Nog even over het fijnstof:
dit artikel
http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=194geeft denk ik genoeg inzicht om te concluderen, dat hoe fijner het stof, hoe verder het onze longen indringt.
Natuurlijk helpen alle beetjes, maar hoe meer fijnstof je kunt vangen hoe beter het is voor je gezondheid.
Het fijnstof vanaf 5 micron wordt door ons zelf voor een groot percentage 'gefilterd' in de neus , de fijnere deeltjes gaan steeds dieper.
Het is dus juist belangrijk om deeltjes kleiner dan 2,5 micron ( de PM 2,5 norm) af te vangen.
Hiervoor is echt een filter nodig met een betere werking dan wat bijvoorbeeld in een wasemkap zit.
Na het nodige onderzoek, wat voor een groot gedeelte terug te lezen is in dit topic, ben ik terecht gekomen op de uitvoering zoals mijn fijnstof unit is geworden.
Je kan natuurlijk nog verder gaan en proberen ultrafijnstof te vangen, maar daarvoor is een hogere filterklasse nodig.
Je kan uiteindelijk op het niveau van een operatiekamer gaan komen, maar dat lijkt me erg overdreven voor een houtwerkplaats.
Het is mijn bedoeling geweest een bijdrage te leveren aan een schonere en gezondere werkomgeving tijdens het uitoefenen van onze gezamenlijke hobby.
Over de ventilator:
Dit staat te lezen in de voorgaande pagina's.
De richtlijn is, dat je werkplaats 10 maal per uur moet worden ververst.
Dus even de inhoud van je atelier berekenen en dat maal 10, dan heb je het volume wat de unit zou moeten doen.
In praktijk heb ik ondervonden, dat de werking vanaf 50 % ook al goed is.
Tijdens het werk ontstaat steeds opnieuw stof, wat niet direct uit de lucht is. Het is geen wonderapparaat
Maar af en toe moet er toch gepauzeerd worden, dan kan de lucht intussen klaren..
Groeten, Kor