Werking van het hout in visgraat tafelblad

17 jul 2019
8
1
Hallo, ik ben van plan om een tafelblad te maken van massief hout ca 4 cm dik. De latten worden in een visgraat motief (3) aan elkaar gelijmd (100*250 cm). Rondom wordt het afgewerkt met een een rand dat als een soort lijst om het blad zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bang voor de werking van het hout en omdat er een soort lijst omheen zit dat het gaat scheuren.
Groet, Ruud

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
1.902
376
Klein-Brabant, Vlaanderen
massief is door de wisselende vochtigheidsgraad + temperatuur altijd een uitdaging
visgraat doet daar nog een schepje bovenop omdat er zowel in de breedte als de lengte een aansluiting is
veel hangt af van de akklimatisatie van je hout aan de ruimte waar het uiteindelijk komt te staan + de manier waarop je het afwerkt

17 jul 2019
8
1
massief is door de wisselende vochtigheidsgraad + temperatuur altijd een uitdaging
visgraat doet daar nog een schepje bovenop omdat er zowel in de breedte als de lengte een aansluiting is
veel hangt af van de akklimatisatie van je hout aan de ruimte waar het uiteindelijk komt te staan + de manier waarop je het afwerkt
Bedankt voor je reactie. Wat zou een goede afwerking zijn?

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
Hallo, ik ben van plan om een tafelblad te maken van massief hout ca 4 cm dik. De latten worden in een visgraat motief (3) aan elkaar gelijmd (100*250 cm). Rondom wordt het afgewerkt met een een rand dat als een soort lijst om het blad zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bang voor de werking van het hout en omdat er een soort lijst omheen zit dat het gaat scheuren.
Groet, Ruud
Ik zou mijn mailadres niet gauw als naam op een forum gebruiken

Jenzz10

Nieuw lid
29 dec 2017
13
7
Ik heb deze zomer een visgraat tafel gemaakt (bouwverslag: Visgraat tafel eik). Ik zou aanraden het niet uit massief hout te doen dat gaat heel moeilijk te klemmen zijn en gaat bijna zeker scheurtjes op leveren.

Ik heb strips van 20 cm breed en 1,5 cm dik gelijmd op een multiplex plaat en je ziet na 6 maanden ook al dat er kleine scheurtjes zijn ontstaan. Ik denk dat dit met 4 cm dik massief eiken niet beter zal gaan.

Ik was zelf aan het denken om voor een volgende versie fineer strips van max 5 mm dik te gebruiken.

Bijlagen

• IMG_0962.jpeg
    IMG_0962.jpeg
    172,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG_0961.jpeg
    IMG_0961.jpeg
    166,3 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.060
276
Leeuwarden
Het plakken van werkend hout op een niet werkende ondergrond zoals multiplex zal waarschijnlijk altijd problemen geven. Ik heb dan eerder vertrouwen in een massief blad van vier cm dat onderling verlijmd is. Je zult dan minder problemen zien, waarschijnlijk het eerst op de plekken waar dwarshout langshout ontmoet. Maar ik denk dat de kans op doorhangen wat groter wordt.

Fons

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
1.902
376
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor je reactie. Wat zou een goede afwerking zijn?
onder #6 staat de praktijkervaring van Jenzz10
ik denk dat de skylt die hij gebruikt heeft, een lak of vernis is die afsluit, dus geen olie
van olie verwacht ik dat ze het hout minder tegen vochtigheidsgraad - + temperatuurschommelen afschermt
je dient beide zijden van het blad op dezelfde wijze te behandelen

Jenzz10

Nieuw lid
29 dec 2017
13
7
Inderdaad, die skylt is een 2 componenten lak. Er zijn al veel goede ervaringen gedeeld op het forum met deze lak. Ik denk dat die normaal gebruikt wordt voor vloeren. Dus zeer sterk..

17 jul 2019
8
1
Het plakken van werkend hout op een niet werkende ondergrond zoals multiplex zal waarschijnlijk altijd problemen geven. Ik heb dan eerder vertrouwen in een massief blad van vier cm dat onderling verlijmd is. Je zult dan minder problemen zien, waarschijnlijk het eerst op de plekken waar dwarshout langshout ontmoet. Maar ik denk dat de kans op doorhangen wat groter wordt.

Fons

Fons
Bedankt voor je advies!

Groet, Ruud

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
433
25
Groningen
Op zich wordt parket toch ook op de vloer gelijmd, hoe is dat anders op een multiplex plaat? Of krijg je ook krimp scheurtjes in je vloer? Ik kan me voorstellen dat het multiplex gaat werken als het eenzijdig beplakt wordt..

• Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.699
204
Vloeren werken ook. Je probeert bij vloeren de temperatuur en vochtigheid zo constant mogelijk te houden. Voor tapis wordt meestal een tussenvloer gebruikt die uit kleine kruislings verlijmde latjes bestaat van 9mm dik. Dit wordt eerst op de ondervloer gelijmd en daarna wordt de tapis vloer daar weer op gelijmd en genageld. Het gebeurt nog geregeld dat de tussenvloer door te veel beweging loskomt van de ondergrond.

Jenzz10

Nieuw lid
29 dec 2017
13
7
2C-lakken vallen hier in de smaak
zelf probeer ik die te vermijden, omdat je meestal met een overschot mengsel zit, wat niet ecologisch + economisch is
voor een tafel zie ik geen reden om de - naar men beweert - hardste lak te gebruiken
Ja dat is waar, al heb ik goede ervaringen met een maatbeker en pippet om het overschot tot een minimum te beperken.
Ik ben vooral fan doordat het zo een matte lak is, je ziet amper dat er een lak op zit.
Nu ik weinig ervaring met andere lakken, ik spreek enkel over wat ik ken :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.