Zaagblad keuze Dewalt 7492

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Ja, het is jammer dat het niet gelukt is om de laatste stork hotlo terug naar nederland te halen. Dan hadden ze hier ook wat leuks gehad.
Ja, enerzijds jammer, maar aan de andere kant...ik begon mijn carrière met HOTLO's en ik ben de tel kwijt van hoeveel lekke kleppen ik wel niet heb mee gemaakt...
Voor de liefhebbers: HOTLO is de afkorting van Hesselmanverbrandingskamer Oplading Trunkzuiger Langsspoeling Omkeerbaar.
Maar op zee was het: Het Onding Trilt en Lekt Ontiegelijk
De vraag was ook altijd waarom de ooievaar van het Stork logo op één poot staat. Dat is omdat ie niet met twee poten in de troep wil staan.
Goed, en nu weer on topic.
Als je meer wilt weten, dan converseer ik graag per pb verder zodat dit topic niet vervuild word.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Jaaaaa, die Sulzer ken ik. :love::love::love: Dat zijn de "super long stroke" machines.
Ik weet niet of je wel eens in Denemarken komt? Dan moet je eens naar Kopenhagen naar het Dieselhouse gaan. www.dieselhouse.dk
En dan liefst op de eerste of de derde zondag van de maand, want dan draait die tien minuten.
Mooi om te zien zo een grote machine, Ik ben nog nooit in Denemarken geweest, We willen er wel een keer 3-4 week heen met de camper. Dus wie weet! zal het zeker in mijn achterhoofd houden.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
803
195
Terug naar de oorspronkelijke vraag.
Heb deze machine ook en heb er twee Ecotools bladen bij gekocht, beide uit de prof serie. Een blad met 24 tanden en een blad met 48 tanden. Ik ben er tevreden mee.
Ik heb een soft starter ingebouwd, zonder loopt deze zaagmachine met geweld aan.
Ook remt deze machine snel af na uitschakelen; zet je blad goed vast Met de twee bijgeleverde sleutels. Bij mij is bij het remmen het blad een keer losgeraakt.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Terug naar de oorspronkelijke vraag.
Heb deze machine ook en heb er twee Ecotools bladen bij gekocht, beide uit de prof serie. Een blad met 24 tanden en een blad met 48 tanden. Ik ben er tevreden mee.
Ik heb een soft starter ingebouwd, zonder loopt deze zaagmachine met geweld aan.
Ook remt deze machine snel af na uitschakelen; zet je blad goed vast Met de twee bijgeleverde sleutels. Bij mij is bij het remmen het blad een keer losgeraakt.
Ik lees indd ook zeer goede berichten over de Eco bladen, en wil nog even in Enter kijken of ik daar iets kan scoren. Hopelijk lukt het me deze week nog.
Ik ik heb vorige week een soft starter erin gezet. Want ergerde mij eraan dat de machine zo hard aan sloeg. Nu spint het blad mooi rustig op. Ben daar zeker tevreden over.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Ik lees indd ook zeer goede berichten over de Eco bladen, en wil nog even in Enter kijken of ik daar iets kan scoren. Hopelijk lukt het me deze week nog.
Ik ik heb vorige week een soft starter erin gezet. Want ergerde mij eraan dat de machine zo hard aan sloeg. Nu spint het blad mooi rustig op. Ben daar zeker tevreden over.
Heb je een link naar welke softstarter je hebt gebruikT?
Alvast dank!
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Dankjewel. Deze was ik al tegen gekomen bij mijn zoektocht. Ga hem meteen bestellen.
Heb je hem in het start/stop-kastje kunnen inbouwen?
Dat is precies dezelfde soft starter die ik ook in heb gebouwd. Misschien heb je hier ook iets aan.
Ik heb zelf de stekker gesoldeerd ipv geknepen. Ik vertrouw dat knijpen niet zo met die hoge amperage erdoor. Er zit overigens een schematje bij geleverd.

IMG_2509.jpg
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
59
11
wij gebruiken de dado stack van CMT (230.520.06), was wel duurder (200€ ex BTW) maar is wel CMT kwaliteit...
Deze set heb ik ook en laatst een keer gemonteerd om een aantal groeven mee te zagen…. Alleen zodra ik de machine aanzette begon de stack vreselijk te trillen waardoor ik de machine direct weer uit heb gezet. Ik heb het idee dat ik iets van een centreer-ring mis of zo…. Dat delen van de stack gewoon uit balans zijn waardoor de stack zo verschrikkelijk gaat trillen….. Ik had uiteraard alles netjes in elkaar laten grijpen, goed aangeduwd en de stack opgebouwd zoals op de bijgeleverde informatiekaart staat aangegeven.

Iemand tips over hoe dit trillen te voorkomen is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Jouw machine heeft toch geen as van 30mm? Alleen een klein borstje? Die cmt dado stack heeft toch een gat van 30mm? Je hebt dan een stel vulringen met jouw asmaat als gat en 30mm buitendiameter nodig.
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
59
11
Jouw machine heeft toch geen as van 30mm? Alleen een klein borstje? Die cmt dado stack heeft toch een gat van 30mm? Je hebt dan een stel vulringen met jouw asmaat als gat en 30mm buitendiameter nodig.
Weet iemand zo de asmaat van een DWE7492? Ben momenteel niet in de gelegenheid om de as op te meten…. En weet iemand waar ik dit soort vulringen kan vinden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Je kan die pasringen bij, bijvoorbeeld ecotools bestellen. Het staat me bij, dat je machine een 16mm as heeft. Maar meet dat even na voor de zekerheid.
 

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
85
18
Vlaanderen
Weet iemand zo de asmaat van een DWE7492

Als "bladboring" hetzelfde betekent als "asmaat", dan is het 30mmm.
Indien niet, kan ik weer wat bijleren;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Ja de buitenste flens heeft een pas ring van 30mm. Maar de as zelf is een stuk dunner.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
606
171
Ik heb deze machine ook, met ecotools zaagblad het dure type (industrial). Werkt perfect.

als je eenmaal een dado blad hebt hoor ik het graag. Dat wil ik ooit nog eens doen. Al ben ik wat huiverig geworden door alle verhalen daarover Dat het gevaarlijk zou zijn. Al heb ik nooit begrepen wat het gevaar van dado is…
Een dado draait lang na vanwege het gewicht van de stack
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.255
594
Moordrecht
Weet iemand zo de asmaat van een DWE7492? Ben momenteel niet in de gelegenheid om de as op te meten…. En weet iemand waar ik dit soort vulringen kan vinden?
Asmaat is 5/8" dus dadostacks zoeken met die asmaat. Cmt heeft ze, Amazon ook. Wat ik alleen niet weet is of je de originele moer met het 30mm uitsteeksel kunt gebruiken
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.