Werkplaats op 1e etage

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
En toen ging ik nadenken. Is het wel handig om zoiets aan de gevel te monteren? En dan ook nog vlak bij een hoek? (antwoord: nee, dat is niet slim)

En is 1,5 ton tilgewicht niet overdreven? (antwoord: ja, dat is overdreven).

Dus, de heiskraan mag weer de verkoop in. Veel te robuust voor mijn doeleinde.

In plaats daarvan een lichter alternatief. Deze kan over de de rand van het balkon zwenken. Er zit een driehoeksconstructie op, waardoor 150 kg tillen mogelijk is - meer dan genoeg.

Met een kettingtakel kan ik moeiteloos dingen omhoog en omlaag transporteren. Voor zware dingen is die kettingtakel ideaal (tilgewicht: 3 ton!), maar voor licht werk ook weer overkill. Veel te vaak rondgaan om iets omhoog te krijgen. Ik zal nog eens naar een simpele katrol uitkijken. Ook al omdat die kettingtakel iets van 30 kilo weegt, en om die met een trapje boven je hoofd aan het oog van de kraan te haken is ook niet echt handig.

kraan nieuw.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik had ooit een gereedschapskast voor al mijn systainers gemaakt, met verstelbare planken.
Voor opbergen prima, maar je moet de kist er uit halen om hem open te doen. En dus bleef die kist daarna op de zaagtafel staan, of op de werkbank, of op de vloer. En vaak heb je er twee nodig, of drie, en die bleven dan ook overal staan. Kortom: niet ideaal.

oude kast.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik zat al een tijdje verliefd te kijken naar die systainer kasten met lades, waarin je systainer gewoon open kan doen (en open kan laten staan). Maar ja, de prijs van die dingen... En dan die lades er nog bij...

Gelukkig kwam ik een tijdje later een aantal van die kasten 2e hands tegen. Uurtje of wat rijden, maar dat maakt niet uit. Voor een prima prijs (1/10 van de nieuwprijs) bovendien - en dan kon ik kijken of het wat was voor mij.

8 kasten van 50 hoog, met lades erin, opgehaald. Ze stonden al een tijdje te verstoffen :)

ophalen kasten.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Alle lades eruit gehaald, van binnen en buiten schoongemaakt. Lijmresten (ze hadden in een bus gestaan) verwijderd. Alle lageleiders met vet ingesmeerd. Verbogen vergrendelsystemen weer teruggebogen. Een aantal lades vergrendelen niet meer (palletje ontbreekt) maar ik zit niet in een aardbevingsgebied, dus die lades blijven bij mij wel dichtzitten.

na alles schoongemaakt te hebben, weer opgebouwd (slechtste kasten, waar een stukje plaatwerk uit gehaald was, boven). Schoonmaakmiddelen staan nog in de kast!

berner kasten.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Van de kasten heb ik direct het een en ander geleerd, Allereerst dat die lades ERG handig zijn. Ik kan een la naar voren schuiven, deksel open doen, spullen pakken, aan het werk gaan, spullen opbergen in de doos en weer naar binnen. Perfect voor mij!

Daarnaast, niet verrassend, is zo'n systeem tot maximaal 2 meter werkbaar, maar daarboven niet - je kan dan niet meer in de doos kijken (als je niet in de NBA speelt) laat staan wat pakken.

Ook zijn de lageleiders natuurlijk verstelbaar, en dat is uiteraard praktisch. Systainers hebben (hadden) een aantal standaardmaten, die aan elkaar gerelateerd zijn. De standaard systainers hebben de modellen I tot V (natuurlijk kwam ik dit mooie tabelletje pas later tegen) en die wil je allemaal kwijt kunnen.

Hoogte
I
105.0 (2 × 52.5 mm)
II
157.5( 3 × 52.5 mm)
III
210.0 (4 × 52.5 mm)
IV
315.0 (6 × 52.5 mm)
V420.0 (8 x 52.5 mm)
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Er zit dus wel logica in de hoogte van de diverse modellen. Verreweg de meeste gaan met 105 mm omhoog, alleen de systainer II niet. En laat dat nu juist een van de meer praktische modellen zijn voor algemeen gebruik. Je alleen baseren op 105mm is dus geen optie als je ook model II wilt ondersteunen.

Alles bij Festool is op deze maten gebaseerd: de hoogte van de zaagtafel, de hoogte van de afkortzaag, de MFT/3 enzovoorts. Je kan dus altijd een stapel systainers als extra ondersteuning gebruikten. Brilliant!
TOTDAT...

Tanos/Festool de Systainer/3 introduceerden. Met een extra handvat voorop (handig!). Een een afwijkende hoogte (heel onhandig!). orig jaar een nieuwe standaardmaat geintroduceerd. Vanaf dat moment zijn de nieuwe systainers gebaseerd op veelvouden van 50 mm (handig!) plus 30 mm (onhandig!).

En de Systainer3 type I is nog WEL gebaseerd op 52.5, en dus nog gelijk aan de oude maat (ik weet niet of ik dit nu handig of onhandig moet vinden, eigenlijk).

Dus, de nieuwste types wijken af van de standaard 'oude' systainer maten.

En ik heb een mix van alles, want ik heb partijen van systainers opgekocht de afgelopen jaren. Dus, als ik een fijnmazig opbergsysteem wil hebben die alle maten aankan, MOET ik naar verstelbare hoogtes toe.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
De Bernard kasten kunnen hierbij als referentie dienen.

De lageleiders zitten hier in uitsparingen die - zo goed als ik dan kan opmeten - gebaseerd lijken op het 32mm systeem. Dat opent mogelijkheden!

berner lade.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Hier een voorbeeld van de gevulde kast.

Ik heb geexperimenteerd met oude systainers (Classic), nieuwe systainers (T-Lock) en nieuwste SYS-3 systainers. Ik realiseerde me daarbij ook dat af en toe wat 'extra' ruimte overhebben onvermijdelijk is, en dat ik me met name moest gaan richten op een standaard systeem.

Maar, ik wil dus ook een kast hebben waarvan ik de indeling later aan kan passen. De vraag is dus hoe?

gevulde racks.jpeg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik had dus een aantal doeleinden:

  • Mijn oude 'kantoorkasten' weg. Ik had daar allemaal dozen en los gereedschap inliggen, meestal in dozen achter deurtjes. Niet handig. De kast nam een hele wand in beslag bovendien. De vakken waren inefficient ingedeeld (te breed) en te diep.
  • Mijn oude opbergkast voor systainers weg
  • Een nieuwe opbergkast erbij maken, met lades op basis van sytainers
  • De lades moeten verstelbaar zijn
  • De systainers moeten efficient in te delen zijn. Ik denk aan schuim, zodat alles netjes opgeborgen kan worden.
  • Kijken of ik het materiaal van de oude kantoorkasten kan hergebruiken om deze kast te maken. Bespaart kosten EN goed voor millieu
  • Kijken of dit allemaal 'slim en efficient' kan. Ik vindt het leuk om dingen te maken die met weinig materiaal werken, of die dubbel gebruik ondersteunen.
  • Een en ander moet groeibestendig zijn. Ik krijg vast in de toekomst nog meer gereedschap...
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Een kast bestaande uit 5 delen, met deurtjes boven en beneden, alle vakken 55 breed en 60 diep.
In de constructie zijn het eigenlijk 2 kasten van 2 delen, met de middelste planken daartussen gehangen (vroeger de plek voor de PC).

En ik had hierin dus alles gegooid wat geen eigen plek kan, inclusief gereedschapsdozen, kisten, losse projecten (oude schaven/beitels/zagen/...) bitjes, boren, schroevendraaiers enzovoorts.

Dat moest dus eerst allemaal leeg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
De kast bestond uit spaanplaat; alles was op maat gemaakt voor de kamer.

Ik moest eerst alles ergens kwijt om hem uit elkaar te halen.
Alles dus in dozen en systainers gegooid en die overal opgestapeld waar plek was.

En dat zag er dus zo uit.
Alles wat je hier ziet is tijdens het verbouwingstraject ook nog minimaal 5 keer van plaats veranderd.

tijdelijke situatie.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Wat ook heel fijn was: als je al je gereedschap in lege dozen en systainers gooit kom je er tijdens het werken al heel snel achter dat je daarvoor dat gereedschap nodig hebt. Gereedschap waarvan je niet meer precies weet waar je het gelaten hebt; maar het zal vast in een (ongelabelde) doos ...

Dus elke keer al die dozen aflopen, en, voorspelbaar, natuurlijk zit het altijd in de onderste doos.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Maar goed, ik kon in ieder geval de kast leegmaken. Althans: per deel, want ik had inmiddels bijna geen ruimte meer om te lopen.

Die kast bleek nog heel behoorlijk in elkaar te zitten, met een platform eronder waardoor de kast tot NET boven de steunbalk liep die je hier aan het plafond ziet. Of eigenlijk NET NIET, met een tiende millimeter speling, maar zeker niet genoeg om hier iets te manipuleren.

kast gedemonteerd.jpg
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
En dus kon de kast ook niet simpel van het platform geschoven worden. Want (a) zat alles nog een keer extra aan het platform geschroefd, (b) zaten de delen ook nog extra aan de wand geschroefd, en (c) was de kast + platform hoger dan de steunbalk.

En ik kwam niet bij het platform omdat de kast daarop stond.

Ik moest dus eerst het middendeel demonteren voordat ik vanaf de zijkant het platform uit elkaar kon halen, en daarna de twee linkerkasten er af geschoven, daar alle planken uit demonteren, de deurtjes er uit, de kast toen naar voren, de achterkant er af, en toen boven- en onderkant er af. En daarna voor de 2 rechterkasten hetzelfde,

Dat was ook het moment waarop ik me enstig af begon te vragen of ik niet beter de hele boel in elkaar kon stampen en nieuw hout kon halen. Daar kwam ik trouwens wel van terug toen ik zag wat een stukje spaanplaat - waar ik ook nog eens een bloedhekel aan heb - tegenwoordig kost. Het had WEL veel tijd bespaard om alles nieuw op te bouwen, maar ach, hobby he.

En het geeft ook waardering als je duurzaam bezig bent, natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.