Dit moet je afwegen.
Het nadeel van 1 laag glasweefsel is dat wanneer je een beschadiging oploopt dat er vocht onder je matten komt. Als je meer lagen hebt is de kans hierop kleiner. Ook heb je een hogere dampdichtheid wanneer je meer matten/ lagen aanbrengt.

Wat de schroeven betreft. Het is niet heel erg maar op de lange termijn zijn het deze kleine puntjes die gaan tellen. Maar wees gerust de eerste 10 jaar zul je er geen last van hebben.

Ik wil nog wel even zeggen voordat ik erg negatief klink dat het er allemaal heel goed uitziet. Je mag trots op jezelf zijn. :D Keep up the good work
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Geen probleem hoor!

Ik zie het ook weer als een nieuwe uitdaging waar ik weer een hoop nieuwe dingen mee kan leren.
Wanneer je met zo'n project klaar bent zijn er altijd dingen waarvan je denkt, dat doe ik volgende keer anders.

Ik heb nog een paar vragen voor je:

Als ik er straks een bodem in ga maken wat is dan het beste?, in voorbeelden zie ik andere die er latten in maken en deze 1cm van elkaar leggen. (verluchting?)
Of is het beter om een volledige plaat er in te maken zodat je luchtkamers onder de vloer krijgt?

Wanneer ik aan het dek ga beginnen wil ik dit met massief gaan doen (6mm dik).
Combinatie van Wenge, essen en mahonie.
Als ik dit op multiplex verlijm en daarna volledig in de epoxy zet met glasweefsel matten, ga ik daar dan problemen mee krijgen?

Normaal gezien zou ik als meubelmaker zeggen, geen massief hout op multiplex lijmen ivm. werken .

Wat is jouw idee hierover?
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Een rooster of latten op de bodem wordt vaak gemaakt zodat het water daaronder kan weglopen of blijven staan maar jij zelf niet in het water staat.

Ik weet niet of je een of andere afwatering in je boot hebt ingebouwd? Op de lengte van jou boot is dat ook niet heel erg noodzakelijk.
Toch zul je iets met het water moeten als het op je bodem ligt. Ik ben zelf nooit een voorstander van roosters omdat het veel meer werk is met het eruit halen en schoonmaken. (die roosters liggen meestal los)

Als je luchtkamers gaat maken heeft dat alleen zin als je de luchtkamers hebt berekend. Luchtkamers maak je namelijk om er voor te zorgen dat je boot niet naar de bodem zinkt als die omslaat of vol loopt.Wanneer je teweinig luchtkamer hebt zinkt de boot alsnog en dan is het alleen maar ruimte weggooien.


Nu over het dek.
Een boot moet je altijd zo licht mogelijk maken. Klassieke boten met 2cm teak dekken zijn puur gemaakt voor slijtage. Bij een boot moet je dus altijd afvragen waarom doe ik dingen zoals ik ze wil doen. Hetzelfde voor jou dek. Ik zou net zoals jij geen aanrader zijn van massief hout op multiplex maar als je gewicht wilt besparen kan je ook latjes van 4/5mm dikte erop plakken. Hierdoor heb je bijna geen last van werking. Ben je nou toch bang voor werking in de latten dan moet je gaan rubberen. De zwarte kit tussen de teak delen zit er niet voor niets. Dit is enkel ter afdichting en opvangen van werking in het dek.

Maar wanneer je met een dunne laag gaat werken en je platen multiplex zitten mooi vast gefilet in je boot zou ik me niet druk maken. Kwa slijtage hoef je ook geen zorgen te maken omdat je er epoxy en glasmat overheen doet.


Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Brambomb,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet of je een of andere afwatering in je boot hebt ingebouwd?

Er is bij elk spant een extra uitsparing gefreesd (zie foto) waardoor het water naar de achterkant van de boot kan lopen.
Mijn idee was om achterin een dompelpompje te plaatsen zodat water wat in de boot zou komen weggepompt kan worden.
Doordat er straks vaste stoelen en en bank geplaatst wordt leek het mij ook niet echt makkelijk om losse roosters te plaatsen.
Het liefst zou ik een plaat multiplex monteren met daarin een klein inspectie luikje met daarop vloerbedekking (Marine Tuft bv.)
Wat is jouw idee hierover?

Maar wanneer je met een dunne laag gaat werken en je platen multiplex zitten mooi vast gefilet in je boot zou ik me niet druk maken. Kwa slijtage hoef je ook geen zorgen te maken omdat je er epoxy en glasmat overheen doet.

Ik wil het dek eigenlijk maken zoals de foto hieronder.
Combinatie van Wengé, Mahonie en essen/esdoorn.
Het is puur voor het uiterlijk.
Ik wil eerst multiplex van 12mm gebruiken en daarop massief hout van 5/6mm dik.
Ik zou eventueel ipv. het licht hout witte kit kunnen gebruiken maar ben daar geen voorstander van als het niet nodig is.

Ook hierover graag jouw mening en ervaring met de eventuele (speciale) kit die hier voor in de handel is.

Bedankt alvast!

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kan je achterin geen zelflozer plaatsen, zoals die ook gebruikt worden in open zeilbootjes?
Ik zou het hout voor het dek zeker niet strak tegen elkaar aanleggen ivm werking, dus ik denk dat je wel aan kit naden vastzit. Ik zou dan sowieso zwarte kit gebruiken.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Je kan het best strak tegen elkaar aanleggen alleen moet je dan gaan voor heel dun hout. Dat scheelt ook weer gewicht.

Ik zou idd voor een pompje gaan en niet voor een zelflozer omdat je die ook dicht moet kunnen doen en je kan er niet makkelijk bij. Nu alleen aan jezelf de keus of je voor een rooster of dichte plaat gaat. Plaat is wel gladder
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Beste Bas,

Het maken van zo'n dek is niet meer dan een ilusie. Ze nemen met kwartiers (mahonie) fineer beplakt multiplex en frezen er met een freesje (zo'n 4 mm) tot op halve diepte een patroon in. Dan in een lichte houtsoort latjes zagen welke iets taps zijn en deze erin lijmen. Dan gewoon vlak schaven en schuren.
Vervolgens de buitenrand inkleuren en de binnenkant ongekleurd laten.
Het enige is dat dit bij jou nu wat lastig zal zijn omdat je romp al in de matten staat waardoor het inkleuren niet meer zal lukken. hieronder wat foto's van het geheel.





Wat betreft het water. Ik zou onder in de spiegel een loosplug doen. Als je de boot uit het water haalt kun je evt. verzameld water lozen. De hoeveelheid water die je in je boot krijgt van gewoon gebruik (dus niet van volregenen door slecht afdekken ofzo) valt best mee. Meer dan een paar sponsjes zullen het niet zijn.

Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Sorry misschien niet helemaal duidelijk maar ik bedoel een machinaal geperste multiplex waarbij ze voor de toplaag 1,5 mm mahonie gebruiken.. dan krijg je een plaat die (als er goeie lagen gebruikt worden) niet onderdoet voor bruynzeel. Zelf een laag fineer plakken zou wel kunnen maar zou daar zelf ook niet aan beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.