Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Sam,

Graag gedaan, ik ga er van blozen!
Fijnfilters zijn kwestbaar en moeten goed verpakt worden.
Succes met bouwen en veel plezier van je fijstoffilterunit.

@Toxiq,

Het was best gezellig, jammer dat geen koffie wilde. Maar ja, je moest nog door naar Froombosch.
De boom, waar je een plank van meekreeg is van de familiebeuk http://www.woodworking.nl/showthread.php?1294-Familie-beuk&highlight=familie+beuk

Jammer genoeg heeft niet iedereen zijn bestelling afgehaald.
Hadden we nog meer mooie verhalen gehad.


Kor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Och, daar blijf je niet mee zitten, dan haal ik het wel af, nog meer mooie verhalen :)
Enne wat froombosch betreft, een foutje (van mij) in de navigatie, voor ik het wist (lekker niet opletten) zat ik ineens voorbij zwolle, 120 km de verkeerde kant op :) dus van de week nog maar eens een poging wagen

Beuk dat was het ! zoooooooooo mooi !
Wat was dat andere stukje hout (lichte houtsoort met een olijfgroene draad erdoorheen, ook fantastisch mooi !!
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag heb ik deze besteld
full20924955.jpg

Hopen dat ze hem bij de buren bezorgen, zou leuk zijn met een flinke stikker GROWSHOP er op :)
Ik heb hem best aardig overmaats genomen (500 kuub) in verhouding tot de ruimte waar het filter komt te hangen
Maar met een regelaar ertussen is dat geen probleem
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Vandaag werd mijn afzuiger bezorgd, weet niet waar jij besteld hebt toxiq, maar bij mij zat er deze sticker op de doos geplakt :D

20131126_102215.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb besteld bij kweekshop
Ik kreeg een gewone bruine doos (beetje te klein voor de afzuiger, maar het is goed gegaan) en die zat flink in de BREEKBAAR tape gewikkeld
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Iemand al begonnen of klaar met zijn/haar nieuwe fijnstoffilter? (foto's!!! graag) ben er tot zover nog niet aan toe gekomen, projectje voor de kerstvakantie.

Had echter nog een ontwerp vraagje, hoe heeft iedereen die al zo'n ding heeft (gemaakt) dat aan het plafond hangen? met beugeltjes, touwtjes, latjes? Ik zat zelf te denken aan rubbers, mocht de kist door de motor wat gaan trillen dan resoneert in ieder geval niet het hele plafond. Iemand hier nog iedeën over?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mijn filter hing aan kettingen en ik had inderdaad last van resoneren, rotgeluid, het hele dak deed mee. Ketting heb ik vervangen door geweven kunststof band van 2.5 cm (Ongeveer 1 inch ;)), had nog een metertje liggen van een rugzakreparatie, is bij de betere bouwmarkt per meter te krijgen. Dat werkt perfect. Gewoon schroeven er door met ringen en tegen de zijkanten geschroefd en aan grote haken gehangen. Afgeknipte uiteinden even met de soldeerbout of brander/aansteker smelten tegen rafelen.

Groet, Rob.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik heb gisteren een stuk boomstam gepakt en ben ermee aan de gang gegaan, eerst vlak maken, plankjes maken, paneeltjes maken, kast maken.
Ben voorlopig dus nog zoet.
Moet nog een paar stukken boomstam pakken trouwens.
Hout is een jaar geleden gezaagd en zit op ongeveer 15% vocht, voor in de schuur moet dat kunnen.
Is hout wat niet gauw scheurt
Zal kijken of ik foto,s kan maken
Filters zijn binnen, ventilator voor paart tientjes inclusief bezorgkosten binnen gekregen.
Wil zien dat ik er inclusief de filters niet meer dan €135 voor uitgeef, moet lukken.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Mag ik vragen wat je zoek opdracht is geweest
Ben ook al een tijdje op zoek en hou MP strak in de gaten, maar niets voorbij zien komen
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik hoop ronde kerst er ook aan te beginnen.
Waar heb je die goedkope ventilator vandaag, marktplaats?

Zelf enkele jaren geleden op zoek naar een slakkenhuis en buis ventilator, de growshop bleek toch veel goedkoper en een veel groter assortiment te hebben van die ventilatoren/afzuigers.
Was wel een raar idee zon zaak naar binnen te gaan.
Was voor de luchtafzuiging in een klein kantoortje, vertelde dit, maar zag hem denken, ja ja :)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Heb uiteindelijk een torin 500 m^3 via een webshop besteld (80 euro incl verzendkosten), geleverd in een discrete verpakking :). De kast bestaat uit 12mm dik populierenmultiplex, dus het gewicht valt heel erg mee. De twee filters heb ik direct achter elkaar geplaatst zodat het uit 2 platen multiplex kon van 122x61. De binnenmaten heb ik 597mmx290mm genomen en de diepte (van voor naar achter, buitenmaat) 610mm.
Beide filters zitten er gewoon los in met tochtstrips voor de afsluiting. De filters worden door de ventilator wel tegen elkaar aan gezogen. Ik had geen haken in huis, dus met wat stukken hout en een oude waslijn de filterunit zeer provisorisch opgehangen :)
Het geheel maakt trouwens best wel herrie. De ventilator lijkt niet echt in balans te zijn, als ik die 'trommel' van de ventilator ronddraai dan zie ik duidelijk dat hij niet parallel op de as zit. Kan dit de herrie verklaren of maken ze altijd wel herrie?
Blij dat hij nu hangt, hoop dat de luchtkwaliteit er een stuk beter van wordt, bedankt voor de filters Kor!
20131222_155307.jpg20131222_155521.jpg20131222_164244.jpg20131222_193501.jpg
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Normaal gesproken horen ze volgens mij juist vrij stil te zijn, dus daarover zou ik even contact opnemen met je verkoper. Een luidruchtige fan lijkt me niet geschikt voor iets waarbij ontdekking tot problemen leidt... :)
 
A

Athanor

Guest
Ik heb eindelijk mijn filterkast afgemaakt en geplaatst!


Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Even dit draadje een schop geven

Omdat mijn vrouwlief telkens een deur op de werkbank legt met de wijzen woorden SCHILDER DEZE doe ik dat braaf
Ondanks het schoonhouden van de plek des onheils, en een lange tijd de stofzuiger door te laten draaien zie ik toch nog stofdeeltjes in de verf
De fijnfilter kan dit een heel stuk beter maken (hoop ik)

Dus die gaat vandaag ik elkaar geschroefd worden

Ik zal proberen er een verslagje van te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.