Welke platen voor bar

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
329
68
Oss
dat was exact mijn punt dat de ene betonplex de andere niet is.
de duurdere betonplex is WBP verlijmd, dat betekent dat de plaat niet delamineert bij een kookproef van 72u, m.a.w. dat de lijm niet lost. WBP zegt helemaal niks over het hout in de fineerlagen die kunnen uiteraard, zoals alle hout, vocht opnemen en zwellen.
WBP platen kunnen exterieur gebruikt worden mits de platen gecoat en de randen gesealed worden.
vermits betonplex een fenolhars coating heeft zal die plaat, als de randen goed gesealed worden zeker geschikt zijn voor een bar, wat hier de vraag was.

Elke betonplex doet dit. Zelfs de duurste platen. Dringt het vocht binnen met riblings tot gevolg. De fenolcoating is geen waterbestendige laag. Dus dan zou de plaat ronden geschuurd, geprimerd worden dan voorzien van grondlaag en laklagen. Dan kun je beter een gewone berkenplaat gebruiken.

De laag zorgt alleen dat het oppervlakte van beton glad word. Maar is niet vochtwerend.

De duurdere betonplex worden de randen zelfs 3 maal geseald en dan bij eerste druppel water zie je de plaat zwellen. Zelfs als ze beschut liggen zijn kunnen ze vocht opgenomen worden daar waar vocht gewoon in lucht zit.

Op mijn werk worden circa 10 tal verschillende betonplex gebruikt maar dat zwelgedrag hoort bij de plaat en is niet te voorkomen. Lees maar eens de boeken van fabrikanten daarom de waarschuwing omdat iedereen juist denkt dat ze er tegen kunnen.

Verwerk circa 2000m² per maand voor Benelux

jorisvh

Post veel
nog even verder off topic ...
tijdens het bezoek aan de brouwerij was hun verklaring voor de beperkte produktie, dat ze niet buiten de (beperkende) muren van de abdij mochten brouwen, omdat anders de klassering 'abdijbier' niet meer goldt (goud met of zonder 't' ?)
het is de klassering "trappistenbier" die Orval verplicht om binnen de grenzen van hun klooster te brouwen.
de benaming abdijbier is helemaal niet beschermd, het wordt als een benaming voor een type bier gebruikt. bij mijn weten werken er bij AB Inbev of Heineken alleszins geen religieuzen die Leffe of Affligem brouwen ;-).

Orval heeft enkele jaren geleden, na het winnen van wat prijzen, inderdaad problemen gehad om te volgen met productie waardoor er schaarste was, zowel in horeca als bierhandels.
volgens mijn info was de flessenhals de beperkte ruimte om het bier te laten rusten alvorens het uit te leveren. ze konden wel meer brouwen maar hadden gewoon geen plek om de bakken neer te zetten.
nu houden ze het, denk ik, 6 weken i.p.v. 3 maanden bij waardoor hun capaciteit ahw verdubbeld is.
(voor mij geen probleem, ik heb laat hem thuis minstens 3 maanden verder rijpen alvorens er aan te zitten)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen

het is de klassering "trappistenbier" die Orval verplicht om binnen de grenzen van hun klooster te brouwen.
de benaming abdijbier is helemaal niet beschermd, het wordt als een benaming voor een type bier gebruikt. bij mijn weten werken er bij AB Inbev of Heineken alleszins geen religieuzen die Leffe of Affligem brouwen ;-).

Orval heeft enkele jaren geleden, na het winnen van wat prijzen, inderdaad problemen gehad om te volgen met productie waardoor er schaarste was, zowel in horeca als bierhandels.
volgens mijn info was de flessenhals de beperkte ruimte om het bier te laten rusten alvorens het uit te leveren. ze konden wel meer brouwen maar hadden gewoon geen plek om de bakken neer te zetten.
nu houden ze het, denk ik, 6 weken i.p.v. 3 maanden bij waardoor hun capaciteit ahw verdubbeld is.
(voor mij geen probleem, ik heb laat hem thuis minstens 3 maanden verder rijpen alvorens er aan te zitten)
inderdaad trappist, joris,
dank voor de aanvulling
de gids vertelde ons toen dat het hele gebeuren binnen de abdij moest gebeuren
meer details herinner ik mij niet
de stap van abdij naar - per abuus - abdijbier was in mijn schrijven klein
het mooie aan trappistenbier vind ik dat ze een deel van hun winst aan sociale doelen moeten besteden
ze hebben bv de bouw van de scoutslokalen in londerzeel gesubsidiëerd

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
Elke betonplex doet dit. Zelfs de duurste platen. Dringt het vocht binnen met riblings tot gevolg. De fenolcoating is geen waterbestendige laag. Dus dan zou de plaat ronden geschuurd, geprimerd worden dan voorzien van grondlaag en laklagen. Dan kun je beter een gewone berkenplaat gebruiken.

De laag zorgt alleen dat het oppervlakte van beton glad word. Maar is niet vochtwerend.

De duurdere betonplex worden de randen zelfs 3 maal geseald en dan bij eerste druppel water zie je de plaat zwellen. Zelfs als ze beschut liggen zijn kunnen ze vocht opgenomen worden daar waar vocht gewoon in lucht zit.

Op mijn werk worden circa 10 tal verschillende betonplex gebruikt maar dat zwelgedrag hoort bij de plaat en is niet te voorkomen. Lees maar eens de boeken van fabrikanten daarom de waarschuwing omdat iedereen juist denkt dat ze er tegen kunnen.

Verwerk circa 2000m² per maand voor Benelux
klopt helemaal.
Probleem is alleen dat de benaming betonplex ook vaak gebruikt wordt voor watervast verlijmde platen met een coating die wel heel lang in weer en wind kan.
zoals platen die voor aanhangers of balkons worden gebruikt

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente

Orval is mijn favoriet. Eigenlijk het enige alcoholhoudende bier dat ik drink. Ook interessant: Orval is de enige trappist met een vrouwelijke brouwmeester.
Hier in Enschede is een biercafé waar Orval in verschillende leeftijden op de kaart staat. Ik ben daar niet zo precieus in & drink ook het depot gewoon op.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
In mijn ervaring kun je zelfs OSB watervast krijgen door het heel goed te behandelen. Heb dat jaren geleden toegepast voor losse expositie-delen. Mooi afschuren maakt het m.i. tot een behoorlijk edel materiaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.