Mijn reacties op jullie bijdragen.
Willem, (Willempie), kleur is voor mijn project niet van belang, functionaliteit daar draait het om. Massave had ik al leren kennen via deze site. Ziet er inderdaad heel betrouwbaar uit. Weet alleen niet of ze stukken van 120 cm opsturen. Bovendien probeer ik in zijn algemeenheid bij mijn inkoop van spullen direct een “winkel” aan te doen en minder over te gaan op pakket verzending. De winkel in Zwolle blijft zeker een goede mogelijkheid, vooral omdat ik het idee heb dat ze echt maatwerk leveren
ZotVanHout, dank voor deze suggestie, ga ik zeker vervolgen: “Durf te vragen”. Kurk ben ik ook wel eens tegen gekomen. Maar dan als extra laag op hout.
John, de hele werkbank bekleden was een suggestie in de montage handleiding van York. Het heeft als voordeel dat je ook langere werkstukken over een grotere lengte kunt klemmen: tussen de klem die nu in “de maak is” en met extra klemmen over de lengte van de werkbank.
Richie: “wat voor handen is”, dat is bij mij nog niet veel soeps. Zie ook hieronder bij thomasz.
Thomasz, dikte van klampen haal ik uit de installatie handleiding. Achterkant (al of niet over volle breedte werkbank) kan inderdaad veel minder dan 50 mm worden. Klamp aan de voorzijde heeft naar mijn idee wel volume nodig. Er kunnen dan twee bench-dogs in (20 mm) geschoven worden, parallel aan en recht tegenover de 20 mm gaten in mijn werkblad. Je punt van: klampdikte gaat van klembereik af roept twijfel op. De montage handleiding geeft aan dat bij klampen van 50 een spanbreedte van 390 (York HV515) of 550 (York HV516) overblijft. Mij lijkt dat wat veel maar dit moet ik bij de beroemde winkel in Arnhem nog navragen. Mij lijkt jouw punt (gaat af van de spanbreedte) wel aannemelijk. Dan de kringloop: vaak een bron van goede bruikbare spullen. Als ik daar een massief eiken blad kan kopen, zal dat heel lang een massief eiken blad blijven. Ik beschik nu niet en ook niet in de toekomst over een machine park om daar wat bruikbaars van te maken. Maar ook daar zou kunnen gelden: “Durf te vragen”
Verder nog even over houthandels in de omgeving van Eindhoven.
- In Helmond heb ik wat ervaring met Woodyworks.
- In Nuenen zit Houthandel van Hoorn, ga ik eens kijken.
- En verder in Sint-Oedenrode houthandel Smetsers, ook gaan kijken.
Als laatste een ritje met mijn spaarpot op de achterbank naar Arnhem: combi met Baptist en Arnhemse Fijnhouthandel.
Groet,
Toon