Zwarte lijm gezocht om zwart mdf onder verstek te lijmen (Frencken ConstruCol HV45 zwart)

jorisvh

Post veel
D2-lijm interieurgebruik, goed met water schoon te maken
D3-lijm watervast, al een stuk lastiger van je gereedschappen / werkbank af te krijgen, ook als het nog nat is
D4 is PU bruislijm. knetterhard, watervast maar ook echt rommel op je handen/gereedschap en omdat het bruist heb je veel achteraf 'op te ruimen'
Voor de volledigheid: er is ook PVAc gebaseerde D4 (geschikt voor buitenschrijnwerk), bvb Rectavit 233 ultra

ik dacht direct aan die structan omdat die in zwart bestaat
Volgens mij is die vergelijkbaar met de Tec7 alleslijm.
Die is er ook in zwart en daarnaast ook een aantal RAL kleuren.
Structan is een vullende PU-lijm met “gecontroleerd” bruisend effect.
TEC7 is een MS polymeer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doubledot

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
118
54
Zaanstreek
Voor de volledigheid: er is ook PVAc gebaseerde D4 (geschikt voor buitenschrijnwerk), bvb Rectavit 233 ultra



Structan is een vullende PU-lijm met “gecontroleerd” bruisend effect.
TEC7 is een MS polymeer.
heb je helemaal gelijk in! Ik heb deze alleen nog niet in 'consumentenverpakkingen' gevonden. Maiburg heeft ook een variant, maar die gaat dus ook in 10KG tonnen - de GXL 4.

PU-lijm met bruis (gecontroleerd, of mega bruisend) blijft wel beter in dit soort verstekken dan een MS Polymeer (ook vaak MSP als aanduiding) want die hebben dus echt mm's nodig voor het sterk is. Denk aan polymax, woodmax, maar ook hightac lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Hopster

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
118
54
Zaanstreek
adding-tape-to-miter-joint-layout.jpg

foto'tje van internet, maar dit is hoe je verstekbakjes goed strak dichtkrijgt.

1) Ondersteboven, tegen een rij of bijvoorbeeld festool-rail aanschuiven zodat je alles op één lijn hebt.
2) tape er goed opplakken, aanwrijven is belangrijk - ik gebruik vaak de rol zelf als "borstel" maar een plamuurmes werkt ook goed bijvoorbeeld
3) geheel omdraaien, is wat onhandig maar lukt je wel ;-)
4) rupsje houtlijm helemaal "onderin" de V leggen van je verstek
5) dichtklappen. al je squeeze-out komt vanzelf naar binnen toe want aan de achterkant zit tape (kan je lijm dus niet naartoe)
6) laatste verstek tapen als je er al lijm op hebt. Met die laatste trek je de hele doos dicht.
7) check de diagonalen met je rolmaat, horen gelijk te zijn - zoniet, dan ben je uit de haak.

Als het enkele verstekken zijn, helemaal gelijk behandelen alleen vervallen dan 6 en 7 en kan je tape van de 'buitenkant' over je verstekrandje heen naar binnen toe trekken. Zo klem je het verstek alsnog knoertgoed dicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en Hopster

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
362
156
55
Luzy Saint Martin
Het probleem met “kops” verlijmen van MDF is de zuigkracht van het MDF.
Als je eerst een laagje verdunde pvac lijm op de kopse kanten smeert en snel daarna begint met het feitelijke lijmen gaat het wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Hopster

Hopster

Nieuw lid
23 dec 2023
22
2
Noord Holland
adding-tape-to-miter-joint-layout.jpg

foto'tje van internet, maar dit is hoe je verstekbakjes goed strak dichtkrijgt.

1) Ondersteboven, tegen een rij of bijvoorbeeld festool-rail aanschuiven zodat je alles op één lijn hebt.
2) tape er goed opplakken, aanwrijven is belangrijk - ik gebruik vaak de rol zelf als "borstel" maar een plamuurmes werkt ook goed bijvoorbeeld
3) geheel omdraaien, is wat onhandig maar lukt je wel ;-)
4) rupsje houtlijm helemaal "onderin" de V leggen van je verstek
5) dichtklappen. al je squeeze-out komt vanzelf naar binnen toe want aan de achterkant zit tape (kan je lijm dus niet naartoe)
6) laatste verstek tapen als je er al lijm op hebt. Met die laatste trek je de hele doos dicht.
7) check de diagonalen met je rolmaat, horen gelijk te zijn - zoniet, dan ben je uit de haak.

Als het enkele verstekken zijn, helemaal gelijk behandelen alleen vervallen dan 6 en 7 en kan je tape van de 'buitenkant' over je verstekrandje heen naar binnen toe trekken. Zo klem je het verstek alsnog knoertgoed dicht.
Dit is ook de techniek die ik online had gezien en wilde proberen. Punt 4 wist ik nog niet/ had ik nog niet over nagedacht, dank je wel!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.341
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Structan is een vullende PU-lijm met “gecontroleerd” bruisend effect.
heb dit nader opgezocht, omdat dat 'bruisend' mij verraste

witte structan heb ik al tot mijn voldoening gebruikt waar ik niet kon klemmen + het 'hout' (mdf) niet altijd perfekt aansloot
rectavit vermeldt dat de lijm niet-bruisend is
heb niets bruisends gemerkt

1717533073109.png


daarom dacht ik dat de zwarte ook niet-bruisend is
wat niet het geval is
wit en zwart verschillen ook in de open-tijd

1717533241459.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
@ZotVanHout, bedankt voor de aanvulling.
ik heb me (ook) laten vangen door de (ajhmv) misleidende productnamen van Rectavit.
structan (tout court) is P.U en dus (“gecontroleerd”) bruisend.
structan white/black/grey/wood zijn MS polymeer en dus niet een gekleurde versie van structan.
de zwarte structan de je aanraadde is dus ook niet bruisend en dus toch eenzelfde type lijm als TEC7 zwart zoals @elzenmaa zei.

rectavit D4 PVAc vindt je in BE bij veel betere DHZ & vakhandels in 500gr.
in NL is Frencken Nova Col D4 1K makkelijker aan te komen denk ik want die komt hier regelmatig voorbij. in 750ml beschikbaar.
 

Hopster

Nieuw lid
23 dec 2023
22
2
Noord Holland
adding-tape-to-miter-joint-layout.jpg

foto'tje van internet, maar dit is hoe je verstekbakjes goed strak dichtkrijgt.

1) Ondersteboven, tegen een rij of bijvoorbeeld festool-rail aanschuiven zodat je alles op één lijn hebt.
2) tape er goed opplakken, aanwrijven is belangrijk - ik gebruik vaak de rol zelf als "borstel" maar een plamuurmes werkt ook goed bijvoorbeeld
3) geheel omdraaien, is wat onhandig maar lukt je wel ;-)
4) rupsje houtlijm helemaal "onderin" de V leggen van je verstek
5) dichtklappen. al je squeeze-out komt vanzelf naar binnen toe want aan de achterkant zit tape (kan je lijm dus niet naartoe)
6) laatste verstek tapen als je er al lijm op hebt. Met die laatste trek je de hele doos dicht.
7) check de diagonalen met je rolmaat, horen gelijk te zijn - zoniet, dan ben je uit de haak.

Als het enkele verstekken zijn, helemaal gelijk behandelen alleen vervallen dan 6 en 7 en kan je tape van de 'buitenkant' over je verstekrandje heen naar binnen toe trekken. Zo klem je het verstek alsnog knoertgoed dicht.
Deze techniek gevolgd en het lijkt gelukt te zijn (zeker weet ik het morgen pas als ik een extra paar handen heb om het geheel op te tillen en om te draaien). Bedankt !

1717951739734.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Doubledot en Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.