Welke balkmaat heb ik nodig?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.007
3.547
Een rolsteiger heb je meestal niet zo veel aan bij schoorstenen die uit de nok of daar vlak tegen aan staan. Je had het over een meter boven het dak. Dat kan nooit erg scheef zijn. Zijn de kanalen onder het dak versleept? Steigerplanken van onder er tegen aan en met steigerbuizen en kortelingen er een draagconstructie onder maken. Kan ook simpel met hout, als je dat liever gebruikt. Plaats anders een foto van je probleem.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
577
262
Ik vertrouw die schoorsteen niet. Ik ben bang dat die klapt als ik het bovenstuk eraf heb.
Het onderwerp drijft nogal af, maar toch: waar ben je bang voor als je van bovenaf begint?
Naar mijn beperkte kennis en ervaring zijn schoorstenen nagenoeg altijd vertand gemetseld in de muur. Zodra het deel boven de nok weg is, kan je overal beginnen met slopen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Schoorstenen zijn niet vertand. Staan los in de ruimte met een balk naar een gording. Op ongeveer 2 mtr hoog knikt de schoorsteen. Verspringt ongeveer 1.5 mtr.
1000014987.jpg

• Leuk
Waarderingen: John1969

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.007
3.547
Schoorsteen op het dak staat op een raveling. Staande stuk met wat balkjes een ladder maken. Dan kan je het rechtop staande deel daar op vast zetten met een paar spanbanden. Balk er achterlangs , die vastzetten op je trekbalken. Dan het schuine stuk voorzien van een draagconstructie, waar het schuine stuk op ligt. Zo te zien red je dat wel met 2 balkjes en wat 18mm platen er op . Dan kan je het spul van boven naar beneden weg prikken.

• Leuk
Waarderingen: Evert ! en John1969

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.007
3.547
Schoorsteen slopen is zo klaar. Je puin afvoeren gaat de meeste tijd in zitten. Heb je een grote container?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Nee, die heb ik niet. Ik heb er voor meerdere klussen wel enkele containers nodig. Als bijna leek schat je het aantal meestal te laag in. Er zijn nog wel enkele andere redenen om dingen uit te besteden. Het gaat een stuk sneller en ik kan andere dingen aanpakken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.007
3.547
Bij de hoeveelheden puin die Wim moet afvoeren, gaat een container je een hoop tijd schelen. En geld. Je wil echt niet elke steen 2 x vast pakken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Ik heb een aanhangwagen, maar ik verwacht zeker 5 tot 6 containers puin en hout te moeten afvoeren.
Dat gaan we niet doen met een aanhanger. Kost ook weer veel extra tijd.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
17
6
Beernem
Je kent de boer hij kent jouw wat is er mis mee?
dat je het risico loopt om veroordeeld te worden voor sluikstorten. Als je ergens je aanhangertje stenen afkipt en er passeert iemand die dat niet tof vindt, kan hij je aangeven bij de politie. Wat de kans is dat dat gebeurt, is aan ieder om voor zichzelf te bepalen natuurlijk :)

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
704
389
‘s-Hertogenbosch
@Wim Kluck , als je met dit soort sloopwerkzaamheden niet vertrouwd bent, kan ik me voorstellen dat je dit liever uitbesteed. Ik vind dat je hier verstandig aan doet omdat het slopen en de voorbereidingen best intensief zijn en dan komt ook nog eens het opruimen.
Als je in de tussentijd andere nuttige dingen kunt doen is je tijd ook goed besteed.
Hoe een ander hiertegen aankijkt doet niet ter zake…….. respect voor het delen en je zelfkennis. Vaak zie ik een overschatting van in het honderd lopen.
Is er trouwens al uitsluitsel over je spantbenen ( het eigenlijke topic)???

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.