Wat leveren 3 omgehakte beuken op?

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Als we ze laten kappen door een deskundig rooibedrijf, verrekenen zij dan de opbrengst (als zij het hout afvoeren) in hun prijs?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik had toendertijd via via een oud boomzager die het met z'n broer nog voor de leuk en het brandhout deed. Die heb ik een klein bedrag betaald en een deel van de door hem in plakken gezaagde stam. Volgens mij koste me dat toen 100 euro en een lekkere lunch. De stobbe laten frezen was een stuk duurder.
1660060261187.png
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik had toendertijd via via een oud boomzager die het met z'n broer nog voor de leuk en het brandhout deed. Die heb ik een klein bedrag betaald en een deel van de door hem in plakken gezaagde stam. Volgens mij koste me dat toen 100 euro en een lekkere lunch.
Ik ga met een commerciële partij in zee, omdat de rekening door de vorige bewoner moet worden betaald. Dus ik wil even duidelijk hebben hoe & wat.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Dit is het lijstje van dit jaar.
Alle prijzen lijken beduidend lager.
Terwijl ik in de veronderstelling was dat alle houtprijzen gestegen waren...
Gek toch?

Een aantal gemiddelde prijzen per m3 per (gangbare) soort (2022):

  • Zwarte noot – € 735,47/ m³
  • Walnoot – € 368,17 / m³
  • Inlandse eik – € 444,07/m³
  • Amerikaanse eik – € 145,26 / m³
  • Beuk – € 85,45 / m³
  • Iep – € 316,22 / m³
  • Plataan – € 121,03 / m³
  • Acacia – € 201,92/ m³
  • Es – € 129,30/ m³
  • Esdoorn – € 181,30/ m³
  • Zoete kers – €123,18 /m³
  • Amerikaanse vogelkers – € 93,73 /m³
  • Douglas – € 211,11/ m³
Ligt aan de houtsoort. Het veel gebruikte Douglas is met €57,36 extra per m3 behoorlijk duurder geworden. De algemene opinie wordt vooral bepaald door de meest gebruikte houtsoorten zoals Douglas, Meranti, Azobé,Vuren,Eiken, Mahonie, Merbau. Soorten die niet voor bouwwerken worden gebruikt kunnen dus afwijken qua prijsontwikkeling
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ligt aan de houtsoort. Het veel gebruikte Douglas is met €57,36 extra per m3 behoorlijk duurder geworden. De algemene opinie wordt vooral bepaald door de meest gebruikte houtsoorten zoals Douglas, Meranti, Azobé,Vuren,Eiken, Mahonie, Merbau. Soorten die niet voor bouwwerken worden gebruikt kunnen dus afwijken qua prijsontwikkeling
Helder. Maar ik dacht dat beukenhout voor de open haard ook flink duurder was geworden.
Ik zie prijzen staan voor een halve pallet van ± € 350 - €400 en voor een hele pallet € 680 - € 750.
Dan hebben we het volgens mij niet eens over een hele kuub bij de halve pallet.
Want ze meten de maat van de pallet ook mee (is toch minstens 10 cm hoog)

Edit: Een hele pallet zou ± 1.7 kuub zijn (als het een grote blok hout zou zijn)
De halve pallet 0.84 kuub.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Voor die prijs ligt het natuurlijk al wel gezaagd, gekloofd en gedroogd op de pallet. De arbeid die daarvoor nodig is begint bij het rooien van de bomen. Als je er geld aan wilt verdienen moet je maar eens bekijken hoelang je daarmee bezig denkt te zijn en welke investering in materiaal je daarvoor moet doen.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Voor die prijs ligt het natuurlijk al wel gezaagd, gekloofd en gedroogd op de pallet. De arbeid die daarvoor nodig is begint bij het rooien van de bomen. Als je er geld aan wilt verdienen moet je maar eens bekijken hoelang je daarmee bezig denkt te zijn en welke investering in materiaal je daarvoor moet doen.
Zo bedoelde ik mijn antwoord niet, want ik herken zeker wat voor klus het is voordat het op die pallet ligt en bij de mensen thuis is bezorgd (in de prijs inbegrepen)
Maar ik bedoelde meer dat de prijzen voor haardhout flink hoger lijken dan voor de hogere energieprijzen.
Het verhaal over hoeveel er in een pallet zit, was meer ter leringh ende vermaeck ;)
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Gisteren is er een boomrooier komen kijken.
Hij gaf aan dat het hout per ton ging en toen hij naar onze bomen keek, had hij het over € 500.

Dat was voor mij toch wel een tegenvaller.
Er komen nog wat meer mensen kijken, en ik hoop dat die wat meer geven.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik denk dat je met die 500 euri spekkoper bent. Ook als je naar alle rekenvoorbeelden hierboven kijkt...
Ik snap dat om er goed openhaard hout van te maken, er heel wat arbeid nodig is.
Maar dan is bij hout de verhouding product vs arbeid wel heel erg extreem.

Ze zouden ter plekke de bomen ook door een versnipperaar kunnen duwen.
Wat redelijk goed kan, maar het kost meer tijd op lokatie en een kraan huren kost € 170 per uur volgens hem.
Maar als ze dat zouden doen, dan zijn de chips meteen klaar.
Is echt niet zoveel werk en dan vind ik € 500 te weinig.
Maar wie weet. Wellicht ben ik totaal onrealistisch.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik snap dat om er goed openhaard hout van te maken, er heel wat arbeid nodig is.
Maar dan is bij hout de verhouding product vs arbeid wel heel erg extreem.

Ze zouden ter plekke de bomen ook door een versnipperaar kunnen duwen.
Wat redelijk goed kan, maar het kost meer tijd op lokatie en een kraan huren kost € 170 per uur volgens hem.
Maar als ze dat zouden doen, dan zijn de chips meteen klaar.
Is echt niet zoveel werk en dan vind ik € 500 te weinig.
Maar wie weet. Wellicht ben ik totaal onrealistisch.
€500 lijkt mij geen gekke prijs.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jemig wat een prijzen, ik was een paar weken geleden in Frankrijk 50 euro per sterre kwijt voor beuken, bezorgd en wel, met excuses dat het 5 euro duurder was geworden.....
Maar dat ligt ook aan de 'cultuur' - hoe meer er hout gestookt wordt hoe goedkoper het is. Ik had afgelopen maand in Noorwegen twee zakken gedroogd en gekloofd berkenhout (130 L) voor 18 euri. En dat was dan in kleinverpakkingen. Normaliter koop je dat (als wintervoorraad - als je niet je eigen houtveld hebt) per 10 kuub of zo...
 
  • Wow
Waarderingen: houtdraaierke65

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je kan ook zelf aan de slag gaan en bomen verzagen, klieven en in containers stapelen. Over een jaar of twee, drie is het dan droog en kan je het verkopen voor de hoofdprijs. Als alles de deur uit is kan je de rekening maken. Die zou wel eens flink kunnen tegenvallen, zeker als je al je werk in rekening brengt. Bij brandhout leveranciers is de hoeveelheid arbeid uiteraard beperkt, maar daar staat een zeer aanzienlijke investering in machines tegenover.
Ik vorige week eindelijk mijn voorraad voor over drie jaar onder het droog (12 m3).
Ik tel mijn uren niet want het is hobby. Maar het blijft niet bij 5 dagen werk.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
We zijn blij met een ha bos achter de boerderij. Daar komt nagenoeg al ons hout uit en we hebben er genoeg aan, het groeit sneller bij dan wij het kunnen opstoken...:)
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
gewoon een mobiele zaag huren , en lekker zelf tot planken zagen dan heb je al snel hout van 750 euro de kuub , of je droogt het en gaat er lekker zelf mee aan de gang ! En je hebt een fantastische middag met de zager , er is niks leuker dan zo'n stam aan planken zagen , en die eventuele spijkers , daar weet die man wel raad mee !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.