Zaagblad keuze Dewalt 7492

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.663
2.125
Klein-Brabant, Vlaanderen
wij gebruiken de dado stack van CMT (230.520.06), was wel duurder (200€ ex BTW) maar is wel CMT kwaliteit...
op welke machine staat die ?

in de rand: ik lees bij garnotec dat die enkel voor mechanische doorvoer (MEC) gebruikt mag worden
ieder werkt zo veilig als hij/zij/het het wil
met personeel kom je bij MAN-gebruik van een MEC in de problemen
onderstaande als neutrale info van garnotec


1669121284630.png
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
878
187
Een groefzaag (of dat nu een samengestelde is of een set losse bladen) is gevaarlijk door de grote hoeveelheid materiaal die weggenomen wordt. Door de breedte van de tanden is de grip op het materiaal fenomenaal en het resultaat van vastlopen wordt daardoor ronduit spectaculair. Het is niet voor niets dat groefzagen eigenlijk per definitie alleen met een feeder gebruikt mogen worden in de EU.

Tenzij je graag gewond raakt zou ik niet achter het blad of werkstuk gaan staan, maar ernaast. En geleid het werkstuk met bijvoorbeeld een set Grr-rip blokken (MicroJig GRR-Rip Block duwblok met slimme wegklap haken | GB-1). Als het werk er dan vandoor gaat, dan gaat het zonder je handen mee te nemen.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Een groefzaag (of dat nu een samengestelde is of een set losse bladen) is gevaarlijk door de grote hoeveelheid materiaal die weggenomen wordt. Door de breedte van de tanden is de grip op het materiaal fenomenaal en het resultaat van vastlopen wordt daardoor ronduit spectaculair. Het is niet voor niets dat groefzagen eigenlijk per definitie alleen met een feeder gebruikt mogen worden in de EU.

Tenzij je graag gewond raakt zou ik niet achter het blad of werkstuk gaan staan, maar ernaast. En geleid het werkstuk met bijvoorbeeld een set Grr-rip blokken (MicroJig GRR-Rip Block duwblok met slimme wegklap haken | GB-1). Als het werk er dan vandoor gaat, dan gaat het zonder je handen mee te nemen.
Ik zal het waarschijnlijk niet elke dag gebruiken maar wil er wel 1 hebben. Die Grr-rip blokken wil ik ook nog aanschaffen. Denk dat het ook verstandig is om het hout er niet met geweld door te jassen maar met beleid en de zaag zijn werk laten doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Wat een paniek verhaal weer. je moet toch al niet recht achter je werk staan, dus dat is niets nieuws. Als je je hout rustig doorvoert gebeurt er helemaal niets. Vastlopen is minder een risico, want de zaagbladen zitten niet opgesloten, zoals in een gewone zaagsnede. Je maakt over het algemeen groeven van 10 tot 15 mm diep maximaal. En als het hout mocht klemmen, dan hou je het gewoon vast en dan gaat de beveiliging van de motor er uit. We hebben het hier over een hobby zaagje, niet over een martin van 10 pk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Wat een paniek verhaal weer. je moet toch al niet recht achter je werk staan, dus dat is niets nieuws. Als je je hout rustig doorvoert gebeurt er helemaal niets. Vastlopen is minder een risico, want de zaagbladen zitten niet opgesloten, zoals in een gewone zaagsnede. Je maakt over het algemeen groeven van 10 tot 15 mm diep maximaal. En als het hout mocht klemmen, dan hou je het gewoon vast en dan gaat de beveiliging van de motor er uit. We hebben het hier over een hobby zaagje, niet over een martin van 10 pk.
Juist!
En daar is ook de ARBO-wet op gebaseerd.
Je bewust zijn van de risico's en het uitsluiten van de onaanvaardbare risico's.
Met andere woorden: Gebruik je gezonde verstand. En doe een LMRI (Last Minute Risico Inventarisatie)
 
  • Leuk
Waarderingen: KMook en Hkuit

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.663
2.125
Klein-Brabant, Vlaanderen
in de rand: ik lees bij garnotec dat die enkel voor mechanische doorvoer (MEC) gebruikt mag worden
ter aanvulling
garnotec heeft groeffrezen waarop wel MAN staat (zie onderaan)
waarom hun dado MEC is, ga ik niet uitvlooien
ik heb een groeffrees van 250 x 8,3 mm voor op de zaagas + een tussen 8 en 15 mm verstelbare pennenfrees van 250 voor op de top
beide niet bij de hand, maar ik veronderstel MAN
en ja, je moet beide verstandig gebruiken
spaanbegrenzers zitten hier niet op


1669154030419.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.663
2.125
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja. Dat zijn geen frezen die je op een hobby dewalt gaat zetten.
in #22 verduidelijkt @wimpie dat ze die op de DWE7491 gebruiken
die, of zijn opvolger, kosten rond de 640 btw in
ik volg jou in de redenering dat het zaagblad de helft van de machine kost
mij gaat het vooral om de vermelding MEC, wat voor mechanische doorvoer staat
op die dewalt kan je geen doorvoerapparaat plaatsen
en ook daarvoor zit je direct aan 1.000 euro
bovendien denk ik dat je zelfs met een doorvoerapparaat niet aan de MEC-normen voldoet
aan ieder om te bepalen waar de grenzen van de veiligheid liggen
was ik verzekeraar, dan maakt iemand die op een DWE7491 enz de vermelde dado gebruikt, bij ongeval geen enkele kans op vergoeding
als werkgever denk ik dat je voor een tijdje achter de tralies gaat
ook op onderstaand adres wordt het advies van cmt herhaald om die enkel als MEC te gebruiken
voor mijn eerder vermelde groeven-/pennenfrezen heb ik alle ontzag op mijn machine van > 1.000 kg
die zorgen zoemend o.a. voor een enorme luchtverplaatsing in vergelijking met een zaagblad van 3,2 mm breed

1669159487004.png
1669159527880.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Als je een cmt dado stack aan de andere kant van de plas koopt, dan wordt die set aangeprezen als geschikt voor tafelzaag en radiaalzaag. Hij kost dan ook nog de helft. We hebben in europa een club vol idioten in brussel die zich het liefst met elk onderdeel van ons leven wil bezig houden. Niet door mensen op te leiden, maar door alles wat gevaarlijk lijkt te verbieden. Helpt het?
 
  • Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: Hkuit en Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.