Zo, vandaag het plan opgevat om van resthout een aantal lijmklem rekken te maken, so far, so good.
Eerst maar eens de mft, het oude type, afstellen, net als de zaag de ts55, die nog steeds niet helemaal 90 graden zaagt.
Het installeren van de mft was in een half uurtje gepiept, je kunt het makkelijk en moeilijk doen.
Ik kies dan voor makkelijk
Eerst de lineaal plaatsen, en deze mbv benchdoggs 100% recht monteren, vervolgens mbv een grote winkelhaak de fence uitrichten en gaan met die banaan.
Nu lijkt ons huis op het moment nog steeds op een oorlogs gebied, dus mn grote winkelhaak is for the time being effe zoek
Geen nood, met een kleiner exemplaar lukt het ook, alleen 3 extra proefstukjes gezaagd, en nog een beetje fine tunen, hoppa, minder dan 0.1 afwijking, mooie score, en voor het doel; lijmklemrekken maken, voorlopig nauwkeurig genoeg.
Hatsee, op naar de ts55, het ding eens goed bekeken, en er achter gekomen dat er eigenlijk geen goede referentie vlakken zijn, hmmmmm.
Toen maar mn stalen lineaal op de mft gelegd, de kap van de ts55 af geschroed, et voila, het meten kan beginnen.
M.b.v. een winkelhaakje en een torx schroef e.e.a. netjes afgesteld zodat zowel de voorkant als achterzijde van het zaagblad een hoek maken van 90 graden.
Helaas was mn locktight ook zoek, dus dat gaan we morgen effe halen, dit om de twee stelschroeven te fixeren.
So far, so good.
Proefstukje gezaagd, en aan het einde van de zaagsnede zit op het hout welke onder de lineaal lag, een hele kleine afwijking, alsof het achterdeel van het zaagblad tijdens het zagen iets onder spanning staat.
Verder viel mij op dat het deel rechts van de lineaal mooi haaks en vlak was, maarrrrrr, als je de gezaagde delen tegen elkaar legde, sloot de kant die je tijdens het zagen kunt zien, niet helemaal 100 procent naadloos aan, hmmm
De onderzijde hed dit probleem niet.
Vervolgens nog een keer de haaksheid gecontroleerd, en gecorrigeerd.
Nog een proefstukje gezaagd, en het euvel was bijna verholpen.
Verhip, heb eigenlijk nooit de zaag geconytoleerd op het evenweidig lopen met de zaagsnede.
Dus hupperde hup, vier schroeven gelost, en terwijl de zaag op de lineaal stond, de zaag tegen de lineaal aan gedrukt.
Schroeven weer vast, klaar!!!!!
Nog even een laatste tjek met de winkelhaak, dus de aanslagdiepte op maximaal ingesteld, en gecontroleerd: spot on!!
Was helemaal in mijn nopjes, en hasteflatste direct het eerste stuk multiplex op de m.f.t., aanslag ruiter ingesteld, en gaann!!!!!
Verrek: was ik dus helemaal vergeten om de zaagdiepte aan te passen op de dikte van het multiplex...dom he
Resultaat: zowel aan de voor als achterzijde het aluminium profiel ingezaagd, en de mdf plaat bestaat nu uit twee delen.
Er is wel 1 troost: de zaag zaagt nu fantastisch, zowel boven als onderzijde sluiten mooi aan, en de zaagsnede is exact 90 graden.
Het gevolg van mijn ondoordachte actie is nu dat ik dus met een kappotte mdf plaat zit.
Bij een lichte belasting voel je de plaat doorzakken, en dat is balen.
Weten jullie of er voor de mft 1080 nog bladen gelevert worden?
Alvast bedankt voor de input.
Oja: twee rekjes zijn klaar, ben nu bezig met rekje nummer drie, hierin komen de zwaardere lijmklemmen.