Waarom je nooit moet aannemen dat de stroom eraf is....

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vandaag de tijd genomen om onze wc een opfrisbeurt te geven door spiegel en meubel te vervangen.
De vorige eigenaar had, naar nu bleek, onder het kastje een spotje gemaakt, gevoed via een kabel uit de muur.
Mijn aanname, die zit op de schakelaar voor het licht boven de spiegel. Fout, die zat dus op de schakelaar die de plafondverlichting bedient.
Gevolgen toen ik mijn tang in de kabel zette:
- twee zwarte vingers, gelukkig alleen zwart
- flink geschrokken
- aardlek eruit gevlogen.

De lessen hieruit
- assumption is the mother of all fuck-ups! Controleren met een spanningsmeter had me 30 seconden gekost
- gebruik alleen VDE gecertificeerd gereedschap als je met electra werkt. De NWS tang heeft alles zonder problemen doorstaan en mij voor een lelijke schok behoed.

Dit was 1040u, toen wist ik nog niet dat ik om 1700 de loodgieter op de stoep had staan omdat de leiding achter het tegelwerk was gaan lekken en we nu een gat in de muur naar de keuken hebben.
Kennelijk heeft de vorige eigenaar de leidingen laten verleggen zonder het tegelwerk te willen herstellen en heeft de leidingen vanuit de keuken ingefreed en van daar naar de WC geboord. Vervolgens was één leiding te kort en heeft hij zitten knoeien met een las. Bij het vrijhakken van de leiding ging vervolgens de beitel door de muur heen.

MIjn vrouw snapt nu ook waarom ik het bidet en de wc niet wilde weghalen en hooguit het kastje wilde doen.
Ik ben hier in huis nog niets tegen gekomen dat niet op een slechte manier door de eigenaar geklust was.

Ik moest even een tip delen, maar voornamelijk mijn frustratie van me afschrijven:) weer een dag verkloot met klussen in huis en de rommel van een ander opruimen.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden

Waarom je nooit moet aannemen dat de stroom eraf is....​

Omdat dat je leven kan kosten.
Daar ben je mooi mee weggekomen, maar dat doe je dan ook nooit meer :) .
Lekker ook dat gepruts met de waterleiding.
Ben ooit eens met mijn broer bezig geweest om uit te zoeken hoe de verlichting boven de kapstok in de hal van zijn "nieuwe" huis was aangesloten. Bleek de vorige bewoner vanuit de woonkamer een gaatje te hebben geboord in de tussenmuur, een pvc pijp die daar liep open gemaakt te hebben en daar een "aansluiting" met een kroonsteen te hebben geprutst. Die draden ongeisoleerd naar de gang doorgestoken.
Tja...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
in be zijn 2 schema's verplicht + een keuring door een erkend organisme
verlichtingspunten + schakelaars + stopkontakten die niet op de schema's staan, zijn zonder discussie verdacht
een verlichtingspunt zet je niet stroomvrij door de schakelaar af te zetten, want heb het ervaren dat de 'elektrieker van dienst' de stroomdraad en de neutraal verwisseld had, waardoor bij het 'afschakelen' van de verlichting de neutraal onderbroken werd, waardoor op het lichtpunt nog altijd stroom zat
maw bij werken schakel je af door de zekering uit te zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: blommetje92 en rinus

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
in be zijn 2 schema's verplicht + een keuring door een erkend organisme
verlichtingspunten + schakelaars + stopkontakten die niet op de schema's staan, zijn zonder discussie verdacht
een verlichtingspunt zet je niet stroomvrij door de schakelaar af te zetten, want heb het ervaren dat de 'elektrieker van dienst' de stroomdraad en de neutraal verwisseld had, waardoor bij het 'afschakelen' van de verlichting de neutraal onderbroken werd, waardoor op het lichtpunt nog altijd stroom zat
maw bij werken schakel je af door de zekering uit te zetten
Daarom heb ik voor de tuin en de garage nu een eigen groep geplaatst met een eigen kabel. Niks geknoei, 25m kabel onder het huis in een mantelbuis en een eigen groep. Alle witte electrakabel die ik tegenkom gaat de vuilnis in als ik iets vervang etc.
kost een beetje maar ik kan zo geen werk afleveren
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77

Waarom je nooit moet aannemen dat de stroom eraf is....​

Omdat dat je leven kan kosten.
Daar ben je mooi mee weggekomen, maar dat doe je dan ook nooit meer :) .
Lekker ook dat gepruts met de waterleiding.
Ben ooit eens met mijn broer bezig geweest om uit te zoeken hoe de verlichting boven de kapstok in de hal van zijn "nieuwe" huis was aangesloten. Bleek de vorige bewoner vanuit de woonkamer een gaatje te hebben geboord in de tussenmuur, een pvc pijp die daar liep open gemaakt te hebben en daar een "aansluiting" met een kroonsteen te hebben geprutst. Die draden ongeisoleerd naar de gang doorgestoken.
Tja...
Ben niet zo benauwd om een elektrisch 220v.schokje en nog nooit zwarte vingers gezien,vd week er nog een gehad meteen een halve dag van mijn lage onderrug klachten af.:)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ben niet zo benauwd om een elektrisch 220v.schokje en nog nooit zwarte vingers gezien,vd week er nog een gehad meteen een halve dag van mijn lage onderrug klachten af.:)
Nooit geen zwarte vingers gezien? Dan heb je dus nog nooit met je handen gewerkt 😇
Maar van een draad doorknippen met een geïsoleerde tang krijg je geen zwarte vingers, tenminste als de tang schoon is:p
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Aannames zijn soms pijnlijk..
Ik neem ook nog wel eens iets aan, en dat lijdt (soms) tot vervelende situaties

Gelukkig is er niks ernstigs gebeurd, en hopelijk leren sommige hier dat we meer moeten meten, en minder moeten aannemen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Tijdens de verbouwing van de boerderij kwam ik tijdens het slopen van de oude douche de "leiding" tegen van de verwarmingsstraalkachel in de douche. Het welbekende kroonsteentje is ook hier vertegenwoordigd en het bovenste deel bestaat uit een stuk geel waterslang, e.e.a. afgeplakt met een onduidelijk soort plakband zijnde geen isolatietape... :) De spanning was er trouwens al af....
35.JPG
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hier in huis ook een flinke verbouwing achter de rug. Trok een wc’s/schakelcombi open om te kijken welke kant de leiding op liep maar was zeer verbaasd. Naast het feit dat de leiding 45graden schuin leek weg te lopen (en later inderdaad ergens lukraak schuin in de muur bleek te zitten) zat er aan de ene kant van de schakelaar een blauwe, en aan de andere kant een geelgroene draad 🤔🤭 (voor de niet-kenners; geelgroen is aarde en mag nooit spanningsvoerend zijn)
Heb toen maar meteen de beslissing genomen om alles in het hele huis te vervangen omdat ik dus niet kon uitgaan van de gebruikte kleuren… Achteraf goed want ik ben meer van dit soort gepruts tegengekomen.
Dus ja, bij mij gaat ook altijd de stroom eraf + nameten voor alle zekerheid!

Maar een paar jaar eerder bij mijn schoonmoeder nog erger. Badkamer laten vervangen door de woningbouw. Daarbij is ook de ventilator aangepast. Die moest vanaf een ander punt stroom krijgen.
Kom ik de dag erna daar op de slaapzolder, steken er een blauwe en bruine draad uit een pijpje, kale kopereinden. Bleken nog gewoon ergens in een lasdoos aangesloten te zitten dus spanningvoerend te zijn.
Maar ze zaten wel precies op het punt waar je normaal je handen houdt om je vast te houden (iig wel mijn kleine neefje van 5 die daar vaak logeerde toen) en op de plek waar de katten langs liepen als ze boven waren. Moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als de deur naar de zoldertrap niet dicht was geweest en ik die zaterdag niet de eerste was die naar boven liep maar de kat of mijn neefje🥶

Al ken ik ook het verhaal van die welbekende gele waterslang die hierboven al werd genoemd, maar dan gebruikt als gasleiding (in een zeilboot). Een gasleiding hoort toch geel te zijn dus dan werkt deze toch ook?🤭
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Heel lang geleden mocht een vriend van me de zolder van het ouderlijk huis zelf verbouwen tot slaap– en werkkamer. Dat betekende voornamelijk elektra installeren. Nu had hij enkel de beschikking over grijs draad. Bij het aanleggen liet hij de spanning er gewoon op staan. Door eventjes tussen de vingers te knijpen werd bepaald waar de aanvoer opzat. Hij was iets van 15, 16 jaar en blijkbaar goed bestand tegen schokken.

Ik niet. Heb heilig ontzag voor stroom, vooral nadat ik bij een sloopactie 20 jaar geleden met een breekijzer metalstud wou verwijderen waar per ongeluk spanning opstond. Van die dag af altijd hoofdschakelaar uit en (toen die nog in gebruik waren) de stoppen eruit gedraaid...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Dat draden vastpakken om te voelen of er prik op staat heb ik elektriciens ook wel eens zien doen. Ik moest wel eens aan de gang in een lift schacht. De koppen en zekeringen zaten dan in mijn zak. Later moest er een hangslot op de hoofdschakelaar. Zelf werk ik weleens als de spanning er nog op staat. En ja ik heb ook wel eens wat prikkends gevoeld. Wat nog veel gevaarlijker kan zijn bij dhz-ers is dat ze een nul van een andere groep pakken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
En die prik kun je vooral goed voelen in je elleboog, tenminste ik wel.
Het is ook van invloed of je zweet en waarop je staat, maar fijn is het nooit.
Als je het eens wilt proberen, pak dan maar een keer schrikdraad vast :cool:
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Dat draden vastpakken om te voelen of er prik op staat heb ik elektriciens ook wel eens zien doen. Ik moest wel eens aan de gang in een lift schacht. De koppen en zekeringen zaten dan in mijn zak. Later moest er een hangslot op de hoofdschakelaar. Zelf werk ik weleens als de spanning er nog op staat. En ja ik heb ook wel eens wat prikkends gevoeld. Wat nog veel gevaarlijker kan zijn bij dhz-ers is dat ze een nul van een andere groep pakken.
Dit is toch niet te filmen, wat ik hier nu lees. Denk erom, je brengt je sinus van je hart al bij 30 mA op de hobbel. Natuurlijk hoor je te meten of iets spanningsloos is mocht je echt geen meter in de buurt hebben hou je de voedingsdraden tegen aarde, maar nooit voelen of er nog prik op staat, in een natte omgeving vertel je het niet na.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
@bert65: 100 mA recht door het hart is dodelijk. Dat is wat mij al 40 jaar geleerd wordt op de jaarlijkse reanimatiecursussen van de Energiebedrijven waar ik werkte. Dus niet overdrijven a.u.b.....
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik laat hier één fotootje zien van wat een GEDIPLOMEERDE EN GECERTIFICEERDE HOOGSPANNINGSMONTEUR flikte op een centrale in Eindhoven bij 3x 400 Volt. Hij rammelde met zijn sleutelbos een schakelkast open en de hoofdzekering van 8000 (ACHTDUIZEND!!!!!!) Ampère lag er uit. Alsmede tripte de betreffende centrale op zijn vollast van 52MW, met als gevolg een "lockdown" van 8 uur. De man hoefde de eerste paar jaar niet meer onder de zonnebank..........
 

Bijlagen

  • DSC01738.JPG
    DSC01738.JPG
    148,4 KB · Weergaven: 94

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Laat ik er nog een opmerking bij zetten voor eea een eigen leven gaat leiden. Ik adviseer altijd om spanningsloos te werken en doe dit ook altijd. Meten met een spanningszoeker is onbetrouwbaar.
Ik ben geen elektricien maar ik denk dat ze bijna allemaal wel eens een schokje gehad hebben.
Ik heb in mijn tienerjaren er een keer flink aan vastgezeten (nee ik deed toen helemaal niets met elektra) en dat voelde ik 2 uur later nog in mijn arm ik ben dus voorzichtig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik laat hier één fotootje zien van wat een GEDIPLOMEERDE EN GECERTIFICEERDE HOOGSPANNINGSMONTEUR flikte op een centrale in Eindhoven bij 3x 400 Volt. Hij rammelde met zijn sleutelbos een schakelkast open en de hoofdzekering van 8000 (ACHTDUIZEND!!!!!!) Ampère lag er uit. Alsmede tripte de betreffende centrale op zijn vollast van 52MW, met als gevolg een "lockdown" van 8 uur. De man hoefde de eerste paar jaar niet meer onder de zonnebank..........
Ik hoop dat deze man nog leeft. Ik heb een keer een 1200 a schakelaar terug gekregen (toen ik werkzaam was bij een elektra groothandel) waar ze de kabelschoenen niet vast aangedraaid hadden. 2-3 cm koper smelt weg alsof je aan het lassen bent.

Er is een spreuk: Hij die niet werkt maakt geen fouten. Ik hoop dat ik er geen meer maak.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
@bert65: 100 mA recht door het hart is dodelijk. Dat is wat mij al 40 jaar geleerd wordt op de jaarlijkse reanimatiecursussen van de Energiebedrijven waar ik werkte. Dus niet overdrijven a.u.b.....
Je aardlek in de meterkast is tegenwoordig 30 mA, de oude konden 500 mA. maar dat bleek later toch te zwaar. Ik heb in het verleden BHV en EHBO gedaan, 30 mA is genoeg om de sinus van je hart te ontregelen. Daar ligt de norm, wellicht aan de veilige kant maar beter aan de veilige kant dan over the edge
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.