Ik zal een houten laten of een recht stuk metaal vastklemmen en daar de frees tegenaan houden. Ik meet dan van het middenpunt freeskopje tot aan rand van frees en op die afstand plaats ik bovengenoemde dan. Ik wil een uitsparing waarin ik de kopsekant van de multiplex plaat volledig in kan lijmen. Het lijk me dus inderdaad belangrijk dat de uitsparing goed recht/plat is zowel aan de zijkanten als onderinHet hangt ervan af hoe je de frees gaat gebruiken. Met een mal wordt het een kopieerfrees, met een rail en geleider een groeffrees. Wil je de bodem van de groef perfect vlak, is een andere snijvorm gewenst, dwz een frees die ook onderaan vlak freest. Meer info nodig!
Bij een groeffrees moet je vaker meer dan eens op en neer. Met schijffrees kun je bij minder diepe sponning vaak met een beweging of freesbeweging af en vaak ook iets nauwkeuriger. Althans zijn mijn bevindingen.Het hangt ervan af hoe je de frees gaat gebruiken. Met een mal wordt het een kopieerfrees, met een rail en geleider een groeffrees. Wil je de bodem van de groef perfect vlak, is een andere snijvorm gewenst, dwz een frees die ook onderaan vlak freest. Meer info nodig!
Ik ben groot fan van de schijffrees. Ik kan er veel sneller mee werken dan een groeffrees.
Ecotools heeft een goedkope set. 7-delige HM schijffreesset online bestellen
Het gebruik van een schijffrees wordt geopperd om de achterwand met de zijwand te verbinden denk ik.
Een groef in de kopse kant van de achterwand en een groef in de vlakke kant van het zijpaneel.
Dan met een veer ( strookje hout ) in de groeven en lijm dan panelen met elkaar verbinden.
De groef in de kopse kant kan je misschien nog wel met de freesmachine uit de hand maken, maar voor de groef in het zijpaneel heb je toch wel een freestafel nodig lijkt me. En eigenlijk werkt het voor beide groeven veel beter met een freestafel.
Of begrijp ik de beoogde toepassing niet goed?
In vergelijking met de verfprijs heb je natuurlijk een punt. Ben ook niet te beroerd om het te betalen maar dat de afwerking bijna de helft van de houtprijs is dan had ik misschien gewoon niet verwacht haha!Ja , skylt kost zo'n €40 per liter. Maar een blik verf €50 voor 3/4 liter. 2k afwerken is sterk, werkt lekker en geen gezeik met kringen door vocht. Even de tandjes op elkaar en je pinpas trekken!
Als je Brasilian Rosewood had gebruikt was de afwerking een fractie van de prijs daarvan geweest… M.a.w. het is relatief, ook als het gaat om de waarde die je je eigen maaksels toekent.In vergelijking met de verfprijs heb je natuurlijk een punt. Ben ook niet te beroerd om het te betalen maar dat de afwerking bijna de helft van de houtprijs is dan had ik misschien gewoon niet verwacht haha!
In vergelijking met de verfprijs heb je natuurlijk een punt. Ben ook niet te beroerd om het te betalen maar dat de afwerking bijna de helft van de houtprijs is dan had ik misschien gewoon niet verwacht haha!
Ik heb twee kastjes 40x90 en 40x 75 met twee planken en een boekenkastje. Heb berken multiplexplaat gekocht van 250bij 150 eneen van 1530bij 1530. Was 265 euro ongeveerHoe kom je trouwens bij m² ongeveer 1,5 plaat 1,25 x 2,5 zit er dan in je werkstuk
Misschien is je hout dan te goedkoop als je helft kwijt bent aan verf of olie of wax.
Maar goede lak of olie zorgt voor behoud van het meubel dus misschien is goedkoop ook duurkoop.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Glas halfvol of half leeg. En hobby kost geld
Ik heb twee kastjes 40x90 en 40x 75 met twee planken en een boekenkastje. Heb berken multiplexplaat gekocht van 250bij 150 eneen van 1530bij 1530. Was 265 euro ongeveer
Ja klopt. Ik heb wel nog een beetje restafval (zie zaagplan). Ach het moet ook gewoon mooi worden. Ik heb wel eens een beits gebruikt van 40 eu per 500 ml die sloeg zo vreemd uit (was een onbekende rode houtsoort) dus het is allemaal prijzig inderdaad. Bij dit weet ik tenminste, als ik de ervaringen mag geloven, dat het ook goed is dus dat is fijnWas op basis van je eerste schets of tekening denk dan is het 9 m² maar nu twijfel ik of het niet meer is.
Plaat 2,5 x 1,5 = 3,75 m² (dubbelzijdig 7,5 m²)
Plaat 1,525 x 1,525 = 2,3 m² ( dubbelzijdig 4,6 m² ) normaal is het verlies circa 10 tot 15% en moet meerdere keren worden behandeld
Keuzes om te behandelen zijn er te over maar alles is duur tegenwoordig
lijkt me rond de 40-50 euro / m² te zittenIk heb twee kastjes 40x90 en 40x 75 met twee planken en een boekenkastje. Heb berken multiplexplaat gekocht van 250bij 150 eneen van 1530bij 1530. Was 265 euro ongeveer