je hebt helemaal gelijk.Neem 80 cm doorsnede, 10 meter hoog is 15 kuub
Volgens mij moet dat circa 5 kuub zijn en geen 15 ..... (Pi * x r^2)
je hebt helemaal gelijk.Neem 80 cm doorsnede, 10 meter hoog is 15 kuub
Volgens mij moet dat circa 5 kuub zijn en geen 15 ..... (Pi * x r^2)
Heb je dit ooit aan de hand gehad? Ik ga nu offertes aanvragen en zit even te bedenken hoe ik dat ga vragen.Daar kun (moet) je afspraken over maken.
Ik ga met een commerciële partij in zee, omdat de rekening door de vorige bewoner moet worden betaald. Dus ik wil even duidelijk hebben hoe & wat.Ik had toendertijd via via een oud boomzager die het met z'n broer nog voor de leuk en het brandhout deed. Die heb ik een klein bedrag betaald en een deel van de door hem in plakken gezaagde stam. Volgens mij koste me dat toen 100 euro en een lekkere lunch.
Ligt aan de houtsoort. Het veel gebruikte Douglas is met €57,36 extra per m3 behoorlijk duurder geworden. De algemene opinie wordt vooral bepaald door de meest gebruikte houtsoorten zoals Douglas, Meranti, Azobé,Vuren,Eiken, Mahonie, Merbau. Soorten die niet voor bouwwerken worden gebruikt kunnen dus afwijken qua prijsontwikkelingDit is het lijstje van dit jaar.
Alle prijzen lijken beduidend lager.
Terwijl ik in de veronderstelling was dat alle houtprijzen gestegen waren...
Gek toch?
Een aantal gemiddelde prijzen per m3 per (gangbare) soort (2022):
- Zwarte noot – € 735,47/ m³
- Walnoot – € 368,17 / m³
- Inlandse eik – € 444,07/m³
- Amerikaanse eik – € 145,26 / m³
- Beuk – € 85,45 / m³
- Iep – € 316,22 / m³
- Plataan – € 121,03 / m³
- Acacia – € 201,92/ m³
- Es – € 129,30/ m³
- Esdoorn – € 181,30/ m³
- Zoete kers – €123,18 /m³
- Amerikaanse vogelkers – € 93,73 /m³
- Douglas – € 211,11/ m³
Helder. Maar ik dacht dat beukenhout voor de open haard ook flink duurder was geworden.Ligt aan de houtsoort. Het veel gebruikte Douglas is met €57,36 extra per m3 behoorlijk duurder geworden. De algemene opinie wordt vooral bepaald door de meest gebruikte houtsoorten zoals Douglas, Meranti, Azobé,Vuren,Eiken, Mahonie, Merbau. Soorten die niet voor bouwwerken worden gebruikt kunnen dus afwijken qua prijsontwikkeling
Zo bedoelde ik mijn antwoord niet, want ik herken zeker wat voor klus het is voordat het op die pallet ligt en bij de mensen thuis is bezorgd (in de prijs inbegrepen)Voor die prijs ligt het natuurlijk al wel gezaagd, gekloofd en gedroogd op de pallet. De arbeid die daarvoor nodig is begint bij het rooien van de bomen. Als je er geld aan wilt verdienen moet je maar eens bekijken hoelang je daarmee bezig denkt te zijn en welke investering in materiaal je daarvoor moet doen.
Ik snap dat om er goed openhaard hout van te maken, er heel wat arbeid nodig is.Ik denk dat je met die 500 euri spekkoper bent. Ook als je naar alle rekenvoorbeelden hierboven kijkt...
€500 lijkt mij geen gekke prijs.Ik snap dat om er goed openhaard hout van te maken, er heel wat arbeid nodig is.
Maar dan is bij hout de verhouding product vs arbeid wel heel erg extreem.
Ze zouden ter plekke de bomen ook door een versnipperaar kunnen duwen.
Wat redelijk goed kan, maar het kost meer tijd op lokatie en een kraan huren kost € 170 per uur volgens hem.
Maar als ze dat zouden doen, dan zijn de chips meteen klaar.
Is echt niet zoveel werk en dan vind ik € 500 te weinig.
Maar wie weet. Wellicht ben ik totaal onrealistisch.
Jemig wat een prijzen, ik was een paar weken geleden in Frankrijk 50 euro per sterre kwijt voor beuken, bezorgd en wel, met excuses dat het 5 euro duurder was geworden.....€500 lijkt mij geen gekke prijs.
Maar dat ligt ook aan de 'cultuur' - hoe meer er hout gestookt wordt hoe goedkoper het is. Ik had afgelopen maand in Noorwegen twee zakken gedroogd en gekloofd berkenhout (130 L) voor 18 euri. En dat was dan in kleinverpakkingen. Normaliter koop je dat (als wintervoorraad - als je niet je eigen houtveld hebt) per 10 kuub of zo...Jemig wat een prijzen, ik was een paar weken geleden in Frankrijk 50 euro per sterre kwijt voor beuken, bezorgd en wel, met excuses dat het 5 euro duurder was geworden.....