Werkplaats op 1e etage

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik heb een - hopelijk - efficient model lade ontworpen.

De la bestaat uit 6 latjes van 40 x 2,5 cm. Allemaal dezelfde maat, om het efficient te maken. 4 van de latten zijn met de kopse kant in een vierkant verlijmd; de 2 andere latten zitten aan de zijkant.
De voetjes die onder een systainer zitten steken er dan net langs; de systainer rust dan op de zijkant.
Alles zit met lijm + een aantal tacks vast.

Mijn hoop is dat deze constructie sterk genoeg is. Zo niet, dan kan ik altijd extra schroeven; of er een extra domino inzetten. Mijn ervaring met verlijmd MDF is wel dat het echt een heel sterke verbinding is. Er kan ook altijd nog een extra bodem ingelijmd worden. We gaan het zien.
In feite zijn het alleen de 2 latten aan de zijkant die gewicht dragen, ze worden door de staande latten 'recht gehouden' zodat ze niet doorbuigen. Ik denk dat het met standaard systainers geen probleem wordt; maar een sortainer is al een heel stuk zwaarder, misschien dat ik daar nog wat anders moet verzinnen.

ontwerp lade.jpeg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Dit is de mal die ik gemaakt heb om alles te verlijmen. De la wordt op zijn kop geassembleerd Eerst de latten in het vierkant, en daarna de liggers aan de zijkanten erop vastgezet. Alles met bijenwas ingesmeerd om te zorgen dat de lijm geen vat heeft op de mal.
Mijn hoop is dat ik een assemblage-lijntje kan maken. 1 la in de mal om te verlijmen, 1 die staat te drogen, 1 die geverfd wordt, en 1 die staat te drogen.

mal lade.jpeg
 
  • Geweldig
Waarderingen: mink

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Dit is een la met de geleiders gemonteerd.
De schroeven van het ladegedeelte zitten in het onderste gedeelte van de la, direct in de liggers aan de zijkant.
Dus, de systainer staat op de ligger, de ladegeleider zit met schroeven vast in de ligger, en al het gewicht gaat dus via de onderkant naar de staanders van de kast. Er komt geen gewicht op de verlijmde verbindingen.
Om die reden hoop ik dat deze constructie sterk genoeg is.
De ladegeleider is 35cm uittrekbaar. Ik ga de achterste stukjes er nog af zagen, zeker nu er verlichting in de kast zit, scheelt weer wat schaduwwerking.
Ik heb er een aantal gemaakt, en besloten ze eerst te verven voordat ik ze ophang. Anders blijven ze natuurlijk omgeverfd zitten; en schroeven in MDF in/uitdraaien is geen goed idee.
Nadat er een aantal hangen ga ik kijken of dit zo allemaal werkt.
Ik kan met deze constructie uit 1 plaat MDF alle laatjes halen (alles op 40 cm geript, en daarna latten van 2,5 maken.

ladesysteem.jpeg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
In de tussentijd met wat sideprojects bezig geweest - oude gereedsschapskisten opknappen.

Ik heb een tijdje geleden wat sortainers overgenomen, die zo te zien 10 jaar op een bouwplaats hebben gestaan. Laatjes helemaal zwart van binnen, verd en stukwerk er op, krassen, met viltstift beschreven - maar technisch echt nog 100% goed. Ik ben best wel onder de indruk dat dit na zo'n tijd ge/misbruik allemaal nog goed werkt.

Alleen zagen ze er niet uit. Dus, een projectje om ze op te knappen. Na veel ge-experimenteer heb ik een goede werkwijze gevonden (ik heb nog een paar andere oude die ook onder handen moeten worden genomen).

Ik mik ze eerst een tijdje in een bak met water + citroenzuur om het vuil wat los te weken.
Daarna wordt het handwerk: eerst het grove vuil er af boenen met een sponsje + wat schoonmaakmiddel. Zo'n Sortainer heeft irritant veel hoekjes en gaatjes, en natuurlijk ook nog die laatjes... Ik pak het kant voor kant aan, beginnen met de bovenkant.

Met een sponsje (je moet een harde hebben, zachte verpulveren meteen omdat de randen en richels ze kapot maken) krijg je de zwaardere vlekken niet weg. Daarvoor is de oplossing om Vim (wist niet eens dat het nog bestond) korrels + een schuursponsje van staal te gebruiken. Daarmee krijg je bijna alles weg, alleen wordt het steeds moeilijker vasthouden, de spons desintegreert onder je handen.

Je kan aan het water in de bak zien hoe vies alles was, en dat is alleen nog maar wat er makkelijk af kwam....

Het citroenzuur lijkt wel te helpen om het vuil iets meer los te weken dan water alleen



PXL_20240728_150056929.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Als het vuil ECHT vast zit (lijmplekken!) is ook de schuurspons erg bewerkelijk. Daarvoor een andere oplossing: een schuurkop (Ali) op de boortol. Moeilijk in bedwang houden zonder zijhandvat, maar je schuurt daarmee alles wel weg. Ik was bang dat het plastic (ABS) zou beschadigen maar dat valt erg mee. Het wordt wat ruwer (bij aanraken) maar met het schuursponsje is dat zo weer weg.

PXL_20240728_150101138.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Kijk, zo zien de laatjes er voor schoonmaak uit. En dit waren ZEKER niet de ergste laatjes, er waren erbij die nog veel erger waren. Ik denk dat dit gewoon van de schroeven (of wat er ook in zat) afgekomen is. Je kan ook mooi zien waar de scheiding tussen de vakjes gezeten heeft.

PXL_20240728_150121664.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Als er hardnekkige plekken zijn, gebruik ik een stoomapparaat. Daarmee wordt het hardnekkige vuil nog iets zachter.

De benadering is echt grof, medium, fijn: eerst met grof materiaal de ergste vlekken er uit, dan dan pas met steeds fijnere sponsen en schoonmaakmiddelen werken.

Ik ben een enorme van van Vim geworden. 2 euro voor een hele fles met korrels, en het werkt geweldig.
In combinatie met de stalen schuurspons krijg ik zelfs de viltstift met wat boenen van de kisten.

Ik heb ook alcohol en aceton geprobeerd, maar dat werkte niet. Misschien al te oud.

PXL_20240728_150103542.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
En het resultaat:

PXL_20240728_211054531.jpg

Als je goed kijkt zitten er nog wat plekjes. Onder de laden zit een geraamte, en dat heeft wat gleuven in de kist geslepen waar nog wat vuil in zit, bijvoorbeeld. Op een gegeven moment wordt het ook een kwestie van 'diminishing returns' - om het nog een klein beetje beter te krijgen moet je steeds meer werk verrichten. Wat je hier ziet was 1,5 uur schoonmaakwerk, en zou er zeker nog dezelfde tijd in moeten steken om het nog iets beter te krijgen. Dat is het mij niet waard, ze zijn nu schoon en toonbaar, dat is genoeg.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Binnenkant van de laatjes. Dit zijn de slechtse, de meesten hebben helemaal geen zichtbare sporen, maar hier zaten heel hardnekkige plekken op de bodem.

De hoeken zijn ook erg lastig, daar kom je met je vinger niet in. En om nu met een schraapstaal aan de gang te gaan vond ik te ver gaan.

Wat trouwens ook prima werkte was schuurpapier, in combinatie met water laat dat geen sporen na maar laten strepen goed los.

De kleine laatjes zijn een crime, daar kom je met je handen niet goed in. Ik heb er buiten nog 16 in het water liggen :{

PXL_20240728_211109395.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.915
807
Enschede, Twente
@Don_Paul Waar koop je Vim? Ik zie het nooit ergens. Had wel een tijdje een alternatief (Bingo Ov) uit de Turkse supermarkt waar ik yoghurt etc. koop, maar die hebben het ook al een hele tijd niet meer.
Dat stomme alternatief (Cif) vind ik oplichting: je betaalt goud voor water waar ze mee verdunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.