Werking van het hout in visgraat tafelblad

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Hallo, ik ben van plan om een tafelblad te maken van massief hout ca 4 cm dik. De latten worden in een visgraat motief (3) aan elkaar gelijmd (100*250 cm). Rondom wordt het afgewerkt met een een rand dat als een soort lijst om het blad zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bang voor de werking van het hout en omdat er een soort lijst omheen zit dat het gaat scheuren.
Groet, Ruud
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
massief is door de wisselende vochtigheidsgraad + temperatuur altijd een uitdaging
visgraat doet daar nog een schepje bovenop omdat er zowel in de breedte als de lengte een aansluiting is
veel hangt af van de akklimatisatie van je hout aan de ruimte waar het uiteindelijk komt te staan + de manier waarop je het afwerkt
 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
massief is door de wisselende vochtigheidsgraad + temperatuur altijd een uitdaging
visgraat doet daar nog een schepje bovenop omdat er zowel in de breedte als de lengte een aansluiting is
veel hangt af van de akklimatisatie van je hout aan de ruimte waar het uiteindelijk komt te staan + de manier waarop je het afwerkt
Bedankt voor je reactie. Wat zou een goede afwerking zijn?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Hallo, ik ben van plan om een tafelblad te maken van massief hout ca 4 cm dik. De latten worden in een visgraat motief (3) aan elkaar gelijmd (100*250 cm). Rondom wordt het afgewerkt met een een rand dat als een soort lijst om het blad zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bang voor de werking van het hout en omdat er een soort lijst omheen zit dat het gaat scheuren.
Groet, Ruud
Ik zou mijn mailadres niet gauw als naam op een forum gebruiken
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Ik heb deze zomer een visgraat tafel gemaakt (bouwverslag: Visgraat tafel eik). Ik zou aanraden het niet uit massief hout te doen dat gaat heel moeilijk te klemmen zijn en gaat bijna zeker scheurtjes op leveren.

Ik heb strips van 20 cm breed en 1,5 cm dik gelijmd op een multiplex plaat en je ziet na 6 maanden ook al dat er kleine scheurtjes zijn ontstaan. Ik denk dat dit met 4 cm dik massief eiken niet beter zal gaan.

Ik was zelf aan het denken om voor een volgende versie fineer strips van max 5 mm dik te gebruiken.
 

Bijlagen

  • IMG_0962.jpeg
    IMG_0962.jpeg
    172,6 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0961.jpeg
    IMG_0961.jpeg
    166,3 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: Taab en Charel09

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het plakken van werkend hout op een niet werkende ondergrond zoals multiplex zal waarschijnlijk altijd problemen geven. Ik heb dan eerder vertrouwen in een massief blad van vier cm dat onderling verlijmd is. Je zult dan minder problemen zien, waarschijnlijk het eerst op de plekken waar dwarshout langshout ontmoet. Maar ik denk dat de kans op doorhangen wat groter wordt.

Fons
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor je reactie. Wat zou een goede afwerking zijn?
onder #6 staat de praktijkervaring van Jenzz10
ik denk dat de skylt die hij gebruikt heeft, een lak of vernis is die afsluit, dus geen olie
van olie verwacht ik dat ze het hout minder tegen vochtigheidsgraad - + temperatuurschommelen afschermt
je dient beide zijden van het blad op dezelfde wijze te behandelen
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Inderdaad, die skylt is een 2 componenten lak. Er zijn al veel goede ervaringen gedeeld op het forum met deze lak. Ik denk dat die normaal gebruikt wordt voor vloeren. Dus zeer sterk..

 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Het plakken van werkend hout op een niet werkende ondergrond zoals multiplex zal waarschijnlijk altijd problemen geven. Ik heb dan eerder vertrouwen in een massief blad van vier cm dat onderling verlijmd is. Je zult dan minder problemen zien, waarschijnlijk het eerst op de plekken waar dwarshout langshout ontmoet. Maar ik denk dat de kans op doorhangen wat groter wordt.

Fons

Het plakken van werkend hout op een niet werkende ondergrond zoals multiplex zal waarschijnlijk altijd problemen geven. Ik heb dan eerder vertrouwen in een massief blad van vier cm dat onderling verlijmd is. Je zult dan minder problemen zien, waarschijnlijk het eerst op de plekken waar dwarshout langshout ontmoet. Maar ik denk dat de kans op doorhangen wat groter wordt.

Fons
Bedankt voor je advies!

Groet, Ruud
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Op zich wordt parket toch ook op de vloer gelijmd, hoe is dat anders op een multiplex plaat? Of krijg je ook krimp scheurtjes in je vloer? Ik kan me voorstellen dat het multiplex gaat werken als het eenzijdig beplakt wordt..
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Vloeren werken ook. Je probeert bij vloeren de temperatuur en vochtigheid zo constant mogelijk te houden. Voor tapis wordt meestal een tussenvloer gebruikt die uit kleine kruislings verlijmde latjes bestaat van 9mm dik. Dit wordt eerst op de ondervloer gelijmd en daarna wordt de tapis vloer daar weer op gelijmd en genageld. Het gebeurt nog geregeld dat de tussenvloer door te veel beweging loskomt van de ondergrond.
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
2C-lakken vallen hier in de smaak
zelf probeer ik die te vermijden, omdat je meestal met een overschot mengsel zit, wat niet ecologisch + economisch is
voor een tafel zie ik geen reden om de - naar men beweert - hardste lak te gebruiken
Ja dat is waar, al heb ik goede ervaringen met een maatbeker en pippet om het overschot tot een minimum te beperken.
Ik ben vooral fan doordat het zo een matte lak is, je ziet amper dat er een lak op zit.
Nu ik weinig ervaring met andere lakken, ik spreek enkel over wat ik ken :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben vooral fan doordat het zo een matte lak is, je ziet amper dat er een lak op zit.
ere wie ere toekomt
heb deze tot grote tevredenheid voor een eiken trap gebruikt
mat & je merkt haast niet dat die er op ligt
op waterbasis, zonder solventen & ik ruik hem niet (bij het lakken)
zuinig bij het aanbrengen (had de helft te veel gekocht)
producent huist in de zuidelijke nederlanden
blijkbaar biedt ook bol.com die aan
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb het iets anders gedaan. Multi/duoplank eiken visgraat parket(geschikt voor vloerverwarming) gelijmd op een plaat multiplex, en afgewerkt met een eiken rand van 4 cm dik. Het visgraat parket heb ik wel verzaagd naar Hongaarse punt maar het idee is hetzelfde.

De eiken rand die eromheen heeft een ingezaagde gleuf van 18mm dik welke over het multiplex schuift.

Dit alles met Skylt afgelakt en een zelfgemaakt stalen frame eronder.

Nu na 4 jaar nog steeds geen scheurtjes.

IMG_6066.jpg

IMG_6073.jpgIMG_6077.jpg
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb het iets anders gedaan. Multi/duoplank eiken visgraat parket(geschikt voor vloerverwarming) gelijmd op een plaat multiplex, en afgewerkt met een eiken rand van 4 cm dik. Het visgraat parket heb ik wel verzaagd naar Hongaarse punt maar het idee is hetzelfde.

De eiken rand die eromheen heeft een ingezaagde gleuf van 18mm dik welke over het multiplex schuift.

Dit alles met Skylt afgelakt en een zelfgemaakt stalen frame eronder.

Nu na 4 jaar nog steeds geen scheurtjes.
Heb je mes groef verbinding van het parket ook verlijmd? Zo ja, weet je nog welke lijm je daar voor gebruikt hebt? Ik ben uiteindelijk van plan om ook een dergelijke tafel te maken, maar ik vraag me af hoe ik kan voorkomen dat de parketplanken gaan verschuiven op de multiplex. Je kan deze planken immers niet goed vastklemmen..
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Heb je mes groef verbinding van het parket ook verlijmd? Zo ja, weet je nog welke lijm je daar voor gebruikt hebt? Ik ben uiteindelijk van plan om ook een dergelijke tafel te maken, maar ik vraag me af hoe ik kan voorkomen dat de parketplanken gaan verschuiven op de multiplex. Je kan deze planken immers niet goed vastklemmen..
ja, ook verlijmd. Alsmede de gehele onderkant. ik had D3 parket nadenlijm gebruikt, maar de gewone houtlijm van de Action is net zo goed.

had een plankje op het multiplex geschroeft waar de eerste planken tegenaan gedrukt konden worden.

Ik had een mooie vlakke binnendeur als ondergrond gebruikt. Verder wat zware tegels om het aan te drukken. Maar als je een vloer legt kun je dit parket ook niet klemmen.

Ik had eerst alles op maat gezaagd in hongaarse punt model. Nu achteraf zou ik dat niet meer zo doen. gewoon 1 baan leggen en daarna met invalzaag op maat zagen. Dat geeft een strakker resultaat.

Ook had ik in de afgezaagde punten een groefje gefreesd en daar een lamello ingelijmd. Maar vraag mij af of dit nu wel echt nodig is geweest.
 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
ja, ook verlijmd. Alsmede de gehele onderkant. ik had D3 parket nadenlijm gebruikt, maar de gewone houtlijm van de Action is net zo goed.

had een plankje op het multiplex geschroeft waar de eerste planken tegenaan gedrukt konden worden.

Ik had een mooie vlakke binnendeur als ondergrond gebruikt. Verder wat zware tegels om het aan te drukken. Maar als je een vloer legt kun je dit parket ook niet klemmen.

Ik had eerst alles op maat gezaagd in hongaarse punt model. Nu achteraf zou ik dat niet meer zo doen. gewoon 1 baan leggen en daarna met invalzaag op maat zagen. Dat geeft een strakker resultaat.

Ook had ik in de afgezaagde punten een groefje gefreesd en daar een lamello ingelijmd. Maar vraag mij af of dit nu wel echt nodig is geweest.
Je schrijft dat het multiplex in de eikenhouten rand valt waar je een ruimte van 18 mm in hebt gemaakt. Hoe zit het dan met de aansluiting van de schuine latten tegen deze rand. Heb je daar een ruimte voor expansie gerealiseerd?
Groet, Ruud
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Je schrijft dat het multiplex in de eikenhouten rand valt waar je een ruimte van 18 mm in hebt gemaakt. Hoe zit het dan met de aansluiting van de schuine latten tegen deze rand. Heb je daar een ruimte voor expansie gerealiseerd?
Groet, Ruud
Het multiplex steekt 4 cm uit rondom tov het visgraat. De eiken balk erom heen is 7 cm breed en 4 cm dik. Daarin een groef gezaagd van ongeveer 5 cm diep en 18mm hoog. Dit schuift precies over het multiplex heen.

Dan deze balk los erop schuiven en met invalzaag en liniaal precies op de grens visgraat en balk nog even zagen zodat dit beide mooi op elkaar aansluit. Daarna lijm erop en met spanbanden aantrekken.

Verder zit de eiken balk van onderaf ook nog geschroeft in het multiplex.

Het mulltiplex is gewoon een plaat underlayment. Goedkoopste wat er was in de bouwmarkt. Ziet er niet heel mooi uit maar dat zie je toch niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.