Dat leerden wij op de hoogspanningscursussen bij ESSENT. Dat heet schieten en dat doen ze als ze niet zeker weten welke kabel ze moeten hebben.Ooit een jaar op inhuurbasis gewerkt bij een gerenommeerde aannemer die ook werk aan 10 kV deed. Een 10 kV kabel wordt standaard op afstand bediend door geknipt. En dat is niet voor niets. Er wil nog wel eens spanning op staan.
als je gebruik maakt van de spanningszoeker ben je als gebruiker onderdeel vd stroomkring, zoek het maar eens op, zoek op werking spanningszoeker en kijk waar je je duim plaatst. Begrijp nog steeds niet waarom dit nog nooit verboden is.Wat me niet duidelijk is, is waarom een spanningzoeker gevaarlijk is.
Heb wel ook zo‘n duspol, maar deze gebruik ik, eigenlijk nooit.
voor werkzaamheden ad 10 kV installatie moet je speciaal bevoegd zijn. dat ten eerste. idd indien er, door wat voor oorzaak dan ook, nog spanning op staat ontstaat er een flinke vlamboog. ik heb er div filmpjes van gezien, dat wil je niet meemaken.Ooit een jaar op inhuurbasis gewerkt bij een gerenommeerde aannemer die ook werk aan 10 kV deed. Een 10 kV kabel wordt standaard op afstand bediend door geknipt. En dat is niet voor niets. Er wil nog wel eens spanning op staan.
de procedure binnen ons bedrijf is, heb je aan de spanning gezeten dan ga je standaard naar het ziekenhuis voor een hartfilmNou ik had er afgelopen week 1. Toen het (goedkope, Chinese) verlengsnoer dat we gebruiken voor de elektrische grasmaaier vlak achter de contrastekker doorbrandde (te vaak gebogen geweest...) Snif snif wat ruik ik toch, knetter boem auw. Het waren voor zover ik kon nagaan alleen vonken die op mijn vinger kwamen, geen direct 220 contact, maar wel zwart, en een blaar.
Live wire doorknippen heb ik ook al twee keer gedaan - 1 maal met een (goed geisoleerde) combinatietang, en 1 maal met een leatherman (toen sloeg de stop - of aardlek - er gelukkig zo snel uit dat ik er zelf nauwelijks wat van voelde, maar beide keren waren er wel grote putten in de bekken van de tang gesmolten.
En je hebt een mooi excuus om nieuwe tangen te kopenAch, beetje aannames op zn tijd, dat houd de spanning erin.
Of je partner kan iets moois kopen omdat de overlijdensrisicoverzekering een uitkering moest doen.En je hebt een mooi excuus om nieuwe tangen te kopen
goeie woordspelingAch, beetje aannames op zn tijd, dat houd de spanning erin.