Waarom je nooit moet aannemen dat de stroom eraf is....

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Je aardlek in de meterkast is tegenwoordig 30 mA, de oude konden 500 mA. maar dat bleek later toch te zwaar. Ik heb in het verleden BHV en EHBO gedaan, 30 mA is genoeg om de sinus van je hart te ontregelen. Daar ligt de norm, wellicht aan de veilige kant maar beter aan de veilige kant dan over the edge
Ik doe nog steeds al die cursussen. Maar we hoeven niet tegen elkaar op te bieden. Zolang als het maar duidelijk is dat het niet gezond is en dat je veilig moet werken. Ik heb in mijn werkzame leven genoeg doden meegemaakt om altijd te meten voordat ik ergens aan begin. (30 jaar bij PNEM/ESSENT gewerkt, en NEE, NIET administratief... ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Laat ik er nog een opmerking bij zetten voor eea een eigen leven gaat leiden. Ik adviseer altijd om spanningsloos te werken en doe dit ook altijd. Meten met een spanningszoeker is onbetrouwbaar.
Ik ben geen elektricien maar ik denk dat ze bijna allemaal wel eens een schokje gehad hebben.
Ik heb in mijn tienerjaren er een keer flink aan vastgezeten (nee ik deed toen helemaal niets met elektra) en dat voelde ik 2 uur later nog in mijn arm ik ben dus voorzichtig.
een spanningszoeker is een gevaarlijk ding, zou allang verboden moeten zijn. Om te komen tot het vaststellen of iets spanningsloos is gebruik je een duspol. dat is wat de nen 3140 voorschrijft, deze is afgeleid van de nen 1010 en moet er voor zorgen dat we veilig werken. er zijn hele duidelijke en eenduidige protocollen over spanningsvrij en veilig werken. trouwens een duspol is dubbelpolige spannigsaanwijzer
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Ik doe nog steeds al die cursussen. Maar we hoeven niet tegen elkaar op te bieden. Zolang als het maar duidelijk is dat het niet gezond is en dat je veilig moet werken. Ik heb in mijn werkzame leven genoeg doden meegemaakt om altijd te meten voordat ik ergens aan begin. (30 jaar bij PNEM/ESSENT gewerkt, en NEE, NIET administratief... ;-)
Dan weten jij en ik waar we over spreken, electriteit is fantastisch, maar kan ook zo fataal zijn. ik had en heb er respect voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en jelmer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb ze vroeger moeten bestellen van 63 A en 3A lekstroom voor in een fabriek. (eind jaren 80)
De norm is dus opgeschoven. Toch zitten er in vele oudere bedrijfs installaties nog 500ma aardlekschakelaars
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Ik heb ze vroeger moeten bestellen van 63 A en 3A lekstroom voor in een fabriek. (eind jaren 80)
De norm is dus opgeschoven. Toch zitten er in vele oudere bedrijfs installaties nog 500ma aardlekschakelaars
ok, de bedrijfsinstallaties en de huis installaties verschillen van elkaar. er zitten vandaag de dag ook nog veel 500 mA in de oudere huizen. En als alles goed en naar behoren geaard is is dat niet zon probleem. In de fabrieksinstallaties is dat iets anders, de installatie verantwoordelijke , de IV er, krijgt accuut hoofdpijn als ie 30 mA moet installeren, en niet alleen hoofdpijn een hoop oude meuk draait nooit weer
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Toen mijn schoonvader en ik twee weken geleden de elektra voor de tuin en garage op een eigen groep hebben gezet, was hij op het terras met het doorverbinden bezig, van één voeding naar vijf afgaande kabels. Na de laatste koffie ging hij het afmaken en ik maakte de aanpassingen in de garage klaar. Had net de laatste 3x2,5mm2 in de lasdoos getrokken toen ik een "schok" kreeg.
Hij dacht dat ik aan het opruimen was in de garage en had de spanning er op gezet om te testen. De verbinding was goed en de automaat had zijn werk ook gedaan:)
Daarna maar snel de lasdozen afgegoten en zijn we gaan eten.
Je moet dus zo blijven oppassen.

Ik heb vanavond mijn opdrachtgever weer helemaal blij gemaakt met drie de kastjes in de wc, maar heb wel met ingehouden adem de boor in de muur gezet. Morgen nog even de grote spiegel weer ophangen en dan is ze lekkage al weer bijna vergeten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
een spanningszoeker is een gevaarlijk ding, zou allang verboden moeten zijn. Om te komen tot het vaststellen of iets spanningsloos is gebruik je een duspol. dat is wat de nen 3140 voorschrijft, deze is afgeleid van de nen 1010 en moet er voor zorgen dat we veilig werken. er zijn hele duidelijke en eenduidige protocollen over spanningsvrij en veilig werken. trouwens een duspol is dubbelpolige spannigsaanwijzer
Wat me niet duidelijk is, is waarom een spanningzoeker gevaarlijk is.
Heb wel ook zo‘n duspol, maar deze gebruik ik, eigenlijk nooit.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
En na de verbouwing beneden vond ik dit op de zolder van de boerderij.
Het werkt... maar ik heb het toch maar een beetje aangepast aan de huidige maatstaven... :)
DSCF3235.JPG
DSCF3236.JPG
DSCF3239.JPG
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Wat me niet duidelijk is, is waarom een spanningzoeker gevaarlijk is.
Heb wel ook zo‘n duspol, maar deze gebruik ik, eigenlijk
Het lampje in de spanningzoeker licht op doordat er een minuscuul strompje loopt van de draad waar de spannimg op staat, door de schroevendraaier, door het lampje en door je lijf naar aarde.
Als jezelf gesioleerd bent, rubberen zolen, op een trapje met rubber doppen op laminaat, dan heb je kans dat er helemaal geen stroompje loopt dat genoeg is om het lampje op te laten lichten.
Of het lampje is zo zwak dat je het niet ziet. Verleden week belde de nieuwe buurvrouw nog aan. Had netjes met de spanningzoeker spanning gezocht, maar het flauwe licht niet opgemerkt. Pats, de aardlek er uit en ook de hoofdautomaat.
Dan bestaan er nog spanningzoekers voor de auto voor 12v. Als je die op een 230 v net gebruikt, dan weet je zeker dat je, in het beste geval, een optater krijgt.

Met een duspol meet je met twee pennen, tussen de fase en de nul, zodat je dan zeker weet of er spanning op staat. Zo hang je je leven niet op aan een minuscuul stroompje en een flauw oplichtend lampje.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
een spanningszoeker is een gevaarlijk ding, zou allang verboden moeten zijn. Om te komen tot het vaststellen of iets spanningsloos is gebruik je een duspol. dat is wat de nen 3140 voorschrijft, deze is afgeleid van de nen 1010 en moet er voor zorgen dat we veilig werken. er zijn hele duidelijke en eenduidige protocollen over spanningsvrij en veilig werken. trouwens een duspol is dubbelpolige spannigsaanwijzer
Wat is een duspol?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Kan ik ook zelf doen, gaat mij er om dat het handig is om gelijk even te verhelderen waarover je het hebt als je een vakterm gebruikt die voor veel houtbewerkers onbekend zal zijn…..

Overigens vraag ik me af of ik voor de twee keer per jaar dat ik sleutel aan elektriciteit zo’n geval van €50 moet aanschaffen, wat is er mis met mijn spanningszoeker?
Fons
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Ik doe het m'n leven lang al met de spanningzoeker en ben nog nooit verrast.
Ik deed het niet af en toe maar heb jaren gewerkt als elektromonteur.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Fabriekshal leeg slopen. Zijn alle stoppen er uit? Ja, zitten allemaal in de emmer. Klimt steiger op en zet nieuwe recipro in een 5 cm dikke kabel. Grote flits, verbaast kijken, zaagblad verdwenen. Toen heb ik de rest van de mespatronen er ook maar even uit getrokken. Toen had alleen niemand in het gebouw nog stroom. Had heel anders kunnen aflopen, maar het was wel een van de kabels waar het meeste koper in zat. Dat had hij dan weer wel goed gezien.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het lampje in de spanningzoeker licht op doordat er een minuscuul strompje loopt van de draad waar de spannimg op staat, door de schroevendraaier, door het lampje en door je lijf naar aarde.
Als jezelf gesioleerd bent, rubberen zolen, op een trapje met rubber doppen op laminaat, dan heb je kans dat er helemaal geen stroompje loopt dat genoeg is om het lampje op te laten lichten.
Of het lampje is zo zwak dat je het niet ziet. Verleden week belde de nieuwe buurvrouw nog aan. Had netjes met de spanningzoeker spanning gezocht, maar het flauwe licht niet opgemerkt. Pats, de aardlek er uit en ook de hoofdautomaat.
Dan bestaan er nog spanningzoekers voor de auto voor 12v. Als je die op een 230 v net gebruikt, dan weet je zeker dat je, in het beste geval, een optater krijgt.

Met een duspol meet je met twee pennen, tussen de fase en de nul, zodat je dan zeker weet of er spanning op staat. Zo hang je je leven niet op aan een minuscuul stroompje en een flauw oplichtend lampje.
Dankje, weer wat geleerd! Mijn goedkope spanningzoeker gaat de prullenbak in.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ben niet zo benauwd om een elektrisch 220v.schokje en nog nooit zwarte vingers gezien,vd week er nog een gehad meteen een halve dag van mijn lage onderrug klachten af.:)
Nou ik had er afgelopen week 1. Toen het (goedkope, Chinese) verlengsnoer dat we gebruiken voor de elektrische grasmaaier vlak achter de contrastekker doorbrandde (te vaak gebogen geweest...) Snif snif wat ruik ik toch, knetter boem auw. Het waren voor zover ik kon nagaan alleen vonken die op mijn vinger kwamen, geen direct 220 contact, maar wel zwart, en een blaar.
Live wire doorknippen heb ik ook al twee keer gedaan - 1 maal met een (goed geisoleerde) combinatietang, en 1 maal met een leatherman (toen sloeg de stop - of aardlek - er gelukkig zo snel uit dat ik er zelf nauwelijks wat van voelde, maar beide keren waren er wel grote putten in de bekken van de tang gesmolten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik doe het m'n leven lang al met de spanningzoeker en ben nog nooit verrast.
Ik deed het niet af en toe maar heb jaren gewerkt als elektromonteur.
Dat je het je leven lang zo hebt gedaan wil niet zeggen dat het goed is of niet beter kan!
Ik gebruik ook meestal de spanningzoeker of een meter, maar ik heb het ook wel eens gehad, dat ik even aan de fasedraad voelde en dacht dat er geen prik op zat, totdat ik ook tegelijkertijd ook de nul aanraakte…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.