Wat leveren 3 omgehakte beuken op?

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
In mijn tuin staan op dit moment 3 gezonde Rode Beuken.

Ze zijn geschat op 25 meter hoog.
2 bomen hebben een omtrek van ieder 240 cm (gemeten op 1 meter stamhoogte)
De 3de een omtrek van 130 cm.

Ze moeten naar alle waarschijnlijkheid gekapt worden (Heel gedoe met vergunningen en rechtszaken. Erfenis van de vorige bewoner)

Nu hoef ik niet het rooien te betalen.
Maar de bomen zijn wel mijn eigendom.

Wat zouden zulke bomen opleveren?
Zet dat in €'s nog wat zoden aan de dijk?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn houtboer heeft mij ooit verteld dat groene beuken de enige voor verwerking bruikbare zijn
de rode zouden eerder brandhout zijn
daarvan is de prijs ondertussen gestegen
vraag het aan een handelaar in / opkoper van bomen uit de omgeving, of aan iemand die (op verplaatsing) stammen zaagt
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
mijn houtboer heeft mij ooit verteld dat groene beuken de enige voor verwerking bruikbare zijn
de rode zouden eerder brandhout zijn
daarvan is de prijs ondertussen gestegen
vraag het aan een handelaar in / opkoper van bomen uit de omgeving, of aan iemand die (op verplaatsing) stammen zaagt
Ik zoek me suf op internet, maar krijg niet veel van dat soort bedrijven gevonden.
De houtveilingen-site is handig.
Daar zie ik dat beuken niet de houtsoort is die het meest opbrengt.
Ongeveer € 85 per kuub.
Geen idee over hoeveel kuub het totaal zal zijn, maar zeker meer dan 12 denk ik.
Weet niet precies hoe ze rekenen.
Die € 85 per kuub zal wel voor een mooie dikke stam zijn.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik zoek me suf op internet, maar krijg niet veel van dat soort bedrijven gevonden.
De houtveilingen heb ik wel wat over gelezen, maar daar kwam ik vooral verslagen tegen van de verkoop van noten en Amerikaans eiken.
Maar ik blijf doorzoeken.
Is van 2021, maar geeft indicatie...haardhout doet ook een aardige prijs momenteel;)

82931E2F-F545-4B0A-A32D-271A8DE89C14.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Keeswest

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Is van 2021, maar geeft indicatie...haardhout doet ook een aardige prijs momenteel;)

Bekijk bijlage 121984
Dit is het lijstje van dit jaar.
Alle prijzen lijken beduidend lager.
Terwijl ik in de veronderstelling was dat alle houtprijzen gestegen waren...
Gek toch?

Een aantal gemiddelde prijzen per m3 per (gangbare) soort (2022):

  • Zwarte noot – € 735,47/ m³
  • Walnoot – € 368,17 / m³
  • Inlandse eik – € 444,07/m³
  • Amerikaanse eik – € 145,26 / m³
  • Beuk – € 85,45 / m³
  • Iep – € 316,22 / m³
  • Plataan – € 121,03 / m³
  • Acacia – € 201,92/ m³
  • Es – € 129,30/ m³
  • Esdoorn – € 181,30/ m³
  • Zoete kers – €123,18 /m³
  • Amerikaanse vogelkers – € 93,73 /m³
  • Douglas – € 211,11/ m³
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Aan een zagerij verkopen zal moeilijk worden, tenzij ze in een bos stonden. Stammen uit tuinen en parken zijn vaak niet van hoogstaande kwaliteit. Om een mooie, foutvrije stam op te leveren moet de boom opgroeien tussen andere bomen. Dit om takaanzetten in het hout te vermijden. In parken en tuinen zijn vaak takken op latere leeftijd gesnoeid wat fouten en rotte plekken geeft. Bovendien is er reëel risico op ijzer (zie topic Beukenboom uit Nunspeet).
Een hobbyzager of een zagerij zoals Inlands Hout wil er waarschijnlijk wel mee aan de slag, maar de prijzen liggen dan uiteraard lager.
Brandhout is pas geld waard als het gekliefd, gedroogd en gestapeld is. In brandhout zagen kruipt ontzettend veel tijd en energie, tenzij je uitgerust bent met automatische machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
1. Bovendien is er reëel risico op ijzer (zie topic Beukenboom uit Nunspeet).
2. Een hobbyzager of een zagerij zoals Inlands Hout wil er waarschijnlijk wel mee aan de slag, maar de prijzen liggen dan uiteraard lager.
3. Brandhout is pas geld waard als het gekliefd, gedroogd en gestapeld is. In brandhout zagen kruipt ontzettend veel tijd en energie, tenzij je uitgerust bent met automatische machines.
1.Wat bedoel je met 'ijzer'? In het topic zag ik wel dat de boom vanbinnen rot was.
2. Wat schat je dat ze dan geven?
3. Ik zie dat een kuub gestapeld haardhout al meer dan € 300 kost. Dan zal de aankoop toch ook wel iets van € 100 per kuub zijn in de huidige tijd?
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Aan een zagerij verkopen zal moeilijk worden, tenzij ze in een bos stonden. Stammen uit tuinen en parken zijn vaak niet van hoogstaande kwaliteit. Om een mooie, foutvrije stam op te leveren moet de boom opgroeien tussen andere bomen. Dit om takaanzetten in het hout te vermijden. In parken en tuinen zijn vaak takken op latere leeftijd gesnoeid wat fouten en rotte plekken geeft. Bovendien is er reëel risico op ijzer (zie topic Beukenboom uit Nunspeet).
Een hobbyzager of een zagerij zoals Inlands Hout wil er waarschijnlijk wel mee aan de slag, maar de prijzen liggen dan uiteraard lager.
Brandhout is pas geld waard als het gekliefd, gedroogd en gestapeld is. In brandhout zagen kruipt ontzettend veel tijd en energie, tenzij je uitgerust bent met automatische machines.
plus 1
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
mijn houtboer heeft mij ooit verteld dat groene beuken de enige voor verwerking bruikbare zijn
de rode zouden eerder brandhout zijn
daarvan is de prijs ondertussen gestegen
vraag het aan een handelaar in / opkoper van bomen uit de omgeving, of aan iemand die (op verplaatsing) stammen zaagt
Op een draadje van hier uit 2020 kwam je ook al met dit verhaal en daar werd je er al op gewezen dat dat niet waar is :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Keeswest

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit is het lijstje van dit jaar.
Alle prijzen lijken beduidend lager.
Terwijl ik in de veronderstelling was dat alle houtprijzen gestegen waren...
Gek toch?

Een aantal gemiddelde prijzen per m3 per (gangbare) soort (2022):

  • Zwarte noot – € 735,47/ m³
  • Walnoot – € 368,17 / m³
  • Inlandse eik – € 444,07/m³
  • Amerikaanse eik – € 145,26 / m³
  • Beuk – € 85,45 / m³
  • Iep – € 316,22 / m³
  • Plataan – € 121,03 / m³
  • Acacia – € 201,92/ m³
  • Es – € 129,30/ m³
  • Esdoorn – € 181,30/ m³
  • Zoete kers – €123,18 /m³
  • Amerikaanse vogelkers – € 93,73 /m³
  • Douglas – € 211,11/ m³
Eik is goedkoper dan Douglas?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
1.Wat bedoel je met 'ijzer'? In het topic zag ik wel dat de boom vanbinnen rot was.
2. Wat schat je dat ze dan geven?
3. Ik zie dat een kuub gestapeld haardhout al meer dan € 300 kost. Dan zal de aankoop toch ook wel iets van € 100 per kuub zijn in de huidige tijd?
Bomen in tuinen en op erven worden nogal eens gebruikt om iets op te hangen of staan in een afsluiting. Spijkers of draad groeien dan in de boom. Van buiten zie je dat niet meer, maar je zaag geraakt er niet door. Vandaar dat de grotere zagerijen niet scheutig zijn op deze stammen. Ik heb een tijd geleden nog een stuk stalen waslijn gevonden in een notenboom.
Ik heb geen idee van de prijzen voor vers haardhout, maar onlangs zei iemand me dat de prijzen terug genormaliseerd zijn.
Droog haardhout is inderdaad duur, maar dat komt vooral door grote vraag en weinig aanbod droog hout. Vers hout is niet het grootste probleem , er is geen voorraad droog hout meer. En die wordt niet zomaar aangevuld. En dan speelt natuurlijk vraag en aanbod.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keeswest

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als ik verse stammen koop voor haardhout is dat 95 a 100 euro per ton. Dus niet per kuub, dit is incl transport ex btw. Meestal Essen en beuk. Ik verwerk dit samen met mensen met een verstandelijke beperking.
Wellicht zit er bij jou ook zo iets in de buurt @Keeswest . Denk aan werkplekken psychiatrie, gehandicapten zorg of een zorgboer. Die doen ook vaak iets met haardhout erbij. Jouw partij hout is relatief klein voor een houthandelaar, die rijd natuurlijk liever met een volle auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Als ik verse stammen koop voor haardhout is dat 95 a 100 euro per ton. Dus niet per kuub, dit is incl transport ex btw. Meestal Essen en beuk. Ik verwerk dit samen met mensen met een verstandelijke beperking.
Wellicht zit er bij jou ook zo iets in de buurt @Keeswest . Denk aan werkplekken psychiatrie, gehandicapten zorg of een zorgboer. Die doen ook vaak iets met haardhout erbij. Jouw partij hout is relatief klein voor een houthandelaar, die rijd natuurlijk liever met een volle auto.
Het zijn die 3 joekels van bomen. Met wat voor auto komt zo'n handelaar dan?

Een kuub beuken (als het echt een kuub aaneengesloten zou zijn) weegt ongeveer 750 kilo.
Geen idee wat zo'n boom weegt (ook geen idee hoeveel kuub zo'n boom is overigens)
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Een handelaar komt bij ons met 30 a 40 ton ineens. zijn enkel stammen min 25cm dik. Lengte meestal 2,5 a 3 m, dunnere rechte stammen ook wel eens op 5m.
Jouw bomen zij idd redelijk dik, maar net geen 80cm doorsnede. Het is lastig inschatten hoeveel hout hieruit komt. Maar of je een dubbele combi vol hebt vraag ik me af. Er valt veel weg aan takken en enkel de stam en een paar dikke armen zijn interessant voor haardhout.
Jouw boom is 240 omtrek, dus net geen 80cm doorsnede. Neem 80 cm doorsnede, 10 meter hoog is 15 kuub. Maar nu rekenen we meteen rechte cilinder. De boom zal op 10 meter niet meer heel dik zijn.
Ik zou gewoon eens een handelaar in de buurt vragen, je weet wat ik als klant betaal van de handelaar. Weet je meteen waar het verschil zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keeswest

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Ik zie hier regelmatig verwijzingen terugkomen naar de rondhoutveiling. Deze lijst is eigenlijk alleen toepasbaar op echt kwaliteitshout. Dat deze 3 beuken daar tot gerekend worden valt te betwijfelen. Denk als je al € 50,= per m3 krijgt als ze het op moeten halen dan heb je een nette prijs. Dit alleen omdat kachelhout nu booming is. De prof handel zal waarschijnlijk nog minder geven. Zou het dus op marktplaats zetten.

De lengte diameter verhouding van deze bomen is niet echt best. Ik schat ergens tussen de 5-6 m³ voor de dikste bomen en 3 m³ voor de dunste. Dit op basis van de opbrengsttabellen voor belangrijkste boomsoorten in Nederland (OPBRENGST TABELLEN voor - PDF Gratis download).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Een handelaar komt bij ons met 30 a 40 ton ineens. zijn enkel stammen min 25cm dik. Lengte meestal 2,5 a 3 m, dunnere rechte stammen ook wel eens op 5m.
Jouw bomen zij idd redelijk dik, maar net geen 80cm doorsnede. Het is lastig inschatten hoeveel hout hieruit komt. Maar of je een dubbele combi vol hebt vraag ik me af. Er valt veel weg aan takken en enkel de stam en een paar dikke armen zijn interessant voor haardhout.
Jouw boom is 240 omtrek, dus net geen 80cm doorsnede. Neem 80 cm doorsnede, 10 meter hoog is 15 kuub. Maar nu rekenen we meteen rechte cilinder. De boom zal op 10 meter niet meer heel dik zijn.
Ik zou gewoon eens een handelaar in de buurt vragen, je weet wat ik als klant betaal van de handelaar. Weet je meteen waar het verschil zit.
Neem 80 cm doorsnede, 10 meter hoog is 15 kuub

Volgens mij moet dat circa 5 kuub zijn en geen 15 ..... (Pi * x r^2)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.