Welke balkmaat heb ik nodig?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Waarom ga je dit doen ? Hoeveel isolatie heb je nu dan al ?
Heb je een comfortprobleem?
Wanneer je gevel al geïsoleerd is en je brengt nog extra isolatie aan levert dit relatief weinig op. De eerste centimeters doen het meeste.
Voor mij is het huis nu niet bewoonbaar. Deel is halfsteens en je kijkt zo tegen de pannen aan. Daar zit nu voor het grootste deel dakbeschot op.
Over isoleren is mijn kennis beperkt maar weet wel dat verkeerd isoleren een vochtprobleem geeft.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Dampdicht binnen om tegen te houden IN de constructie te trekken en dampopen buiten om het te laten ontsnappen….
Bij damp open folie de leesbare letters naar buiten gericht houden i.v.m. de membraan werking… zo hou je doorslaand vocht van buiten tegen om naar binnen te trekken…
Tekst leesbaar is mij bekend. Voor de rest kom ik veel tegenstrijdige berichten tegen.
De een zegt latten op de muur dan folie (dampopen)erop. Dan je isolatiemateriaal max rd 2.5 dan een dampdichte folie en dan je gipsplaten. Anderen gebruiken de eerste folie niet.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
704
389
‘s-Hertogenbosch
Bij een half steense muur zou ik idd latten of lichtpijp gebruiken om een spouw te creëren. Dan idd een pir plaat luchtdicht en afwaterend naar buiten aanbrengen en daar een voorzetwand voor plaatsen.
Kies je ervoor om een hsb wand te maken
Begin je met een folie aan de buitenkant en dan een houten frame waar tussen geïsoleerd wordt. Hier liggen dan natuurlijk ook elektra leidingen naar holle wand dozen die later ingeboord worden. Dan de damprem met gips erover…
Je snapt het al, alle goeie bedoelingen maar bij het boren van de holle wand dozen is je damprem naar de gaalemiezen.
Als je het mij vraagt…..
Afstand houders tegen de gevel.
Pir platen
Gasbeton voorzetwand
Leidingen infrezen en
Afwerken….
Waarom hier geen damprem? Heel simpel als je een dampdichte isolatie dampdicht verwerkt en evt de naden nog dicht taped zonder dat er leidingen in zitten dan heb je in principe het beste wat je kunt hebben.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.045
273
De een zegt latten op de muur dan folie (dampopen)erop. Dan je isolatiemateriaal max rd 2.5 dan een dampdichte folie en dan je gipsplaten. Anderen gebruiken de eerste folie niet.
Dit heeft ook wel te maken of je vochtdoorslag door de buitenmuur kunt krijgen. Dampopen, vochtwerende folie is altijd goed, ook al zou het niet strikt noodzakelijk zijn.
Weet niet hoe je situatie er exact uitziet maar bij isolatie aan de binnenkant moet je goed rekening houden met nouten balken, je douwpunt verschuift naar binnen waardoor die balken nat kunnen worden/blijven.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Bij een half steense muur zou ik idd latten of lichtpijp gebruiken om een spouw te creëren. Dan idd een pir plaat luchtdicht en afwaterend naar buiten aanbrengen en daar een voorzetwand voor plaatsen.
Kies je ervoor om een hsb wand te maken
Begin je met een folie aan de buitenkant en dan een houten frame waar tussen geïsoleerd wordt. Hier liggen dan natuurlijk ook elektra leidingen naar holle wand dozen die later ingeboord worden. Dan de damprem met gips erover…
Je snapt het al, alle goeie bedoelingen maar bij het boren van de holle wand dozen is je damprem naar de gaalemiezen.
Als je het mij vraagt…..
Afstand houders tegen de gevel.
Pir platen
Gasbeton voorzetwand
Leidingen infrezen en
Afwerken….
Waarom hier geen damprem? Heel simpel als je een dampdichte isolatie dampdicht verwerkt en evt de naden nog dicht taped zonder dat er leidingen in zitten dan heb je in principe het beste wat je kunt hebben.
Het huis bestaat uit drie delen. Later zijn er twee halfsteens delen tegenaan gezet. Ik wil er een geheel van maken. Deze twee delen wil ik aan de buitenzijde isoleren en stuccen. Je ziet dit niet als je voor het huis staat.
Het jaren 30 huis wordt aan de binnenzijde geïsoleerd.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Even een update. Eindelijk heeft het ingenieursbureau een deel van mijn vragen beantwoord. Ja, er kan een volwaardige verdieping tussen. Ik moet alleen de spantbenen opdikken. Aan beide zijden een balk van 35x195mm c24. De balken voor de vloer worden 58x156 c24. Daar kan ik mee verder. Niet vandaag, want er kwam een auto vol met isolatie. 14 pellets. Nee, dat sleep je niet even naar binnen. Gelukkig had ik een helper, maar ben helemaal naar de K...... En alles moet ook nog een verdieping hoger. Elke dag 20 stuks naar boven en het is volgende maand klaar:eek::eek::giggle:

De enige vraag die ik heb, is hoe ga ik om met de trekbalken? De spantbenen zijn ongeveer 6.5 mtr lang. Dus 35x195 zal niet overal liggen. Moeten deze eraf en dan opdikken of mag ik ze uit 2 delen maken.
Ja, natuurlijk wacht ik op antwoord van het bureau, maar ik wil dit weekend wel even het een en ander uitrekenen. (ongeduldig) Misschien kom ik tot de slotsom dat dit de ruimte niet waard is. Of ik doe maar een deel.
1000015134.jpg
1000015123.jpg
1000015095.jpg
1000015128.jpg

• Leuk
Waarderingen: mink

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
704
389
‘s-Hertogenbosch
Kun je het spantbeen niet aan de onderzijde opdikken??? Tussen de trekplaat in???
Heb je toevallig nog een gat in je dak zitten waar de isolatie doorheen kan via de ladder??? Is misschien minder gesjouw als binnendoor 🤔iemand met een heftruck of trekker met een voorlader zou ook van dienst kunnen zijn of iets dergelijks

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Nog even een aanvulling maar 14 euro pallets op de zolder geeft me niet veel bewegingsruimte om een vloer er in te plaatsen. Als de vloer erin zit is het isoleren van de nok eenvoudiger. Dan is de hoogte 2.5mtr ipv 5 mtr.

• Leuk
Waarderingen: Plankton

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Met alle wijsheid die Wim steeds met ons deelt...., een idee om een keer met een aantal forummers iets terug te doen? Vele handen maken licht werk en als het goed wordt voorbereid kun je misschien zo'n klus in een dag klaren....., als Wim dat ziet zitten natuurlijk;)
Kees het is een fantastisch aanbod. Bedankt. Het probleem is dat het ingenieursbureau nog steeds niet met alle gegevens is gekomen. Ik weet nog steeds niet wat waar komt. Natuurlijk heb ik zelf wel ideeën, maar of dat de mooiste en/of beste oplossing is weet ik niet. Eerst laat ik de 2 schoorstenen slopen. Inwendig ruim 5 meter (alleen de hoogte van de zolder) en nog een meter op het dak. Het probleem is dat er een knik in de schoorstenen zit en in de knik zit een grote scheur. Ik ben bang dat als ik boven begin de vier meter eraf valt. Hier wacht ik op een offerte. Hierbij wil ik in verband met gevaar geen hulp.
Als ik wat meer overzicht heb kom ik er wel op terug.

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
704
389
‘s-Hertogenbosch
Onderkant afstutten en toch bovenaan beginnen…. Als je onder begint komt het bovenste in ieder geval ongecontroleerd….
Dus steiger er omheen en beginnen ( doen we hier in Brabant ook zo…)
Zit er nog een buis in of is hij getrokken???? Of gewoon vierkant gemetseld

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Onderkant afstutten en toch bovenaan beginnen…. Als je onder begint komt het bovenste in ieder geval ongecontroleerd….
Dus steiger er omheen en beginnen ( doen we hier in Brabant ook zo…)
Zit er nog een buis in of is hij getrokken???? Of gewoon vierkant gemetseld
Er zit horizontaal een asbest buis in die 3 meter door de lucht in de gevel uitkomt. ( snap niet waar dat voor was) Wat er binnen inzit weet ik niet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Dat zie ik wel. Ze verwijderen geen asbest. Dat mag je zelf doen, want het is minder dan 35m2.
Als ik het zelf moet doen moet ik twee steigers laten bouwen om het buiten stuk af te kunnen breken. Steigers met een plateauhoogte van 8 mtr op een dak kosten ook geld. Op een hoogwerker of zoiets staan vind ik helemaal niets.
Dit soort sloopwerk heeft risico's. Bij een officieel sloopbedrijf ben je wel gedekt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.007
3.547
Je kan toch prima met een daksteiger uit de voeten? Stortkoker er aan en je prikt de eerste schoorsteen weg. Daarna verplaats je hem naar de andere schoorsteen. En prik je die er af. Daarna binnen een kamersteiger en je prikt de rest weg. Gat in de verdiepingsvloer zagen en stortkoker er weer onder. Kan je de kruiwagen gelijk onder zetten. Scheelt een hoop puin scheppen. Je huis is toch alleen maar een begane grond met een punt kap?

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
704
389
‘s-Hertogenbosch
Je hebt een schitterende stapel isolatiemateriaal….. een plaat erop en je hebt je binnen steiger 🫣 heb je geen foto’s van de situatie, misschien is een rolsteiger ook een oplossing….

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Als het een rechte schoorsteen was, had ik het zo gedaan. Een rolsteiger plus wat extra verhogingen heb ik staan, dus daar zit het probleem niet. Ik vertrouw die schoorsteen niet. Ik ben bang dat die klapt als ik het bovenstuk eraf heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.