Hallo rjmulder,
Even wat vragen voor mensen die in de 3040 CNC geïnteresseerd zouden zijn, waar ben je tot nu toe tegenaan gelopen, wat heb jij aan de machine aangepast? en wat zou je er nog aan willen veranderen?
Ook ben ik benieuwd waar jij de machine voor gebruikt, en wat je er zoal mee hebt gemaakt?
Gr. John
Hallo John,
De controller is een aandacht punt naar mijn mening hiervan was alleen de bodemplaat met de behuizingen van de voedingen geaard de rest niet ook de machine zelf niet.
De controller die ik heb is van de oude serie (blauw) kastje met aansturing via een LPT (printer) poort hier heb ik bewust voor gekozen.
Uit de doos was het in elkaar zetten aansluiten en eigenlijk werken. Alleen ben ik op sommige punten iets te precies en dan wil/ga je dingen aanpassen
Verder heb ik de Y as omgedraaid zodat de stappenmotor aan de voorkant zit, toegevoegd heb ik limit switches op alle assen achteraf waren home switches voldoende geweest voor limit gebruik ik soft limit.
De assen en lagers allemaal opnieuw uitgelijnd zodat dit allemaal soepel loopt en alles voorzien van wat smeering.
De planning is om de bekabeling nog aan te passen en een nette kabel rubs toe te voegen en de drivers wil ik ook nog vervangen ik heb het idee dat er meer uit te halen is.
Als er een grotere CNC komt dan ook zeker met een andere spindel die hier op zit is 800 watt met 8000 toeren verder ook hele andere geleidingen en aandrijf assen (ben de naam even kwijt van de draadstangen).
Het apparaat wordt gebruikt voor verschillende dingen zoals het maken van printjes, frezen in plastic en hout hoofdzakelijk MDF.
Binnenkort wil ik kijken hoe die met aluminium om gaat.
Maar over het geheel genomen ben ik er zeer blij mee. Het is een leuke CNC voor relatief weinig geld. Een 4e as heb ik er ook bij alleen nog nooit gebruikt.