Laat ik eerst even zeggen dat het allemaal hobbieisten zijn die zo'n machine gebouwd hebben, maar je weet: Aanbod schept behoefte. Zo is de een begonnen met maken van ornamenten voor een webshop en de ander maakt zijn spullen nu ineens zo mooi en strak dat er vraag naar is..
Dat de machine niet voor een paar honderd euro te bouwen is, mag duidelijk zijn. Afhankelijk van hoe goed je kan handelen, verstandig inkopen, zelf dingen doet, dure dingen als de T-slottafel (tijdelijk misschien) vervangt door een plaat MDF oid.
De goede ISEL-spindels gebruikt of aanpassingen maakt voor de veel goedkopere (en minder goede) chinese spindels, Licht gewicht profiel ipv het veel zwaardere ITEM spul, Geen EdingCNC CPU5A4E gebruikt maar goedkoop (lees gejat) Mach3 gaat gebruiken.. Of zelfs geen Closedloop systeem (dus geen stappenfouten) maar gewone steppers gebruikt etc etc moet je toch wel rekening houden met 3000 tot 5 a 6000 euro.
Er zijn mensen die alles bij de duurste aanbieder gekocht hebben (DamenCNC om er een te noemen) en alles lokaal hebben laten bestellen onder het mom "dan heb ik service".. Ja, dan ben je aan de beurt... en die service... ze bellen mij toch altijd..
Overigens is de machine geheel naar wens te configureren. Ik moet er wel bij zeggen dat je met schroefspindels niet groter moet gaan dan een werkbereik van 130 x 100cm. Zo'n machine bestaat er, maar door die lengte gaan de spindels al bij 7 meter per minuut resoneren.. De wat kleinere banken (meest 100 x 70 cm werkbereik) halen moeiteloos 10meter/min met 2-3G acceleratie.. En dat is best heftig om te zien..
Wil je echt groot, dan zal je over moeten stappen op een tandheugel-systeem. Op basis van de OpenSourcePortaalFrees is er daar ook al eens een van gebouwd (in Duitsland, ergens)
Kees
Ik heb je ontwerp uitgezocht. is een heel mooi ontwerp. Maar je praat zo over 5000,- plus en dat vind ik veel geld.
Daarbij als je hem voor houtbewerking gaat gebruiken, denk ik, niet dat je die nauwkeurigheid nodig hebt maar wel een wat grotere machine. Ik heb nog even gekeken of je niet iets van een schuif CNC kan maken. Door de X en Y as om te draaien.