Zelfbouw fijnstof filterunit

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Hier ook interesse, zeker na het werken met hardhout (meranti) krijg ik irritatie aan de keel. Soms zelfs nog een dag erna, als ik even de kamer binnenloop om wat te pakken. Ik heb hier ook nog een lucht-lucht warmtewisselaar liggen uit een WTW eenheid. Als ik die zou gebruiken om de lucht te verversen (dus van buiten), is dan het eindfilter ook nodig? Of heb ik dan alleen het voorfilter nog? Het gaat er namelijk alleen om dat de warmtewisselaar en ventilator niet vies worden.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Er kan geleverd worden...

Dit zijn de prijzen:

Fijnfilter HMV 98 F9 ½ per stuks € 70,-- (was destijds 65, maar ik moet helaas duurder inkopen)
Voorfilter Novapleat HC G4, per stuk € 10,--
Verzendkosten binnen Nederland €6,95
Verzendkosten België (Track & Trace)* € 25,--

@ Hout Hans: Een full size set, fijnfilter HMV 98 F9 1/1 met 2 voorfilters totaal €135,-- af te halen in Rottum, inclusief koffie en koekje.

Wie interesse heeft stuurt maar een mail: kor@kiesvoorhout.nl
Ik verzamel gedurende 2 weken de aanvragen, dan kan ik daarna in 1 keer afnemen bij mijn werkgever.

Geef maar aan wat je wilt hebben, dan stuur ik na ontvangst van betaling de spullen op.
Via dit forum hou ik jullie op de hoogte.
Zoals het nu lijkt zijn er zeker 6 liefhebbers...

Groeten,
Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@MaartenB,

Om de warmtewisselaar schoon te houden hoef je niet een fijnfilter te plaatsen.
Dan volstaat een voorfilter.

Maar als je de lucht in je werkplaats wilt reinigen, lukt dat niet door alleen verse lucht in te blazen.
Je zal dan toch nog deeltjes moeten verwijderen door af te zuigen.

Het blijft altijd verstandig persoonlijke bescherming te dragen in de vorm van een half of vol gelaat masker.
Een goede afzuiging aan de machine en een luchtreiniger kunnen nooit voorkomen dat je stof binnenkrijgt.

Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Sorry dat het even duurde maar:
Het fijnfilter 1/2 size is ontworpen voor 1750 m3/uur.
Als stelregel geldt, dat een ruimte 10 keer per uur ververst zou moeten worden.
Een ruimte van 175 kuub kan dus met een half size filter.
Een full size kan 3400 m3/uur, dus een ruimte van 340 kuub. Is de ruimte nog groter, dan moeten er meer units geplaatst worden.

Zelfs na korte tijd is de concentratie fijn stof al behoorlijk afgenomen.
Lees dit draadje maar door voor de testresultaten.


Groeten,

Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Even een update:

Er zijn op dit moment 7 forumleden die een filterset willen hebben. (6 halve en 1 full size)
Het zal dus wel druk worden bij de growshop..:D
Ik wacht nog tot 1 november, dan sluit deze bestelronde.
Daarna is het in overleg altijd mogelijk na te bestellen.
Graag wel reageren op mijn eigen mailadres, want ik ben niet dagelijks op dit forum.
Een pb krijg ik geen bericht van, dus die mis ik wel eens.

Groeten,

Kor
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik heb hem ontvangen, en beantwoord.
Wat voor materiaal heb je de bak van gemaakt? Ik zat zelf te denken aan 15mm populieren multiplex om het gewicht een beetje laag te houden. Dit zal wel voldoen toch, of zou 12mm ook kunnen? Vind het altijd lastig in te schatten.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Rene,

Je hebt een pb.
Ik heb mijn forum mailbox gemist en daardoor jou overgeslagen, sorry.
Ik ben handiger met luchtfilters dan met computers:)


@Maarten,

De bak is van 15 mm berken multiplex 12mm kan ook wel, misschien nog wel dunner. De kast implodeert niet door een wietventilator...
De maximale druk zal niet boven 500 Pascal komen = 50 mm waterkolom, want dat trekkende meeste slakkenhuisventilatoren niet.


Kor
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik heb ook de filters in huis en ga ook aan het bouwen.
Ik heb een redelijke grote ventilator die uit een ronde pijp komt, het lijkt mij dat het daar ook mee moet lukken.
Zit ook een regelaar bij.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heb net de filters binnen, maar ik had nog ff een vraag:

Voordat ik begin met het maken van de kast, vroeg ik mij af of er ook nog een minimale of maximale afstand moet zitten tussen beide filters en/of het filter en de afzuiger? of maakt dat verder niet uit?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Je mag in principe alles tegen elkaar bouwen.
Als er maar ruimte is om de filters in en uit te schuiven/nemen.
De kast kan dus compact gebouwd worden.
Het is ook geen probleem om veel ruimte tussen de filters en ventilator te houden, zolang dit maar luchtdicht is.

Kor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb ze vandaag opgehaald....

Bij Kor aangekomen werd ik hartelijk ontvangen en liepen we meteen door naar zijn werkplaats.
Een fraaie ruimte versierd met prachtige stukken hout.
Er stond veel stukken van een boom die ooit door de vader van Kor geplant was toen Kor nog een knaapie was :)
Waanzinnig mooi getekend, Als klap op de vuurpijl van mijn bezoek kreeg ik een stuk mee.

Dat ik daarna de navigatie verkeerd instelde en niet in froombosch terecht kwam maar ergens voorbij zwolle vindt ik niet eens erg :)

Kor reuze bedankt voor de mooie verhalen, hout en filters (ik ben blij dat ik zelf gekomen ben ipv de post)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.