Werkplaats op 1e etage

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik wil jullie meenemen in het bouwen/inrichten van een werkkamer (hobbykamer). Ik ben er al een tijdje mee bezig, en nu het er naar uit ziet dat het allemaal gaat lukken heb ik voldoende vertrouwen om een en ander te gaan posten...

De beste plek voor de werkkamer is - apart genoeg - op de eerste etage. Geen grote schuur, geen garage, dus het is niet anders. Er is hier een grote (werk)kamer met 2 deuren die uitkomen op een balkon.

04. Achterzijde.jpeg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
De vorige eigenaar had hier een kantoor aan huis. Ik heb een deel van de spullen overgenomen (met name de kasten). Ook is er in de kamer een complete keuken aanwezig; aangelegd toen er beneden een nieuwe keuken in kwam, zodat er boven gewoon gekookt kan worden. Ik had er zelf voor gekozen dan maar 2 weken thuisbezorgd te gebruiken denk ik :)

Ik heb dus een werkkamer met een wasbak (ideaal), koelkast (handig), afzuigkap (?) en oven (extra bergruimte).

Dit was, voor de duidelijkheid, de inrichting bij overname. Al die spullen zijn er dus uitgegaan.

23. Werkkamer-1.jpg25. Werkkamer-3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Via het balkon al mijn gereedschap naar boven gehesen (via een verhuislift) en in de kamer gezet, zonder veel aandacht voor waar wat staat. Alle spullen in de keukenkasten en in de archiefkasten gepropt, en er even niet meer naar gekeken.

Maar, met de loop van de tijd kwam er steeds meer gereedschap bij, en begon het een rotzooi te worden. Ik heb een mix van handgereedschap, stationaire machines, 2 werkbanken, en nog wat exoten, zoals een 3D printer (inmiddels 2) op de kamer staan. Ik kwam er ook achter dat de - zeer steile - trap erg onhandig was om hout naar boven te brengen.

Ook heb ik de neiging alles wat ik gebruik 'tijdelijk' te laten staan waar ik het neerzet. Elk horizontaal oppervlak staat dus continu vol met gereedschap, halffabrikaten, schroeven, lijm etc.

Daarom heb ik een aantal fundamentele keuzes gemaakt:
  • grof werk (verzagen) moet op de Begane grond
  • zoveel mogelijk hout via het balkon naar boven/beneden brengen
  • de inrichting moet dwingen tot het continu opruimen van het gereedschap
  • niet de hele tijd naar boven/beneden moeten lopen voor kleine klusjes/schroeven etc
  • afstappen van al die losse gereedschapsdozen waarin standaard de spullen geleverd worden
  • zoveel mogelijk loopruimte/beweegruimte
Ik zit zwaar in de Festool lijn, dus is het logisch daar op voort te borduren. Overigens is veel 2e hands, nieuw vindt ik zonde van mijn geld :)

Dat betekent dus:
  • De schuur beneden inrichten voor zaagwerk
  • Opslag van bevestigingsmateriaal etc zowel boven als beneden
  • Kleine kraan op balkon
  • Al het gereedschap in gereedschapskast of in systainers zodat eenvoudig spullen gepakt en opgeborgen kunnen worden
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Om te beginnen de schuurinrichting.

Walko in schuur.jpg

Een Walko om plaatmateriaal en grof hout op te zagen. Daarnaast ook een ophangbord voor schroevendraaiers, tangen, sleutels etc.

Veel van die dingen heb ik dubbel: zowel boven, als beneden een set. Dat klinkt heel luxe, maar is erg praktisch. Ik merk namelijk dat ik anders (a) eerst de klus uitstel (het gereedschap ligt immers boven/beneden) en (b) na de klus het gereedschap laat liggen waar ik bezig ben (want misschien moet ik nog wel wat doen).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.646
2.822
Je kan ook je werkplaats beneden maken en boven gaan wonen. Scheelt een hoop gesleep. Ik hoop dat je begripvolle buren hebt. Lijkt een mooie brede ruimte met goed natuurlijk licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en ZotVanHout

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Beneden is nog veel netter ... dus dat is geen optie.
Ik heb wel buren, maar het huis is vrijstaand aan beide kanten, dus geen contactgeluid.

Het is inderdaad een mooie (en grote!) ruimte. Maar als je er een tijdje werkt wordt het vanzelf minder mooi...
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
In de schuur hangt een schroevenkast die ik uit mijn vorige werkruimte meegenomen heb.

Ik heb ooit een zwik opbergbakjes (met rails) gekocht en die hierin gemonteerd.
Daarbij is ook de binnenkant van de deur gebruikt. De bakjes zijn daar 1 hoogte versprongen; en de bakjes aan de achterwand hebben 1 bakje ruimte erboven (is toch nodig om spullen te pakken).

schroevenkast 1.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.646
2.822
Het klinkt bekent. Alle horizontale vlakken worden opslag. Er lopen meerdere projecten door elkaar, je kwam weer wat mooi hout tegen in een container en voor je het weet, kan je nergens meer bij. Ik moet ook altijd moeite doen om de hal werkbaar te houden. Maar geen directe buren geeft je een stuk meer bewegingsruimte.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
En hier de binnenkant.
Enige nadeel van deze constructue is dat er niets boven een bakje uit mag steken - dan gaat de kast niet dicht. En niet met teveel geweld de deur opendoen natuurlijk.

Voordeel is dus wel een dubbele opslagmogelijkheid.


schroevenkast binnen.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Het is trouwens gefineerd MDF, via een houtsloophandel gekocht. Ik heb alleen de buitenkant in de olie gezet :) maar wel gezorgd voor een doorlopend patroon.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.646
2.822
Als je daarna een dieper deurtje maakt, kan je daar nog zo'n zelfde hoeveelheid korte bakjes kwijt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
937
491
Noord-Veluwe
Met 2 3D printers is een afzuigkap helemaal niet verkeerd! Die lucht wil je liefst zo snel mogelijk wegwerken.

Als die oven ook op lage temperaturen gezet kan worden (sommige ovens kunnen dat i.v.m. slow cooking), dan kun je ook daar meer plezier van hebben dan je in eerste instantie zou verwachten. Helpt bij het laten harden of drogen.

Ik zie dat je het ook over stationaire machines hebt. Als daar bakbeesten bij zitten, let je dan wel goed op de maximale vloerbelasting? Als ik zie wat mijn machines wegen, dan kan dat best relevant worden op een verdiepingsvloer.

Maar volgens mij kun je daar een heel mooi werkplekje maken!

En zo'n balkon kan ook erg handig zijn. Partytent erop en je heb een uitstekende plek om verf e.d. te spuiten. Ook die luchten wil je immers liever niet in je werkruimte hebben.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
De bakjes kunnen toch allemaal op de achterwand?
Nee, dan kan je er niet meer in met je hand. Tenminste, met mijn lompe handen lukt dat niet. Je wil zo'n bakje er ook uit kunnen halen om ergens anders te gebruiken, en ik ben ook als de dood dat je daarmee de bakjes erboven ook van de rail afstoot.

Vandaar deze oplossing, en die werkt eigenlijk prima - zeker omdat het allemaal compact moet/moest.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik zie dat je het ook over stationaire machines hebt. Als daar bakbeesten bij zitten, let je dan wel goed op de maximale vloerbelasting? Als ik zie wat mijn machines wegen, dan kan dat best relevant worden op een verdiepingsvloer.
Het zijn relatief lichte machines. Zaaftafel (Festool), Lintzaagje (HBM), Draaibank (Midi), van/vlakbankje (Kity), dat werk. Anders had ik ze ook nooit boven gekregen... Ik zit elke keer verliefd naar die antieke lintzagen te kijken, maar kan ze niet kwijt, en ik krijg ze niet goed omhoog.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
295
37
Gouderak
Ik wordt nieuwsgierig, benieuwd hoe die er uit ziet.
U vraagt, wij draaien.

Het houd kan ik dus beneden grof of maat maken. Nu moet het nog naar boven, en liefst niet via de trap.

Oplossing: een heisarm buiten.
Ik heb marktplaats afgezocht, en kwam een prachtige, stevige heisarm tegen. Met een voet erbij die aan een kolom of muur gemonteerd kan worden, dan kan deze zwenken. Tilgewicht maar liefst 1500! kilo.

kraan oud.jpeg

kraan oud voet.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.