Zaagblad keuze Dewalt 7492

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Beste,

Ik ben hier nieuw en zal mij even voorstellen, Mijn naam is Ben en kom uit Rijssen-Holten.
Ik ben sinds dit jaar in het bezit van een tafelzaag (Dewalt 7492) een erg fijne machine.
Alleen ben ik niet te spreken over het standaard zaagblad die er in zit. En wil deze dus vervangen voor een goede.
Nu kwam ik een filmpje tegen waar over de Freud Pro werd gesproken maar die kan in nergens meer vinden/kopen.
Wat is een goed zaagblad voor deze machine?
Tevens ben ik opzoek naar een dado zaagblad. Welke is goed en geschikt?
Ik heb mijn zaagtafel in een tafel gebouwd en dat werkt wel een stuk fijner vind ik zelf. (Is nog niet klaar)
Maar voor de indruk zie foto.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met de zaagbladen.
IMG_2410.jpg

Mvg Ben,
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Hi Ben,

Welkom op het forum!

Er zijn meerdere mogelijkheden voor een goed zaagblad. Freud bladen kan je oa bij Veldman Slijptechniek kopen. CMT maakt ook fijne zaagbladen. Daarnaast kan je voor minder dan de helft van de prijs ook prima de zaagbladen van Ecotools gebruiken. Veel forumgenoten (waaronder ikzelf) hebben daar goede ervaring mee.

Ik ken het standaard zaagblad niet, dus kan daar niet over oordelen. Maar wellicht doet een slijpbeurt wonderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Grant837

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.663
2.125
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben hier nieuw en zal mij even voorstellen,
mooi dat je jezelf voorstelt
welkom op dit forum
Alleen ben ik niet te spreken over het standaard zaagblad die er in zit.
tja, daar besparen ze spijtig genoeg meestal op
vraag is wat je er vooral mee zaagt
de meesten hebben zowel een schulp- als een afkortzaagblad
Ik heb mijn zaagtafel in een tafel gebouwd
kan het zijn dat bij deze tafel de lengte van de aanvoer- + afvoerstrook redelijk kort zijn ?
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
222
103
Nijmegen
Ik heb deze machine ook, met ecotools zaagblad het dure type (industrial). Werkt perfect.

als je eenmaal een dado blad hebt hoor ik het graag. Dat wil ik ooit nog eens doen. Al ben ik wat huiverig geworden door alle verhalen daarover Dat het gevaarlijk zou zijn. Al heb ik nooit begrepen wat het gevaar van dado is…
 
  • Leuk
Waarderingen: Grant837

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.255
594
Moordrecht
Het standaard zaagblad is een beetje mèh. Te weinig tanden om mooie, strakke zaagsnedes te maken. Ik gebruik sinds een tijdje deze: 285.chromeripcross INDUSTRIAL LOW NOISE & CHROME COATED CIRCULAR SAW BLADES WITH ATB GRIND

Een 40 tands blad wat echt heel goed zaagt, veel meer multipurpose dan het aantal tanden doet vermoeden en een lange standtijd. Als je 'm nu daar besteld, ook nog eens met 15% korting (geen banden). En het kost uiteindelijk net zoveel als een goed Dewalt zaagblad
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Hi Ben,

Welkom op het forum!

Er zijn meerdere mogelijkheden voor een goed zaagblad. Freud bladen kan je oa bij Veldman Slijptechniek kopen. CMT maakt ook fijne zaagbladen. Daarnaast kan je voor minder dan de helft van de prijs ook prima de zaagbladen van Ecotools gebruiken. Veel forumgenoten (waaronder ikzelf) hebben daar goede ervaring mee.

Ik ken het standaard zaagblad niet, dus kan daar niet over oordelen. Maar wellicht doet een slijpbeurt wonderen.
Dank voor je reactie, Ik had het merk van Ecostools al wel voorbij zien komen op Google maar wist niet of het iets zou zijn, maar nu jij ervaring mee hebt en zegt dat het goede bladen zijn is het zeker een optie om dat te bekijken. Het nadeel van het originele blad is dat deze gaat trillen en dan is je snede niet meer perfect recht. En dat is jammer als je 2 delen aan elkaar wil verlijmen bv. overigens is het blad nog wel scherp.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
mooi dat je jezelf voorstelt
welkom op dit forum

tja, daar besparen ze spijtig genoeg meestal op
vraag is wat je er vooral mee zaagt
de meesten hebben zowel een schulp- als een afkortzaagblad

kan het zijn dat bij deze tafel de lengte van de aanvoer- + afvoerstrook redelijk kort zijn ?
Het originele blad trilt nogal en dat komt de snede niet ten goede helaas. Ik zaag er van alles mee, douglas, meranti, vuren enzo. soms moet het snel en soms heel precies.
Wat betreft de aanvoer en afvoer, dat klopt maar heb ik bewust gedaan om ruimte te besparen in mijn kleine wekplaats. Als er grotere platen over gaan dan zet ik er rollers voor en/of achter.
Aan de achterkant wil ik nog wel iets maken wat ik snel kan demonteren waar de plaat over glijd.
Maar de tafel is nog niet af :D
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Het standaard zaagblad is een beetje mèh. Te weinig tanden om mooie, strakke zaagsnedes te maken. Ik gebruik sinds een tijdje deze: 285.chromeripcross INDUSTRIAL LOW NOISE & CHROME COATED CIRCULAR SAW BLADES WITH ATB GRIND

Een 40 tands blad wat echt heel goed zaagt, veel meer multipurpose dan het aantal tanden doet vermoeden en een lange standtijd. Als je 'm nu daar besteld, ook nog eens met 15% korting (geen banden). En het kost uiteindelijk net zoveel als een goed Dewalt zaagblad
Klopt, het standaard blad is indd meh en dat drukken we dan zacht uit :p
Heb je link even bekeken en ziet er goed uit. ik ga even reviews kijken van die bladen.
Dank voor je bericht!
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik heb deze machine ook, met ecotools zaagblad het dure type (industrial). Werkt perfect.

als je eenmaal een dado blad hebt hoor ik het graag. Dat wil ik ooit nog eens doen. Al ben ik wat huiverig geworden door alle verhalen daarover Dat het gevaarlijk zou zijn. Al heb ik nooit begrepen wat het gevaar van dado is…
Vind jij het ook een fijne machine? Ik heb wel een aantal dado bladen gezien maar allemaal uitverkocht of niet leverbaar. Ik snap ook niet het gevaar van die dado bladen. Maar zou er graag 1 willen hebben.
Als ik er 1 heb laat ik het hier weten!
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
222
103
Nijmegen
Vind jij het ook een fijne machine? Ik heb wel een aantal dado bladen gezien maar allemaal uitverkocht of niet leverbaar. Ik snap ook niet het gevaar van die dado bladen. Maar zou er graag 1 willen hebben.
Als ik er 1 heb laat ik het hier weten!
Zeker, top machine!
Maar gebruik ook met goed blad mijn vlakbank na het zagen / voor het lijmen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven

Bijlagen

  • Dado set manual.pdf
    170,7 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
222
103
Nijmegen
Lijkt me geen problrem. Want je gebruikt een dado uitsluitend om groeven te maken, toch?

Dan is een spouwmes niet nodig omdat je niet alles weg zaagt.
En een beschermkap ook niet, want je gaat niet door en door.

Hoogstens voor het aanduwen van het hout? Maar dat is met een kort spouwmes ook…

Of mis ik nog iets?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
wij gebruiken de dado stack van CMT (230.520.06), was wel duurder (200€ ex BTW) maar is wel CMT kwaliteit...
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
781
165
Heerde
marinusvannorel.nl
Beste,

Ik ben hier nieuw en zal mij even voorstellen, Mijn naam is Ben en kom uit Rijssen-Holten.
Ik ben sinds dit jaar in het bezit van een tafelzaag (Dewalt 7492) een erg fijne machine.
Alleen ben ik niet te spreken over het standaard zaagblad die er in zit. En wil deze dus vervangen voor een goede.
Nu kwam ik een filmpje tegen waar over de Freud Pro werd gesproken maar die kan in nergens meer vinden/kopen.
Wat is een goed zaagblad voor deze machine?
Tevens ben ik opzoek naar een dado zaagblad. Welke is goed en geschikt?
Ik heb mijn zaagtafel in een tafel gebouwd en dat werkt wel een stuk fijner vind ik zelf. (Is nog niet klaar)
Maar voor de indruk zie foto.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met de zaagbladen.
Bekijk bijlage 126144

Mvg Ben,
Er was altijd een verkoper in RIjssen van Freud. Ik dacht een slijperij, maar kan het niet vinden en ook niet op de naam komen. Misschien deze Slijpservice Rijssen voor al uw slijpwerkzaamheden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.