Nu ik even niet verder kan met de messing rug, omdat ik op de verenstaal plaatjes zit te wachten, heb ik besloten alvast een beginnetje te maken met de zaagschroeven. In de lunchpauze op mijn werk de metaaldraaibank aangeslingerd. Nou ja, het was vrijdagmiddag, de lunchpauze liep een beetje uit. Maar ik had dan wel van alle 8 schroeven en moeren het draaiwerk klaar. Draaien is niet zo moeilijk. Even een slimme volgorde bedenken zodat je niet telkens beitels hoeft te wisselen, en de kritische maten in de gaten houden. Na 1 schroef weet ik wel hoever je de stelwielen telkens moet draaien, en dan gaat het heel snel.
Thuis heb ik ze dan maar gelijk afgemaakt. Eerst de schroevedraaier gleuven maken. Die zaag ik met een metaal zaagbeugel. Gewoon op het oog, ongeveer in het midden. Dat vind ik een te smalle gleuf, dus haal ik er nog even een vijltje doorheen. Het wordt dus niet 100% precies, maar dat is helemaal in stijl! De oude meesters deden dat ook met de hand, meestal als ze dronken waren, dus ze zitten vaker scheef dan recht.
Aan de schroef heb ik vlak onder de kop een stukje rond laten staan dat ik nu vierkant ga vijlen, tegen het meedraaien. Een soort slotbout dus. Ook dit doe ik weer op het oog.
En zo ben ik dan weer eens stapje verder. Als het hele zagenproject straks mislukt, heb ik toch maar mooi een voorraadje zaagschroeven!